Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-11-21 | Ostatnia aktualizacja: 2010-11-21
DARPA pracuje nad samodzielnym latającym samochodem

DARPA pracuje nad samodzielnym latającym samochodem
Wymyślony w DARPA w ramach programu TX pojazd byłby w stanie przenieść czworo ludzi i około 450 kilogramów na odległość około 460 kilometrów, tak lądem jak i powietrzem. Jego zwiększona mobilność czyniłaby go bardziej odpornym na polu walki dzięki nieprzewidywalności jego ruchów. Wśród jego zastosowań znalazłyby się, na przykład: rozpoznanie, zaopatrzenie czy transport medyczny.
„Cały TX sprowadza się do elastyczności ruchu, a kluczem koncepcji jest pomysł, by pojazd mógł być sterowany przez żołnierza bez szkolenia pilotażu.” – stwierdził Sanjiv Singh, profesor robotyki, CMU. „W praktyce oznacza to, że pojazd będzie musiał latać sam, albo przy minimalnym udziale operatora. Oznacza to też, że pojazd musi być stale świadomy środowiska w jaki się znajduje i musi być wstanie automatycznie reagować na zmiany otoczenia.” – dodał.
Carnegie Mellon ma dziedzinie autonomicznej nawigacji bardzo długą historię i niekwestionowaną pozycję. Związane jest to z samodzielnym samochodem Boss, który zwyciężył w zawodach DARPA Urban Challenge w 2007 roku, albo DepthX, czyli powstałą również w 2007 roku samodzielną łodzią podwodną, która eksploruje głębiny. Singh współpracuje również z Piasecki Aircraft w ramach programu DARPA Organic Air Vehicle II (OAV2), nad całkowicie samodzielnym helikopterem latającym pomiędzy przewodami, drzewami i budynkami. W efekcie tych prac powstał w tym roku pełnowymiarowy helikopter, który potrafi unikać przeszkód na małej wysokości, wybrać miejsce na lądowanie i wylądować bez ingerencji człowieka.
Carnegie Mellon jest jednym z sześciu kontrahentów wybranych przez DARPA do programu TX. Celem programu CMU będzie praca nad świadomością sytuacji, unikaniem kolizji oraz intuicyjnym sterowaniem. Honeywell Laboratories, które współpracują z Carnegie Mellon, odpowiadać będą za zagadnienia związane z czynnikami ludzkimi.
AAI Corp. i Lockheed Martin Co. otrzymały od DARPA zlecenia na stworzenie ogólnej koncepcji przekształcania pojazdu w pierwszej fazie programu TX. Jako dostawcy technologii kluczowych wskazani przez DARPA zostali: Pratt &Whitney Rocketdyne, odpowiedzialni za technologię napędu oraz właśnie Carnegie Mellon.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Physorg

Galeria wiadomości
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Pierwsza klasa w drukowaniu
Doskonała synchronizacja wielu osi i odpowiedni protokół komunikacyjny oraz sterowanie registrem i napędami z jednego źródła. Dlaczego są ważne...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-