Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Veichi
Powrót do listy produktów Ostatnia aktualizacja: 2023-04-20
Napędy hydrauliczne na pokładzie lodołamaczy rzecznych
Napędy hydrauliczne na pokładzie lodołamaczy rzecznych
Producent:
BOSCH REXROTH

Flotylla lodołamaczy rzecznych eksploatowanych w Polsce obejmuje 24 jednostki. Najmłodsza z nich liczy sobie 25 lat, a najstarsza 44 lata. 8 września flotylla wzbogaciła się o 2 nowe statki zbudowane w Szczecinie.


Chrzest dwóch prototypowych lodołamaczy rzecznych, wykonanych przez Morską Stocznię Remontową "Gryfia" dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, odbył się przy nabrzeżu Kapitanatu Portu Szczecin. Lodołamacze, liniowego Andrzeja i czołowego Stanisława, zbudowano w ramach projektu "Budowa dwóch specjalistycznych statków (lodołamaczy) do prowadzenia czynnej osłony przeciwlodowej w ramach ochrony przeciwpowodziowej realizowanej na Odrze przez RZGW Szczecin". Budowa lodołamaczy została sfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu obejmującego odbudowę całej flotylli lodołamaczy.

Lodołamacz czołowy Stanisław ma długość 35,7 m i jest przeznaczony do prowadzenia lodołamaczy liniowych i łamania przed nimi frontalnej pokrywy lodowej na rzece. Lodołamacz liniowy Andrzej ma długość 30,1 m i jego zadaniem jest podążanie za lodołamaczami czołowymi i poszerzanie wyłamanej przez nie rynny oraz rozdrabnianie wtórnych zatorów lodowych, jakie powstają z kry spływającej po pokruszeniu pokrywy frontalnej. Nowe lodołamacze są statkami wielozadaniowymi. Oprócz łamania lodów, mogą także pełnić rolę holowników, a dzięki wyposażeniu w urządzenia gaśnicze również statków pożarniczych. Budowa prototypowych jednostek odbywała się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków (PRS), który zatwierdzał dokumentację oraz dokonywał odbiorów na jednostkach.

Stanisław i Andrzej wyposażone są w hydraulicznie podnoszone sterówki, co umożliwia im przepływanie pod niskimi przęsłami mostów, a także w hydraulicznie podnoszone i opuszczane radary oraz maszty. Dostawcą wyposażenia hydraulicznego była firma Bosch Rexroth.

Zaprojektowany i dostarczony napęd hydrauliczny składa się z:

• zainstalowanego pod pokładem agregatu hydraulicznego wraz z nabudowaną rozdzielnicą sterującą,
• siłowników hydraulicznych wraz z blokami funkcjonalnymi do sterowania nadbudówką, radarem oraz masztem,
• bloku sterowania zdalnego,
• sterownika ręcznego pokładowego,
• układu awaryjnego.

Prototypowe jednostki wyposażone są w zdwojony system sterowania:

• sterowanie zdalne elektryczne ze sterówki,
• sterowanie lokalne, ręczne z poziomu pokładu,
oraz w układ sterowania awaryjnego na wypadek braku zasilania elektrycznego.

Oba statki rozpoczną pracę na Odrze i Warcie w nadchodzącym sezonie zimowym 2014/2015. Po uzyskaniu pozytywnej oceny eksploatacyjnej przewidywana jest budowa kolejnych bliźniaczych jednostek, co rozpocznie proces wymiany przestarzałej flotylli lodołamaczy rzecznych
na Odrze i Wiśle.

 Więcej informacji znajdziesz TUTAJ

Skontaktuj się z dystrybutorem

Dystrybutor

Przy kontakcie powołaj się na portal automatyka.pl

Wyślij wiadomość

Dodaj plik...