Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy produktów Ostatnia aktualizacja: 2011-03-09
Konstrukcje linii produkcyjnych Rexroth; przenośnik łańcuchowy do ciastek
Konstrukcje linii produkcyjnych Rexroth; przenośnik łańcuchowy do ciastek
Producent:
BOSCH REXROTH
Konstrukcje linii produkcyjnych Rexroth:
Przenośnik łańcuchowy do ciastek

Codziennie około 20 ton wyrobów cukierniczych z kruchego ciasta opuszcza fabrykę United Biscuits w miejscowości Zaandam w Holandii. Te chrupiące ciasteczka muszą być transportowane z wielką ostrożnością , nawet już po zapakowaniu w pudełka. Przenośnik łańcuchowy VaroFlow S transportuje ciasteczka od jednej maszyny pakującej do następnej.

Produkcja żywności stawia specjalne wymagania w zakresie technologii. Mają one zastosowanie nawet wtedy, gdy już wcześniej zapakowane ciastka są transportowane wewnątrz zakładu produkcyjnego. Jan Esselmann, technolog systemowy w zakładzie United Biscuits w Zaandam, wie wszystko o tych zagadnieniach. Spędził on 17 lata próbując rozgryźć problem, jak w najlepszy sposób transportować pakowane ciastka i przekąski pomiędzy poszczególnymi stanowiskami produkcyjnymi. „Nie da się uniknąć pokruszenia ciastek podczas produkcji i transportu pieczywa, gdyż sam proces stwarza szczególne problemy transportowe”.

Minimum prac serwisowych

W wyniku swoich prac grupa technologów wysunęła trzy zasadnicze kryteria określające po prostu dobry system transportowy: długie odcinki przenośnika, różne szerokości łańcucha w ramach jednego programu oraz jak najmniej wysiłku podczas prac obsługowych i czy¬szczenia urządzeń.
„Te trzy kryteria to były naprawdę najbardziej istotne wymagania, a przenośnik łańcuchowy VarioFlow S spełnia je wszystkie” – potwierdza technolog systemowy w zakładzie United Biscuits. Współpracując z firmą Flex Industries, holenderskim partnerem handlowym dla całego zakresu produktów wchodzących w skład programu technologii montażowych firmy Bosch Rexroth AG, producent słodyczy był stanie zmontować i uruchomić nowy układ przenośników w ciągu zaledwie kilku miesięcy.

Produkcja kruchego pieczywa cukierniczego jest w zakładzie rozmieszczona na dwóch poziomach. Ciastka są wypiekane w piecu na górnym poziomie i następnie są przemieszczane na przenośniku łańcuchowym o szerokości 1,5 m przez system chłodzący. Pakowanie odbywa się niżej, na dolnym poziomie. W tym miejscu zgrzewane są pojedyncze opakowania o wadze 250 gramów lub też formowane są zestawy trzech opakowań. Następnie opakowania jednostkowe są transportowane na stanowisko, gdzie układa się je w większe pudełka i kartony gotowe do wysyłki. System przenośnika łańcuchowego VarioFlowS transportuje te trzy rodzaje opakowań o różnej wielkości. Do tego zadania firma United Biscuits stosuje łańcuchy transportowe o szerokości 80 mm (pojedyncze opakowania), 160 mm (potrójne paczki) oraz 320 mm (pudełka i kartony). „To ogromna wygoda, że mogliśmy uzyskać te trzy szerokości wykorzystując tylko jeden system modułowy” – wyjaśnia Esselmann. Odnotowuje on również inne zalety odnoszące się do planowania systemowego oraz późniejszej
konserwacji i serwisowania przenośnika „Cały system składa się z elementów, które różnią się od siebie bardzo nieznacznie, co pozwala nam ograniczyć zapas koniecznych części zamiennych. Co więcej, ogniwa łańcucha po prosu SA wsuwane jedno w drugie, więc nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi aby rozłączyć łańcuch i zmodyfikować układ linii produkcyjnej.

Minimum nakładu pracy podczas czyszczenia

Jan Esselmann, człowiek, który w fa¬bryce słodyczy pracuje już bardzo długo, szczególnie docenia otwartą budowę systemu. „Chociaż ciastka są już popakowane zanim dotrą do tego odcinka, zawsze istnieje możliwość, że okruchy spadną na przenośnik. Oczywiście, wszystkie takie okruchy są uważane za odpady produkcyjne, lecz mogą one szybko spowodować, iż łańcuch będzie się przesuwał mniej płynnie”. Przenośnik VarioFlow S nie ma w środku żadnych zamkniętych profili, co powoduje, że system jest niemal całkowicie otwarty i ewentualne okruchy spadają na podłoże. Oznacza to, że system pozostaje dłużej czysty i wolny od śmieci, wymaga mniej czyszczenia a poszczególnych części nie trzeba wymieniać tak często, jak w przypadku systemów zamkniętych. Dłuższe okresy międzyserwisowe są ważnym kryterium dla zastosowanej w systemie VarioFlow S innowacyjnej technologii konstrukcji łuków przenośnika, gdyż opatentowane łożyska kulkowe są wbudowane we wszystkie łuki. W rezultacie tarcie toczne obniża zużycie materiału w porównaniu z normalnym tarciem ślizgowym. Esselmann docenia również jeszcze inną zaletę zastosowania tych łożysk „Powszechnie stosowane systemy, które wykorzystują kółko toczne do formowania krzywizny taśmy mogą spowodować, że po wewnętrznej stronie krzywizny zostanie bardzo mało miejsca. Nasi pracownicy często podchodzą zbyt blisko do prowadzących kółek krzywizny, tak więc uważamy, że to rozwiązanie jest krytyczne ze względu na bezpieczeństwo. Problemy z bezpieczeństwem, podobne do powyższego, nie występują nigdy w przypadku przenośników VarioFlowS.” Zintegrowane łożyska kulkowe stanowią również podstawę techniczną do stosowania łuków o większych promieniach.

Czterdziestometrowy odcinek przenośnika z tylko jednym napędem
Kierownicy projektów muszą dodatkowo uwzględnić, iż opakowania o różnych wymiarach muszą być transportowane na łańcuchach o różnej szerokości do rozmaitych maszyn pakujących.
W wyniku tego system na niektórych odcinkach wygląda trochę jak kolejka górska.
Oprócz krótkich i krętych odcinków firma United Biscuits musiała zastosować również bardzo długi, prostoliniowy odcinek o przelocie 40 metrów. System VaroFlow S potrafił sobie poradzić s tym zadaniem przy zastosowaniu jedynie jednego napędu. Łańcuch krążący w pętli ma w zasadzie długość aż 80 metrów. Dzięki zintegrowanym łożyskom, kład jest wyjątkowo stabilny, nawet przy pięciu pionowych łukach.
Absolutnie przekonany do perfekcyjnie działającego systemu jest pewien, że w przyszłości mogą zostać wprowadzone jakieś zmiany. „Ten system jest taki elastyczny dzięki swojej specjalnej budowie, ogniwom łańcucha oraz łatwości montażu. W późniejszym czasie zmiana układu przenośnika nie będzie stanowiła żadnego problemu, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba.”

Kontakt:
Paweł Krzesak
Tel.: +48 71 364 7327
Fax: +48 22 758 8735
pawel.krzesak@boschrexroth.pl

Skontaktuj się z dystrybutorem

Dystrybutor

Bosch Rexroth Sp. z o.o.

mgr inż. Paweł Krzesak

Nr telefonu: +48 71 364 7327 Skopiuj

E-mail: pawel.krzesak@boschrexroth.pl Skopiuj
WWW: www.boschrexroth.pl

Przy kontakcie powołaj się na portal automatyka.pl

Wyślij wiadomość

Dodaj plik...