
Europejski producent samolotów, Airbus opracował samolot zasilany bateriami, który może być zwiastunem nowej generacji małych samolotów elektrycznych i hybrydowych. Tak powstałe hybrydy mogłyby w przyszłości przewozić do 80 pasażerów.
W przeciwieństwie do większości poprzednich samolotów elektrycznych, które opierały się o tradycyjne konstrukcje, Airbus E-Fan został zaprojektowany od podstaw jako dedykowany pojazd napędzany elektrycznie. Co ciekawe, jest to konstrukcja niemal gotowa, by ją skomercjalizować. Każde skrzydło zawiera 65-kilogramowy akumulator litowo-polimerowy, który napędza silnik o mocy 30kW ze specjalnie skonstruowanym wirnikiem.
Wykonany z włókna węglowego pojazd mierzy 6,67 metra długości i waży zaledwie 500 kilogramów bez ładunku. Jego konstrukcja pozwala na 60 minut lotu z prędkością 220 kilometrów na godzinę. Na ziemi, E-Fan rozpędzany jest przez silnik zintegrowany w kołach.
Airbus zaprojektował E-Fana do wykorzystania w szkoleniach pilotów i holowaniu szybowców. Firma planuje w 2017 roku utworzenie nowego działu o nazwie VoltAir, który będzie odpowiedzialny za projektowanie i budowę samolotów elektrycznych i hybrydowych z bazą zlokalizowaną w pobliżu Bordeaux. Produkty początkowe będą obejmować dwu- i czteromiejscowe pojazdy. Docelowo, wraz z rozwojem technologii, planowane jest opracowanie samolotów zdolnych przenosić 80 pasażerów.
Oprócz ograniczenia emisji CO2, E-Fan jest znacznie bardziej cichy niż konwencjonalny samolot. Zniwelowany został również poziom drgań. Kolejną zaletą jest ponad trzykrotna redukcja kosztów paliwa. Wysokie amplitudy temperatur oraz ekstremalne wysokości nie są również słabą stroną napędów elektrycznych, natomiast mogą osłabić działanie konwencjonalnych systemów napędowych.
120 ogniw litowo-polimerowych zainstalowanych w samolocie można naładować z łatwością w ciągu godziny, jednak wersje komercyjne mogą zawierać wymienne zestawy ogniw, pozwalających na zwiększenie płynności transportu. Nowe technologie akumulatorowe, nad którymi trwają obecnie prace, w przyszłości mogą dodatkowo wydłużyć zasięg E-Fana.
Aby przeskalować system w celu realizacji komercyjnych przewozów pasażerskich zastosować trzeba będzie bardziej wydajne silniki. Airbus, myśląc nad 60-miejscowym hybrydowym samolotem, musiałby zastosować sześć silników – każdy o mocy około 670kW. Duże prądy zasilające mogą sprawiać problemy w zakresie okablowania, złącz i elektroniki sterującej. New Scientist donosi, że Airbus pracuje z ekspertami z firmy Siemens nad sposobem wykorzystania nadprzewodników w uzwojeniach silnika i okablowaniu, co mogłoby rozwiązać ten problem.
Do innych firm, które dotychczas opracowały zasilane elektrycznie samoloty należą, m.in. Boeing, który zaprezentował w 2008 roku hybrydę oraz austriacki Diamond Aircraft, który opracował taki samolot we współpracy z francuskim konsorcjum Apame.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- drivesncontrols

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Przekładnie do silników elektrycznych: siła napędowa elektryfikacji
1- i 2-biegowe napędy ROTATRAC eGFZ są przeznaczone do wysokoobrotowych silników elektrycznych stosowanych w napędach na dwa i cztery koła ...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-