Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Faulhaber robotic
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2022-03-04
Rekrutacja pracowników IT. Sprawdź, jak to robić dobrze

W całej Unii Europejskiej brakuje 600 tysięcy programistów. W Polsce jest to blisko 50 tysięcy osób – podaje Komisja Europejska. Najbardziej pożądani są pracownicy z doświadczeniem przekraczającym dwa lata, na wyższych stanowiskach. Gwarancja zarobków na odpowiednim poziomie nie przyciąga nowych programistów. W jaki sposób powinna przebiegać rekrutacja pracowników IT? Jak znaleźć i zatrzymać w firmie taką osobę? Istotna jest polityka prowadzona przez firmę.


Wykonywanie zadań zdalnie, czterodniowy dzień pracy, a także wysokie zarobki – to za mało, aby zachęcić programistów do podjęcia pracy u danego pracodawcy. Na portalach rekrutacyjnych w styczniu tego roku ukazało się ponad 300 tysięcy ogłoszeń . Aż o 86 proc. wzrosła liczba firm poszukujących programistów. Jak powinna przebiegać rekrutacja pracowników IT? W jaki sposób firmy mogą zachęcić do podjęcia zatrudnienia? O tym rzeczach powinny pamiętać.


Zrozumienie potrzeb kluczem do sukcesu


Dla firm, które prowadzą rekrutację pracowników IT, kluczowe powinno być zrozumienie potrzeb współczesnego programisty. A także dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej.


– Firmy, które poszukują pracowników IT, powinny same „doprowadzić" ich do swojej strony – uważa Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – W tym celu niezbędne jest posiadanie nowoczesnej strony internetowej, a także generowane interesujących treści. W jaki sposób to zrobić? Wiele firm prowadzi specjalistyczne blogi o tematyce IT, które są wysoko pozycjonowane. Część przedsiębiorstw postawiła na webinary, a także organizowanie warsztatów online o ciekawej tematyce.


Wszystko po to, by pracownik sam trafił do danej firmy.


Dziś istotna jest reputacja firmy


Reputacja firmy odgrywa ogromne znaczenie. Konkurencyjność na rynku jest definiowana jako posiadanie innowacyjnych produktów i usług, a także podejmowanie szeregu działań wpływających na kreowanie pożądanego wizerunku.


– Podejmowanie działań employer brandingowych to dzisiaj absolutna podstawa – podkreśla Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – W tym zakresie firmy powinny działać dwutorowo. Istotna jest komunikacja wewnętrzna i docieranie do już zatrudnionych pracowników. To oni są wizytówką firmy. Kolejnym krokiem powinny być działania na zewnątrz, do potencjalnych pracowników. To aktywna promocja firmy w różnych kanałach, uczestniczenie w targach pracy, a także obecność na uczelniach wyższych czy nawet w liceach.


Wielotorowe działanie daje w efekcie wizerunek pewnego i pożądanego pracodawcy.


Elastyczne podejście


Z uwagi na brak rąk do pracy, firmy powinny także wykazać się elastycznym podejściem do zatrudniania. Kluczowe jest zapewnienie możliwości pracy zdalnej, a także skróconych godzin pracy. Niemniej jednak warto postawić także na pracowników z mniejszym doświadczeniem – wyszkolenie ich w wewnętrznych strukturach i pomoc w budowaniu ich kariery zapewni firmie większą lojalność pracownika. Ten aspekt warto wziąć pod uwagę. Dziś przedsiębiorstwa borykają się nie tylko z brakiem rąk do pracy. Na rynku obserwowana jest duża migracja pracowników. Firmy powinny zatem podejmować także szereg działań w ramach komunikacji wewnętrznej, aby utrzymać już zatrudnione osoby w swoich strukturach.


Aby rekrutacja pracowników IT przebiegła odpowiednio i była skuteczna, często niezbędne jest wsparcie profesjonalistów. Braki wśród programistów pokazują, że firmy powinny skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych podmiotów, takich jak agencja PR czy marketingowa. Potrzebujesz wsparcia? W Commplace wiemy jak prowadzić komunikację brandu, a także jakie działania employer brandingowe podejmować, by przyciągać do Twojej firmy talenty.