Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2008-03-10 | Ostatnia aktualizacja: 2008-03-10
EAST-ADL2. Nowy standard dla przemysłu motoryzacyjnego?

EAST-ADL2. Nowy standard dla przemysłu motoryzacyjnego?
Samochody stają się coraz bardziej skomplikowane, wyposażane są w coraz to nowe systemy, które do niedawna trudno było sobie nawet wyobrazić. Przeciętny samochód zjeżdżający z linii produkcyjnej ma dziś tyle systemów elektronicznych co samolot pasażerski sprzed 20 lat. Złą strona tego pędzącego procesu jest to, że im urządzenia są bardziej skomplikowane, tym częściej ulegają awarii i popełniają błędy.
Stopień nagromadzenia elektronicznych systemów pokładowych w samochodach prowadzi do coraz częstszych i trudniejszych do wyeliminowania awarii. Naukowcy z ATESST wskazują, że procent awarii spowodowanych przez elektronikę rośnie o kilka punktów w każdym roku.
„Nowe narzędzia są niezbędne do tego, by wykonywać coraz bardziej skomplikowane zadania,” – powiedział Henrik Lönn, koordynator projektu. „Wiele elementów instalowanych w samochodach zostało zbudowanych przez różnych producentów stosujących różne procesy i standardy. (..) Aby spiąć je razem, konieczny jest wspólny język.”
Pojawiło się w tej kwestii wiele cennych inicjatyw, w tym wykorzystywany przez wielu dostawców europejski standard AUTOSAR. Wśród najpopularniejszych znalazły się również narzędzia do modelowania UML2. „Jednakże to wciąż za mało,” – stwierdził Lönn. „To, co opracowaliśmy my, to przemysłowy system, który współpracuje z innymi standardami, określa, która część systemu pełni jaką funkcję, oraz gwarantuje, że różne elementy będą ze sobą współpracowały.”
Problemem jest ogromna dynamika branży elektronicznej oraz dotychczasowy brak całościowego podejścia do tematu. Gdy producent dostaje część od dostawcy, nie ważne jak bardzo jest złożona, przychodzi z dołączonym plikiem tekstowym objaśniającym system inżynierom producenta.
Język EAST-ADL2, opracowany w ramach projektu ATESST umożliwia komputerowe modelowanie systemów. Zamiast staromodnego pliku tekstowego, dostawca może teraz dostarczyć producentowi komputerowy model swojego systemu, a ten może go łatwo zintegrować z całością.
„To, co oferuje producentom, to kompletny obraz systemu dostępny na dużo wcześniejszym etapie niż jest to możliwe teraz,” – powiedział Lönn. „Nie musisz już czekać na wszystkie elementy elektroniki i oprogramowania, by być gotowym do ich złożenia. Możesz prowadzić analizy na dużo wcześniejszym etapie.”
Głównym wyzwaniem, jakie stoi obecnie przed twórcami jest przekonanie przemysłu motoryzacyjnego do zaakceptowania EAST-ADL2 będącego de facto nowym standardem. Wierzą jednak, że liczne zalety tego nowego standardu szybko przekonają producentów do niego.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Physorg

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Butelka z krachlą wraca w wielkim stylu - dzięki pomocy B&R
Butelki z krachlą Stara, dobra butelka z krachlą wraca w wielkim stylu. Firma AMS Getränketechnik projektuje i wytwarza maszyny...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-