Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Faulhaber robotic
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2021-04-21
AI - sztuczna inteligencja i gry wideo

Bardziej nieprzewidywalne i realistyczne scenariusze, większe możliwości zachowań postaci niegrywalnych, lepsze wrażenia z gry. Ciągły rozwój nowoczesnych technologii pozwala tworzyć wciągający, mniej przewidywalny świat wirtualny. Czym właściwie jest AI - sztuczna inteligencja i jakie jest jej zastosowanie w grach wideo?

Jak działa AI sztuczna inteligencja gier wideo?

Artificial intelligence (AI) - sztuczna inteligencja - polega na zastosowaniu algorytmów, które obserwują, a następnie symulują zachowania ludzkie. Celem jest opracowanie systemów wykazujących zachowania, które obserwatorowi wydają się naturalne i inteligentne. Każdy ruchomy element, który gracz napotyka w grze, jest zarządzany przez sztuczną inteligencję.

W większości gier występują wrogowie oraz postaci niegrywalne NPC (non-player character), na których zachowanie gracz nie ma wpływu. Dzięki sztucznej inteligencji bohaterowie ci zachowują się w sposób zależny od działań gracza. W najprostszej formie są to określone akcje, takie jak unik i atak albo oddalenie się. Im bardziej złożony algorytm, tym więcej możliwych zachowań postaci niegrywalnych.

W 2019 roku niezależny programista Nick Walton wykorzystał uczenie maszynowe do stworzenia gry przygodowej AI Dungeon, w której liczba historii jest nieskończona, a realia zmieniają się w zależności od danych wejściowych i zachowań gracza. Użytkownicy mogą również tworzyć i udostępniać własne niestandardowe ustawienia przygód. W grze Red Dead Redemption 2 wszystkie elementy: przedmioty, zwierzęta, bohaterowie, reagują na czynności wykonywane przez gracza w wyjątkowo wiarygodny sposób, a gracza może zdecydować czy wykonać powierzone zadania czy wędrować po mapie bez celu.

silver-surfer-3499405_1920.jpg

AI - sztuczna inteligencja a zwiększenie wrażeń graczy

W nauce celem sztucznej inteligencji jest przetworzenie informacji z otaczającego środowiska i stworzenie odpowiedniego łańcucha działań celem maksymalizacji prawdopodobieństwa osiągnięcia wyznaczonego celu. W grach sztuczna inteligencja jest po prostu czynnikiem pomagającym stworzyć przyjemniejsze i bardziej satysfakcjonujące wrażenia z gry.

Miłośnicy gier wideo poszukują coraz to nowych sposobów, by zwiększyć radość z gry. Kupują lepszy sprzęt, wybierają najlepszej jakości połączenia internetowe i routery, zmieniają serwery poprzez VPN. Doświadczeni gracze często dochodzą do poziomu, w którym zmierzenie się z przeciwnikami jest już przewidywalne – znają schematy ataków wrogów i potrafią na nie reagować. Gra staje się nudna. Wprowadzenie rozwiązań sztucznej inteligencji powoduje, że postaci niegrywalne mają szerszy wachlarz zachowań i reakcji, w zależności od każdego ruchu gracza.

W grach akcji sztuczna inteligencja odgrywa zupełnie inną rolę niż w grach przygodowych. Na przykład w Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain gdy gracz wielokrotne użyje ataku strzału w głowę, żołnierze przeciwnika nosić będą bardziej wytrzymałe hełmy. Tego typu rozwiązania często są wprost zapisane w kodzie gry przez programistów, jednak mechanizmy sztucznej inteligencji mogą doprowadzić do tego, że w oparciu o wzorce zachowań, program sam wytworzy ten pomysł w trakcie gry.

Dynamiczny rozwój technologii sztucznej inteligencji spotkał się już z krytyką niektórych producentów gier. Osiągnięcie pełnej nieprzewidywalności w grze może oznaczać, że przebieg gry stanie się niezgodny z koncepcją twórców. Komputery mają zdolność tworzenia lawiny pomysłów, ale nie wszystkie z nich będą grywalne i interesujące. Sztuczna inteligencja wciąż nie posiada cech ludzkich jak empatia czy dobry smak i dlatego nie jest w stanie ocenić, które rozwiązania będą w pełni wartościowe dla graczy. Co więcej, zbyt inteligentne algorytmy byłyby na przykład w stanie wdrożyć strategie uznawane za niemoralne lub zachowywać się w sposób całkowicie absurdalny.

Źródło:
techwarn.com

Czytaj także