Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2011-02-22 | Ostatnia aktualizacja: 2011-02-22
Gliwiccy inżynierowie skonstruowali FlyEye

Gliwiccy inżynierowie skonstruowali FlyEye
Według Wojciecha Szumińskiego, głównego konstruktora samolotu, ogromną zaletą FlyEye jest tak zwany stromotorowy, czyli niemalże pionowy start. Również i lądowanie realizowane jest stromotorowo, dzięki czemu jednostka świetnie spisuje się w trudnych warunkach. W trakcie lotu, samolot sterowany jest automatycznie zgodnie z wytyczonym wcześniej planem; możliwa jest oczywiście jego modyfikacja.
Twórcy podkreślają, że ich konstrukcja jest bardzo innowacyjna. „Powielanie, naśladownictwo nie prowadzą do postępu.” – stwierdził Szumiński.
Samolot może być wyposażony w skonstruowane przez WB Electronics głowice optoelektroniczne, dysponujące równocześnie klasyczną kamerą z dużym zoomem optycznym oraz kamerą termowizyjną. Jednostka latająca w trybie automatycznym jest w stanie utrzymać się w powietrzu przez około 3 godziny lecąc z prędkością 100 kilometrów na godzinę. W trakcie lotu, samolot może w czasie rzeczywistym transmitować dane na odległość nawet 30 kilometrów.
Samolot podchodząc do lądowania odrzuca na spadochronie zasobnik z głowicą, część elektroniki oraz baterie. Sam zasobnik ląduje z dokładnością do 10 metrów. Następnie FlyEye zatacza szybując krąg i ląduje z dokładnością do 5 metrów, nawet na nierównym podłożu.
Kolejną zaletą tego nowatorskiego płatowca jest jego niewielki rozmiar po złożeniu. Może on wtedy być przenoszony przez jednego człowieka w plecaku. Druga osoba przenosi stację sterowania, odbioru i analizy sygnału. Proces montażu i demontażu samolotu zajmuje 10 do 15 minut. Większość elementów można zmontować bez specjalistycznych narzędzi.
Prace nad FlyEye trwają już cztery lata, jednak pierwszy gotowy produkt zaprezentowany został w czerwcu 2010 roku na paryskich targach przemysłu obronnego Eurosatory 2010.
Wśród potencjalnych zastosowań FlyEye, twórcy wskazują: obserwację imprez masowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa, nadzorowanie ruchu drogowego, nadzór obiektów strategicznych w sytuacjach zwiększonego ryzyka, nadzór granic państwa, obserwacja kataklizmów i ich skutków, realizacja zadań obserwacyjnych z zakresu akcji policyjnych, akcji specjalnych oraz operacji wojskowych.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- PAP

Galeria wiadomości
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Klasyfikacja bezkontaktowych przyrządów pomiarowych
Wśród urządzeń do bezkontaktowego pomiaru temperatury wyróżniamy: • mierzące temperaturę w określonym punkcie; • rejestrujące jej rozkład na...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-