
- Producent:
- Lancol
- Numer katalogowy:
- Micro-768A
Tester akumulatorów to przyrząd niezbędny w każdym warsztacie samochodowym.
Tester akumulatorów samochodowych MICRO-768A wykorzystuje najbardziej zaawansowaną technologię pomiaru konduktancji akumulatora, aby móc łatwo, szybko i dokładnie zmierzyć aktualną zdolność generowania prądu rozruchowego oraz ocenić stan zużycia akumulatora.
Pomiar konduktancji jest wykonywany poprzez przyłożenie napięcia przemiennego o znanej częstotliwości i amplitudzie do zacisków badanego akumulatora, następnie wykonywany jest pomiar wartości wymuszonego w ten sposób prądu AC. Wartość konduktancji jest wynikiem stosunku wartości prądu AC do wartości napięcia AC.
Metoda ta opisana jest szczegółowo w normie IEEE 1188-1996.
Przyrząd wykrywa typowe awarie systemów rozruchowych oraz systemów ładowania pojazdów. Wyniki pomiarów pomagają personelowi dokonującemu przeglądów w szybkim i dokładnym identyfikowaniu problemów, dzięki czemu zapewnia szybką naprawę pojazdu.
Test akumulatora
Głównym celem testu akumulatora jest dokonanie analizy kondycji akumulatora w celu obliczenia aktualnego tzw. prądu CCA. Według normy SAE oznaczenie CCA (Cold Cranking Ampere capacity) wskazuje ile amperów akumulator może dostarczyć przez 30 sekund przy temperaturze -18°C. Inaczej mówiąc jest to wydajność prądowa przy rozruchu w niskiej temperaturze.
Przed pomiarem należy odczytać z akumulatora, według jakiej normy ma być zmierzony prąd rozruchowy, ponieważ w oznaczeniach akumulatorów funkcjonują różne normy np. DIN, SAE, etc., które zakładają odmienne warunki pomiaru. Na przykład dla akumulatora o pojemności 55 Ah prąd rozruchowy według DIN wynosi 266A, natomiast według normy SAE wynosi aż 423A.
Zadaniem okresowych testów jest wykrycie zużytego akumulatora i zastąpienie go nowym, zanim nastąpi nadmierna utrata zdolności dostarczania wymaganego prądu rozruchowego.
Test rozruchu
Test rozruchu jest wykonywany głównie w celu sprawdzenia rozrusznika. Poprzez badanie aktualnie wymaganego prądu rozruchowego oraz napięcia na rozruszniku możemy dowiedzieć się, czy rozrusznik pracuje poprawnie. Istnieje kilka powodów nieprawidłowego stanu rozrusznika: awaria systemu smarowania powodująca, że wzrasta moment obrotowy obciążenia rozrusznika lub wzrost tarcia wirnika samego rozrusznika.
Test ładowania
Test ładowania służy do sprawdzenia i analizy sytemu ładowania, obejmującego alternator, prostownik, diody prostownicze, etc., w ten sposób dowiadujemy się, czy napięcie wyjściowe alternatora jest normalne, diody prostownika działają prawidłowo oraz, czy prąd ładowania jest prawidłowy. Jeżeli jedna ze wspomnianych części nie działa prawidłowo, wtedy będzie to prowadziło do nadmiernego lub niecałkowitego ładowania akumulatora. W następstwie akumulator zostanie szybko uszkodzony lub znacząco zostanie skrócony czas jego użytkowania lub innych odbiorników elektrycznych.
Cechy szczególne
- Badanie wszystkich typów kwasowo-ołowiowych akumulatorów rozruchowych, łącznie ze zwykłymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, akumulatorami AGM z wypełnieniem z płyt lub zwojów spiralnych z maty szklanej, akumulatorów żelowych, etc.,
- Pomiar może być wykonywany na akumulatorze zamontowanym w samochodzie,
- Bezpośrednie wykrywanie uszkodzonych celek,
- Zabezpieczenie przed podłączeniem z odwróconą polaryzacją, odwrotne podłączenie nie uszkadza przyrządu oraz nie wpływu na akumulator i pojazd,
- Bezpośredni test rozładowanego akumulatora, nie ma potrzeby pełnego ładowania akumulatora przed testem,
- Zawarte w przyrządzie normy pomiarowe obejmują najważniejsze obecnie normy akumulatorów: CCA, BCI, CA, MCA, JIS, DIN, IEC, EN, SAE, GB,
- Testuje akumulatory 12V w systemach 12V i 24V,
- Na wyniki pomiarów składają się:
- Test akumulatora:
- Procentowa ocena kondycji akumulatora,
- Stan naładowania w procentach,
- Zmierzona wartość aktualnego szczytowego prądu rozruchowego,
- Rezystancja wewnętrzną akumulatora,
- Test rozruchu:
- Napięcie akumulatora podczas rozruchu,
- Wynik bezpośredniego pomiaru prądu rozruchu,
- Czas trwania rozruchu,
- Test ładowania:
- Napięcie akumulatora na biegu jałowym,
- Napięcie akumulatora przy zwiększonych obrotach (efektywne napięcia ładowania),
- Tętnienie napięcia ładowania,
- Posiada dodatkowo funkcję bezpośredniego pomiaru prądu obiążenia akumulatora za pomocą przystawki cęgowej 900A AC/DC,
- Funkcja pomiaru temperatury do kompensacji wyników,
- Zapamiętuje do 100 zestawów wyników do późniejszej analizy i wydruku,
- Wbudowana drukarka dokumentująca wyniki pomiarów.
Dane techniczne
- Zakres pomiaru napięcia: 8V ÷ 30V DC,
- Zakres pomiaru prądu cęgami: 0 ÷ 900A AC/DC,
- Zakres pomiaru temperatury: -18°C ÷ +60°C,
- Długość przewodów z chwytakami Kelvina: 120cm,
- Zasilanie: wykorzystuje energię badanego akumulatora oraz wewnętrzną baterię 9V,
- Materiał obudowy: tworzywo ABS odporne na kwasy,
- Wymiary: 245 x 105 x 50mm,
- Waga: 720g.
- Zakresy pomiarowe MICRO-768:
CCA 100 ÷ 2000
DIN 100 ÷ 1400
EN 100 ÷ 2000
IEC 100 ÷ 1400
SAE 100 ÷ 20000
JIS 26A17 ÷ 245H52
- Testowanie obwodu ładowania: tak,
- Testowanie obwodu rozruchu: tak,
- Wbudowana drukarka: tak,
- Przystawka cęgowa: tak.
Więcej informacji:
https://www.tomtronix.pl/lancol/micro768a.aspx
Skontaktuj się z dystrybutorem
Dystrybutor
TOMTRONIX Aparatura Pomiarowa
- Adres: Juliusza Jurczyńskiego 34, 92-306 Łódź
-
Nr telefonu: (42) 676-06-33
Nr telefonu: 674-74-55
-
Faks: (42) 674-74-55
- E-mail: handel@tomtronix.pl
- WWW: www.tomtronix.pl
Przy kontakcie powołaj się na portal automatyka.pl