Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2016-10-14
Morze to niezwykle wymagający żywioł, który stawia wysokie wymagania pływającym po nim statkom

Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce stwarzał zapotrzebowanie na wysokiej jakości, niezawodne produkty i systemy stanowiące uzupełnienie dla rdzennie polskiej produkcji. Oferta firmy Rexroth wraz z jej globalną siecią serwisową dobrze wpasowywała się w to zapotrzebowanie.


Początkowo obsługa rynku polskiego prowadzona była z wiedeńskiego Biura firmy Rexroth, następnie pod koniec lat 80-tych powstały w Gdańsku dwa punkty konsultacyjne dedykowane dla przemysłu morskiego: w Centrum Techniki Okrętowej oraz w ZUO Hydroster. Wraz z formalnym założeniem w roku 1991 przedstawicielstwa firmy w Warszawie, przejęło ono obsługę rynku Polski północnej, a w konsekwencji systematycznego wzrostu sprzedaży powołano w 1991 roku lokalnie Biuro Bosch Rexroth w Gdańsku. Początkowo liczyło ono 2 osoby, później wraz ze wzrostem zadań, liczba pracowników rosła osiągając 8 osób w roku 2003 oraz 13 osób w roku 2009. Mocną stroną Biura była istniejąca od zawsze własna grupa projektowa, która umożliwiała projektowanie i dostarczanie kompletnych systemów napędowych.

Systemy hydrauliki okrętowej tworzyły w tamtym czasie dominującą część obrotu Biura, ale oczywiście obsługiwano klientów w zakresie wszystkich grup produktowych: hydrauliki, pneumatyki, napędów elektrycznych i łożyskowań liniowych.

Współpracując ściśle ze wszystkimi liczącymi się w polskim przemyśle okrętowym ośrodkami oraz zakładami produkcyjnymi firmy Biuro Regionalne Gdańsk opracowało szereg nowoczesnych konstrukcji systemowych, odzwierciedlających wysoki poziom i wiarygodność techniczną firmy. Zaprojektowano i zrealizowano dostawy systemów napędów hydraulicznych i sterowań do Stoczni w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie, Ustce oraz producentów wyposażenia okrętowego takich jak m. in. Towimor, Hydroster, Fama, ABB Zamech Marine. Zrealizowane w trakcie lat funkcjonowania dostawy obejmowały kilkaset zestawów napędowych, agregatów i systemów, między innymi:

  • ponad 100 napędów żurawi kontenerowych,
  • ponad 250 napędów żurawików pomocniczych oraz łodzi ratunkowych
  • ponad 30 systemów cumowniczo-kotwicznych,
  • 4 napędy główne promów z pędnikami,
  • około 25 systemów napędów pokryw lukowych,
  • około 200 napędów i sterowań wciągarek różnego przeznaczenia,
  • 3 napędy pogłębiarek,
  • kilkanaście napędów urządzeń pokładowych na promach pasażersko-samochodowych,
  • około 70 zestawów napędowych do maszyn sterowych,
  • kilkadziesiąt agregatów do sterów strumieniowych, sterowania zaworami,
  • napędy dźwigów off-shorowych.

W związku z rozwojem firmy i wzrostem zadań w 1998 roku powołano Biuro Regionalne w Szczecinie, które przejęło wydzielony z obszaru Biura Gdańsk rejon Polski Zachodniej.

Działalność w branży morskiej nie ograniczała się tylko do terytorium Polski. Posiadanie wykwalifikowanej kadry projektantów pozwoliło na stworzenie - w oparciu o pracowników Biura Regionalnego Gdańsk - Centrum Kompetencyjnego dla Marine i Offshore, którego zadaniem było wspieranie w zakresie projektowania i produkcji organizacji krajowych firmy Bosch Rexroth w krajach Europy Centralnej i wschodniej. W ramach tej współpracy zrealizowano dostawy między innymi:

  • dla klientów z Ukrainy - systemów napędu hydraulicznego pokryw lukowych, napędów hydraulicznych urządzeń pokładowych jachtów motorowych, systemów wciągarek połowowych, układu napędu i sterowania 600 T dźwigu pływającego do budowy mostu na Dnieprze,
  • dla klientów z Bułgarii - systemów napędu hydraulicznego pokryw lukowych,
  • dla klientów z Rosji – napędu hydraulicznego generatora prądu, centralnych agregatów zasilających na platformy wiertnicze Prirazłomnaja i Moliqpak,
  • dla klientów z Azerbejdżanu – napędów żurawi.

Przemysł morski to nie jedyny rynek na którym działa Biuro Regionalne Gdańsk. Zmiany w strukturze producentów związane z zakończeniem lub ograniczeniem działalności przez sztandarowe niegdyś polskie stocznie: Stocznię Gdynia, Stocznię Gdańsk, Stocznię Szczecińską spowodowało poszukiwanie projektów w innych sektorach przemysłu. Biuro rozwija współpracę z producentami pras, maszyn rolniczych, turbin, pojazdów roboczych, autobusów. Odczuwalna jest również dynamiczna tendencja do rozwoju szeroko rozumianej automatyzacji na bazie napędów elektrycznych oraz łożyskowań liniowych. Na rynku morskim zaś, w związku z rozwojem górnictwa morskiego i energetyki, pojawiły się nowe aplikacje, takie jak systemy jack-up czy aktywnej kompensacji (AHC), które firma Bosch Rexroth oferuje swoim klientom.

Autor:
Bosch Rexroth Sp. z o.o.
Dodał:
Bosch Rexroth Sp. z o.o.

Czytaj także