Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Suzhou Veichi Electric CO., Ltd.
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2024-03-15
Czysty rachunek zysków w Motoryzacji

W branży motoryzacyjnej istnieje wiele problemów związanych z czyszczeniem powierzchni i konserwacją urządzeń. Najczęściej stosowane są tradycyjne metody czyszczenia, które okazują się czasochłonne, kosztowne i często nieskuteczne. Ręczne skrobanie i szorowanie za pomocą szczotek drucianych, z użyciem wody czy chemikaliów pochłania wiele godzin, powoduje przestoje, uszkadza sprzęt, skraca okres eksploatacji i zmniejsza wykorzystanie zasobów oraz jest potencjalnie szkodliwe dla pracowników.

Czy czyszczenie suchym lodem w motoryzacji przynosi efekty?

Alternatywą dla tradycyjnych metod czyszczenia jest zastosowanie suchego lodu. Czyszczenie suchym lodem (piaskowanie lodem) to proces gdzie zanieczyszczenia usuwane są przy użyciu dwutlenku węgla w stanie stałym. Metoda w swoim działaniu jest bardzo podobna do tradycyjnego piaskowania. Istotną różnicą jest zastosowane medium. W technologii czyszczenia suchym lodem jest nim dwutlenek węgla, który wydmuchiwany strumieniem sprężonego powietrza usuwa zanieczyszczenie z powierzchni. W odróżnieniu od innych metod, dwutlenek węgla po zetknięciu się z czyszczoną powierzchnią natychmiast sublimuje, zmieniając swój stan skupienia z ciała stałego w gaz. Nie pozostawia żadnych pozostałości, np. w postaci pyłu, wody czy detergentów, które należy w odpowiedni sposób utylizować. Proces czyszczenia suchym lodem jest procesem suchym i nieściernym, dlatego można go wykonać bez konieczności demontażu urządzeń, na gorących powierzchniach (nie wymaga schłodzenia), jak i przy podłączonym zasilaniu elektrycznym, bez obawy zniszczenia delikatnych podzespołów. Dzięki skuteczności i oszczędnościom jakie daje technologia czyszczenia suchym lodem znajduje ona szerokie zastosowanie w branży motoryzacyjnej.

Co można wyczyścić suchym lodem w branży motoryzacyjnej?

Jednym z kluczowych zastosowań suchego lodu w motoryzacji jest czyszczenie linii spawalniczych. Kompletne oczyszczenie linii spawalniczych tradycyjnymi metodami za pomocą środków chemicznych wymaga ponad dwóch godzin pracy. Przy użyciu technologii czyszczenia suchym lodem kompletne oczyszczenie linii może być wykonane w ciągu 25 minut. Automatyczne linie spawania są trudne do czyszczenia i konserwacji. Najczęstszym problemem jest żużel spawalniczy, odpryski, żywica, sadza, smar i inne materiały gromadzące się na złączach robotów i innych urządzeniach pomocniczych. Nagromadzenia utrudniają regularną konserwację sprzętu i zmniejszają zakres działania robotów. Mogą powodować niewspółosiowość, nieprawidłowe spawanie, a co za tym idzie awarię urządzenia. Wiąże się to z przerwaniem produkcji oraz zwiększeniem jej kosztów. Ponadto bardzo często podczas tradycyjnej konserwacji profilaktycznej wykwalifikowani elektrycy i mechanicy spędzają nieproporcjonalnie dużo czasu na czyszczeniu trudnych obszarów, zamiast skupiać się na przedmiotach wymagających naprawy.

Czy można czyścić formy do odlewania suchym lodem?

Z kolei czyszczenie form do odlewania wymaga rutynowo usuwania zaplamień i śladów zapieczeń, które powodują, że wytwarzane produkty nie nadają się do wykorzystania. W tradycyjnych metodach czyszczenia jest stosowany tlenek glinu, który nie jest jednak efektywny i powoduje, że formy muszą być częściej poddawane całkowitemu czyszczeniu. Stosując suchy lód, nie trzeba czyścić tych form za pomocą toksycznych środków chemicznych, a kompletne czyszczenie odbywa się bez przestoju zwiększając wydajność pracy.

Jak usunąć powłoki elektroforetyczne?

Powłoki elektroforetyczne wykorzystywane są z powodzeniem do powlekania karoserii i części samochodowych gwarantując szczelną i trwałą powłokę, która doskonale zabezpiecza przed korozją. W branży motoryzacyjnej powłoki elektroforetyczne są najczęściej usuwane ręcznie przez skrobanie, co może być skomplikowane, gdy powłoka jest za gruba lub znajduje się w trudno dostępnym miejscu. Czyszczenie suchym lodem natomiast łatwo usuwa powłoki elektroforetyczne z walców lakierni, haków, prowadnic, silników elektrycznych, przekładni i perforowanych osłon. Ponadto regularne stosowanie systemów wykorzystujących suchy lód utrzymuje w czystości czujniki w kabinach natryskowych i bramki podłogowe.

 

Czytaj także