Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2021-04-13
Silniki i moduły liniowe LinMot do zadań specjalnych

Jak wiemy, automatyka przemysłowa usprawnia procesy produkcyjne w wielu branżach. Niestety w niektórych, jak np. w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym czy spożywczym, urządzenia narażone są na niekorzystne warunki panujące w fabrykach. Najczęściej komponenty automatyki narażone są na zapylenie, wilgoć, kontakt z silnymi substancjami chemicznymi lub niekorzystną temperaturę. W związku z tym wielu producentów oferuje urządzenia dostosowane do wymagających warunków środowiska. Jednym z nich jest szwajcarska firma LinMot, która produkuje silniki i napędy ze stali nierdzewnej, które idealnie sprawdzą się do zadań specjalnych.

Standardowe silniki liniowe ze stali nierdzewnej

Silniki liniowe serii P01-37x120F-HP-SSC wykonane są w całości ze stali nierdzewnej. Z ich konstrukcji zostały wyeliminowane uszczelki, a wszystkie połączenia są spawane. Dzięki tym cechom oraz zamkniętej i łatwej do czyszczenia powierzchni, silniki doskonale sprawdzają się w maszynach wytwarzających produkty spożywcze i farmaceutyczne.

Uzwojenia stojana są pokryte żywicą epoksydową, dzięki czemu wypełnienie miedziane i stojan są chronione przed wilgocią i korozją. Kompletna obudowa zabezpiecza silniki przed wnikaniem kurzu i wody. Specjalnie opracowane łożyska z tworzywa sztucznego ułatwiają czyszczenie i oszczędzają czas podczas mycia. Silniki mogą pracować w ekstremalnie surowym lub narażonym na korozję środowisku oraz można je czyścić za pomocą konwencjonalnych środków stosowanych w przemyśle.

Wszystkie urządzenia ze stali nierdzewnej wyposażone są w czujniki kontrolujące temperaturę. Dane przekazywane są do napędu, a następnie mogą być analizowane w nadrzędnym systemie kontroli. Dzięki temu silnik, w zależności od przetwarzanego materiału (np. żywność taka jak ryby), może być utrzymywany w stałym zakresie temperatur. Jako opcję LinMot oferuje również zintegrowane chłodzenie cieczą dla niskich temperatur roboczych, co prowadzi do wyższej wydajności silnika.

 

APA_2021-04_reklama1-2_LinMot_Foto1_standardowe-ze-stali-nierdzewnej (1).jpg

 

Kompaktowe silniki liniowe ze stali nierdzewnej

Seria ze stali nierdzewnej została rozszerzona o kompaktowe silniki liniowe – modele PS01-37Sx60F-HP-SSC i PS01-37Sx120F-HP-SSC. Wprowadzone korekty w konstrukcji poprawiły rozpraszanie ciepła w tych silnikach. Zintegrowany kołnierz umożliwia elastyczny montaż w kilku pozycjach i zapewnia powierzchnię niezbędną do skutecznego odprowadzania ciepła. Ponadto zastosowana zwiększona średnica slidera, zapewniła wzrost wydajności pod względem siły szczytowej i ciągłej. Jednocześnie statory o łącznej długości 120 mm lub 180 mm należą do najmniejszych przedstawicieli serii ze stali nierdzewnej.

Obudowa silnika została odlana próżniowo, co pozwoliło na wyeliminowanie kondensacji wody w silniku. Dzięki temu stator jest wolny od jakichkolwiek kieszeni powietrznych, w których może dojść do kondensacji w wyniku zmiany temperatur.

 

APA_2021-04_reklama1-2_LinMot_Foto2_kompaktowe-ze-stali-nierdzewnej (1).jpg

Silniki liniowe ze stali nierdzewnej o najwyższej mocy

Kolejne urządzenie, które doskonale sprawdzi się w wymagających warunkach to silniki ze stali nierdzewnej serii P10-70 3x400VAC. Są to silniki dużej mocy, ich generowana siła dochodzi nawet do 2180 N.

Obudowa INOX, w całości wykonana ze stali nierdzewnej, zapewnia niezawodność działania w bardzo trudnych warunkach. Dodatkowo jest ona zaspawana, co umożliwia całkowite zamknięcie silników. Warto wspomnieć, że obudowa tej serii, tak samo jak w wyżej wymienionym modelu, odlewana jest w warunkach próżni. Dodatkowo, silniki tej serii wyposażone są w chłodzenie wodne zintegrowane z obudową.

 

APA_2021-04_reklama1-2_LinMot_Foto3_najwyzsza-moc (1).jpg

 

Moduły ze stali nierdzewnej

Oprócz silników liniowych firma LinMot posiada także dwie serie modułów liniowych ze stali nierdzewnej. Moduły znajdą zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym, w których wymagane są rozwiązania ze stali nierdzewnej o wysokim stopniu ochrony.

Moduły ze stali nierdzewnej serii H01 są kompaktowymi jednostkami prowadzącymi do obsługi silników serii P01-37-SSC i P01-48-SSC wraz z ślizgami o dużym luzie. Prowadnica składa się z dwóch bloków i wałków prowadzących oraz płyty montażowej. Precyzyjny ruch liniowy zapewniają hartowane wałki osadzone w plastikowych łożyskach ślizgowych. Materiał łożysk jest specjalnie zaprojektowany do branży spożywczej i medycznej.

Moduły liniowe SM01 to kompletne rozwiązania napędowe składające się z prowadnic liniowych ze zintegrowanymi silnikami liniowymi LinMot i opcjonalną sprężyną magnetyczną „MagSpring". Obudowa silnika i części montażowe wykonane są ze stali nierdzewnej. Dodatkowo pręty prowadnic ze stali nierdzewnej są hartowane powierzchniowo. Do wyboru mamy prowadnicę z liniowymi łożyskami kulkowymi i smarem spożywczym (NSF H1) lub prowadnicę ślizgową z łożyskami polimerowymi FDA. Moduły charakteryzują się wysoką odpornością na chemikalia oraz zaprojektowane są do procesów czyszczenia typu CIP i SIP.

 

APA_2021-04_reklama1-2_LinMot_Foto4_moduly-ze-stali-nierdzewnej (1).jpg

 

Silniki liniowe ATEX

Firma LinMot skonstruowała także silniki liniowe z myślą o pracy w środowisku zagrożonym wybuchem. W otoczeniu, w którym mogą powstawać wybuchowe gazy, mieszaniny pary wodnej i powietrza lub łatwopalne pyły, wymagane są specjalne napędy elektryczne. Właśnie dla tych szczególnych warunków powstał wariant silników liniowych ATEX. Konstrukcja została zbudowana bez zbędnych krawędzi, narożników, otworów i śrub. Dzięki temu nie ma powierzchni, na której mogłyby gromadzić się czynniki wybuchowe. Dodatkowe i potencjalne źródła zapłonu oraz ryzyko nierównomiernego nagrzewania są znacznie zminimalizowane. Pozwala to na uniknięcie zbyt wysokich temperatur, dzięki czemu można uzyskać gwarancję normy zgodnej z standardem "Ex e" (zwiększone bezpieczeństwo).

Silniki liniowe PS01-48 ATEX są całkowicie zamknięte w obudowie ze stali nierdzewnej. Nie wymagają żadnych uszczelek, a wszystkie złącza są spawane. W celu całkowitego zamknięcia, uzwojenia i reszta stojanów wewnątrz są obudowane żywicą epoksydową, co umożliwia całkowite zamknięcie silników. To wszystko zapewnia optymalną ochronę silnika i eliminuje ryzyko wystąpienia iskrzenia.

Z racji, że w atmosferze wybuchowej temperatura powierzchni ma kluczowe znaczenie, w silniku zastosowano dodatkowy czujnik temperatury. Oprócz czujników w uzwojeniu stojana, dodatkowe czujniki są montowane w obudowie silnika pod spodem. Pozwala to na dwukanałowe monitorowanie temperatury, przy czym w przypadku przegrzania kanał nadrzędny przerywa zasilanie napędu. W celu zwiększenia mocy ciągłej, silniki mogą być wyposażone w opcjonalny system chłodzenia cieczą.

 

APA_2021-04_reklama1-2_LinMot_Foto5_liniowe-atex (1).jpg

 

Dodatkowo zapraszamy do obejrzenia naszego tutorialu "Silniki liniowe i liniowo-obrotowe LinMot" na YouTubie.

Obserwuj nas na:

Facebooku – www.facebook.com/multiprojekt

LinkedIn – www.linkedin.com/company/multiprojekt

Instagramie – www.instagram.com/multiprojekt.pl

 

Dodał:
MULTIPROJEKT

Czytaj także