Istotnym składnikiem wyposażenia Państwowej Straży Pożarnej są ciężkie samochody ratownictwa technicznego służące do wykonywania zadań ratowniczych w wypadkach i kolizjach, w których brały udział takie pojazdy jak: samochody ciężarowe, cysterny, autobusy, pojazdy szynowe itp.
Pierwsze tego typu specjalistyczne konstrukcje pojawiły się na polskich drogach w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Ich głównym zadaniem jest jak najszybsze dotarcie na miejsce wypadku oraz wydobycie osób poszkodowanych, szybkie usunięcie uszkodzonych pojazdów i przywrócenie normalnego ruchu drogowego.
Bazą do montażu ciężkich samochodów ratownictwa technicznego są ciężarowe podwozia 3- lub 4-osiowe przeważnie z napędem na wszystkie osie, przystosowane do poruszania się w trudniejszym terenie. Moc silników spalinowych w tych pojazdach osiąga wartość nawet 350 kW.
Ciężkie pojazdy ratownictwa technicznego wyposażane są z reguły w następujące urządzenia:
- żuraw hydrauliczny z rozkładanymi podporami montowany za kabiną samochodu o momencie udźwigu ok. 200 kNm,
- składany wysięgnik holowniczy z tyłu pojazdu o nośności min. 15 000 kg,
- co najmniej 2 przeciągarki hydrauliczne o uciągu od 200 do 300 kN,
- 2 ostrogi z tyłu pojazdu do zakotwiczenia przy pracy przeciągarkami,
- agregat spalinowo-elektryczny, agregat spalinowo-hydrauliczny,
- narzędzia hydrauliczne, elektryczne, ręczne, środki chemiczne itp. składowane w skrzynkach zabudowanych z obu stron pojazdu.
Biuro Regionalne Bosch Rexroth w Katowicach opracowało 2 wersje układu hydraulicznego dla ciężkiego pojazdu ratownictwa drogowego na podwoziu 4-osiowym Scania G480 CB:
- dla żurawi wymagających zasilania pompami o stałej wydajności,
- dla żurawi z pompami o zmiennej wydajności.
Głównym zespołem układu hydraulicznego zostały bloki sterujące M4 ze sterowaniem elektrohydraulicznym wyposażone dodatkowo w dźwignie sterowania ręcznego. Bloki zabudowane są w tylnej skrytce po prawej stronie samochodu.
Cylindry hydrauliczne wysięgnika holowniczego oraz ostróg wyposażono w zamki włoskiego producenta Oil Control należącego do koncernu Bosch Rexroth.
W układzie wykorzystano również filtry olejowe oraz powietrza.
Finalnym dostawcą dla Państwowej Straży Pożarnej dwóch takich pojazdów była firma Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak Sp. z o.o. z Bielska Białej, której domeną jest produkcja samochodów specjalistycznych. Stawiając na dynamiczny rozwój firma poszerza swoją ofertę o coraz nowocześniejsze pojazdy. Aktualnie są to przede wszystkim pojazdy pożarnicze, ale od 2009 roku firma poszerzyła ofertę również o pojazdy wojskowe.
W roku 2011 Bosch Rexroth dostarczy trzy układy hydrauliczne dla kolejnych samochodów produkowanych przez firmę PS Szczęśniak.
Więcej informacji TUTAJ
Skontaktuj się z dystrybutorem
Dystrybutor
Bosch Rexroth Sp. z o.o.
- Adres: Jutrzenki 102/104, 02-230 Warszawa
-
Nr telefonu: +48 22 738 18 00
-
Faks: +48 22 758 87 35
- E-mail: info@boschrexroth.pl
- WWW: www.boschrexroth.pl
Przy kontakcie powołaj się na portal automatyka.pl