Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2012-11-22
Przekładnie hipoidalne THF

Idealny zamiennik dla przekładni ślimakowych

Szeroko stosowanymi przekładniami w budowie maszyn są przekładnie ślimakowe. Tak dużą popularność zyskały nie tylko dzięki swoim cechom technicznym, ale także dzięki prostej budowie oraz korzystnemu stosunkowi ceny do przenoszonej mocy z wału czynnego na wał bierny. W porównaniu z innymi rodzajami przekładni, przekładnie ślimakowe charakteryzują się możliwością uzyskania dużych przełożeń na jednym stopniu (od i=5 do i=100) oraz korzystnymi warunkami przenoszenia dużych obciążeń. Kinematyka pracy wszystkich przekładni ślimakowych charakteryzuje się wysokim udziałem poślizgów w zazębieniu, które w każdej parze elementów współpracujących ciernie tłumią drgania, co w rezultacie sprzyja cichobieżnej i płynnej pracy tych przekładni, oczywiście pod warunkiem optymalnego doboru do warunków pracy.

Słabą stroną przekładni ślimakowych w porównaniu do innych przekładni, jest mniejsza sprawność, która maleje wraz ze wzrostem przełożenia.

W obecnych czasach, w których zwraca się uwagę na poprawę efektywności użytkowania energii elektrycznej, nie tylko ze względu na ekonomię, ale także na uwarunkowania prawne w tym zakresie (traktat z Kioto, dyrektywy UE z tzw. ekoprojektu) konieczne jest zastępowanie przekładni ślimakowej o niższej sprawności droższymi przekładniami walcowymi, walcowo-ślimakowymi i walcowo-stożkowymi.

Czy istnieje jednak przekładnia, która będzie w swojej konstrukcji łączyła korzystne cechy przekładni ślimakowej z innymi cechami przekładni zębtych, bez znaczącej różnicy w cenie?

Takie przekładnie są znane od lat, jednak dopiero współczesne metody wykonywania uzębienia pozwalają uzyskać korzystny stosunek ceny do przenoszonej mocy z wału czynnego na wał bierny - podobnie jak w przekładniach ślimakowych.

Takimi przekładniami są przekładnie hipoidalne THF!

Przekładnie hipoidalne serii THF należą do przekładni zębatych o osiach wichrowatych i łukowym zarysie zęba. Jest to rodzina przekładni stożkowych. Przekładnia hipoidalna różni się od przekładni stożkowej poprzecznym przesunięciem osi zębnika (przesunięcie hipoidalne) w stosunku do osi koła talerzowego.

 

przesuniecie_hipoidalne.jpg
przesuniecie_hipoidalne.jpg

Dzięki przesunięciu hipoidalnemu uzyskuje się wydłużenie czynnej długości zębów (podobnie jak w parze kół ślimak-ślimacznica przekładni ślimakowej), co ma wpływ na wytrzymałość i obciążalność przekładni hipoidalnej.

Sprawność przekładni hipoidalnej jest odwrotnie proporcjonalna do przesunięcia hipoidalnego i maleje wraz z jego zwiększeniem. W zależności od przełożenia i wielkości mechanicznej naszych przekłdni hipoidalnych, sprawność ich zawiera się w przedziale od 94% do 88% Najważniejsze cechy techniczne przekładni hipoidalnych THF:

1. Większa obciążalność niż przekładni stożkowych, dzięki wydłużeniu czynnej długości zęba.
2. Większy moment wyjściowy niż w przekładniach ślimakowych o takich samych wymiarach gabarytowych.
3. Wysoka cichobieżność w porównaniu do innych przekładni o tych samych przełożeniach.
4. Równomierność przekazywania momentu obrotowego.
5. Wysoka sprawność w stosunku do innych przekładni o tych samych przełożeniach, w szczególności do przekładni ślimakowych.
6. Korzystne warunki smarowania. Dzięki temu przekładnia nie grzeje się jak np. przekładnia ślimakowa.
7. Może pracować w obu kierunkach.
8. Szeroki zakres dostępnych przełożeń, od i=7,5 do i=300.

Budowa przekładni hipoidalnej THF

 

budowa_przekladni_hipoidalnej_thf.jpg
budowa_przekladni_hipoidalnej_thf.jpg

 Koła zębate(zębnik, koło talerzowe i koła walcowe) przekładni THF wykonane są ze stali konstrukcyjnej stopowej chromowo-manganowej z dodatkiem tytanu o symbolu 20CrMnTiH1. Stal ta sprawdza się w częściach maszyn silnie obciążonych i narażonych na siły udarowe. W cyklu produkcyjnym, koła zębate zostały poddane precyzyjnemu szlifowaniu, aby uzyskać nie tylko idealną powierzchnię styku zębów, ale także, aby zachować równomierną warstwę nawęgloną o grubości od 0,3mm do 0,5mm. Dzięki temu zwiększono odporność na ścieranie kół zębatych oraz uzyskano twardość w zakresie od 56HRC do 62HRC (twardość wg Rockwella).Obudowy przekładni wykonano z wysokiej jakości odlewu aluminiowego, dodatkowo pokryto je powłoką lakierniczą w kolorze RAL9022 (jasnoszara perła).

Uszczelnienia wykonane są z materiałów wysokiej jakości, takich jak NBR (kauczuk butadienowo-akrylowy) charakteryzujący się wysoką odpornością termiczną, odpornością na działanie olejów oraz wysoką wytrzymałością na zerwanie.

Zastosowanie łożysk renomowanych firm wpływają znacząco na żywotność i poprawną pracę przekładni hipoidalnych THF.

Dlaczego warto zamienić swoją przekładnię ślimakową na naszą przekładnię hipoidalną?

1. Identyczne wymiary montażowe, jak w wypadku przekładni ślimakowych dostępnych na rynku.
2. Pasują takie same akcesoria montażowe (wałki zdawcze, kołnierze wyjściowe, ramiona reakcyjne), co dla przekładni ślimakowych dostępnych na rynku.
3. Posiadają wyższą sprawność niż przekładnia ślimakowa o takim samym przełożeniu.
4. Uzyskuje się większy moment wyjściowy na wale biernym niż w przekładni ślimakowej o takim samym przełożeniu.
5. Dużo większa żywotność kół zębatych zastosowanych w przekładni hipoidalnej, niż ślimak i ślimacznica zastosowane w przekładni ślimakowej.
6. Wyższa cichobieżność przekładni hipoidalnej niż przekładni ślimakowej.
7. Przekładnia hipoidalna podczas pracy nie grzeje się w takim stopniu co przekładnia ślimakowa o takim samym przełożeniu.
8. Może pracować lewo-prawo w systemach nawrotnych.

 

tabela02.jpg
tabela02.jpg

 

 

tabela01.jpg
tabela01.jpg

 

 

Porównanie wymiarów montażowych
Porównanie wymiarów montażowych

 

 

Rodzina przekładni hipoidalnych THF
Rodzina przekładni hipoidalnych THF

Kliknij tutaj i pobierz katalog przekładni hipoidalnych THF>>>

 

Autor:
Mariusz Snowacki
Źródło:
HF Inverter Polska
Dodał:
HF Inverter Polska Sp.C.

Czytaj także