
O znaczeniu optymalizacji procesów, swobodzie pracy nad nowymi pomysłami i odwadze sprawdzania nowych rozwiązań: rozmowa z dr. Udo Haberlandem, dyrektorem zarządzającym odpowiedzialnym za rozwój, badania, jakość, logistykę i produkcję.
W tym wywiadzie wyjaśnia, dlaczego innowacyjność to coś więcej niż tylko nowe produkty, jak FAULHABER stawia czoła wyzwaniom, z którymi zmaga się branża, oraz czemu zmiany często stają się punktem wyjścia do osiągnięcia trwałego sukcesu.
Panie Haberland, w firmie FAULHABER odpowiada Pan za rozwój, badania, jakość, logistykę i produkcję. Które aspekty Pana pracy są najbardziej fascynujące?
Wszystkie te obszary są ze sobą powiązane na różne sposoby. Intrygującą, ale też istotną kwestią jest przyglądanie się zależnym od siebie procesom i ich ciągłości – powstanie pomysłu na produkt dzieli wiele etapów od uzyskania gotowego towaru. Jedną z ważnych kwestii jest na przykład poziom jakości. Dbanie od początku zarówno o płynny przebieg procesu, jak i utrzymanie wysokich standardów pozwala uniknąć całości lub przynajmniej większości problemów podczas produkcji. Złożoność i zakres naszej oferty produktów ciągle się zwiększa. Co za tym idzie, nieustannie kwestionujemy nasze podejście i pracujemy nad zwiększaniem efektywności naszych procesów. To wymaga zachowania odpowiedniej równowagi – chcemy ograniczać złożoność procesów bez zmieniania podstawowych zasad naszego modelu biznesowego czy obniżania jakości produktów. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku sposób, w jaki automatyzujemy nasze podstawowe procesy. Automatyzacja czynności na etapie produkcji lub logistyki pozwala nam realizować zadania strategiczne i szybciej reagować na zmiany na rynku.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest jakość danych. Tylko mając dostęp do wiarygodnych danych, na których podstawie podejmujemy swoje decyzje, możemy pracować wydajnie i zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Dlatego inwestujemy nie tylko w technologie, ale też w umacnianie naszych możliwości w zakresie planowania, co pozwala nam pracować zawsze w oparciu o jasny obraz sytuacji i rzetelne analizy.
Innowacyjność to jeden z kluczowych czynników, dzięki któremu firma FAULHABER odniosła sukces. Czym przejawia się innowacyjność w Pana obszarze działalności?
Innowacyjność ma dla nas kluczowe znaczenie, ale nie ogranicza się do opracowywania nowych produktów. Aby utrzymać pozycję lidera w zakresie technologii, musimy podejść do innowacyjności w całościowy sposób – wiąże się to z koniecznością ciągłego ulepszania naszych procesów. Działamy przecież w środowisku, w którym często eksplorujemy granice technicznych możliwości.
Moim zdaniem innowacyjność opiera się na pięciu filarach: produktach, procesach, personelu, metodach i narzędziach oraz środowisku. Gdy myślimy o innowacyjności, często pierwszym, co przychodzi nam na myśl, są produkty. Do pewnego stopnia zakłada się, że nowe produkty muszą zapewniać innowacyjne rozwiązania – ale na tym nie koniec. Musimy też nieustannie modyfikować i ulepszać nasze procesy, aby utrzymać efektywność i elastyczność. Kolejnym kluczowym czynnikiem jest personel. Firma, która chce być gotowa na przyszłe wyzwania, musi stosować innowacyjne podejście. Dlatego nasi pracownicy chcą i mogą się uczyć i wypróbowywać nowe rozwiązania, a także mają możliwość pracy nad nowymi kreatywnymi pomysłami, jak i popełniania błędów.
Stanowią one część procesu nauki i nie są wyłącznie czymś złym – dostarczają cennych informacji i motywują do dalszego działania. Bardzo istotne jest też korzystanie z odpowiednich metod i narzędzi. Stare narzędzia muszą być poddawane ocenie i w razie konieczności zastępowane nowymi technologiami. Nowoczesne metody pomiaru, symulacje i ciągłe szkolenia są niezbędne, aby nadążać za bieżącymi trendami, zwłaszcza w zakresie prac nad produktami.
Które trendy wpływają na prace nad nowymi produktami?
Trzy najważniejsze to: cyfryzacja, dekarbonizacja i deglobalizacja. Z cyfryzacją wiążą się ogromne możliwości w zakresie optymalizacji zarówno przewidywalności naszych procesów, jak i budowania sieci – kluczowe pojęcia z tym związane to Internet rzeczy i integracja interfejsu. Dzięki cyfryzacji możemy szybciej podejmować lepsze decyzje.
Dekarbonizacja i deglobalizacja mają dla nas równie duże znaczenie. Obniżenie emisji CO2 – związanej z naszą produkcją i łańcuchem dostaw – oraz wdrożenie gospodarki o obiegu zamkniętym i recyklingu są niezbędne do zagwarantowania zrównoważonej przyszłości. Jednocześnie zauważamy zmiany w globalnych łańcuchach dostaw.
Dotyczą one m.in. zależności od pierwiastków ziem rzadkich oraz wyboru między dalszą zależnością od dostaw z innych kontynentów lub koncentracją w jeszcze większym stopniu na pozyskiwaniu surowców w Europie. Dla nas innowacyjność to kompleksowe zagadnienie, które nie ogranicza się tylko do produktów, ale też wymaga usprawnień w innych obszarach działalności.
Czy jest Pan szczególnie zainteresowany jakimiś prowadzonymi obecnie projektami badawczymi lub rozwijanymi technologiami?
Prowadzimy intensywne prace w ramach różnych projektów badawczych i technologicznych, które w przyszłości mogą okazać się bardzo ważne. Szczególnie ciekawy wydaje mi się nasz realizowany z Fraunhofer projekt pilotażowy dotyczący sztucznej inteligencji. Obecnie wszyscy mówią o SI, dlatego chcemy już na wczesnym etapie zrozumieć, jakie możliwości daje ona w zakresie technologii i procesów.
Równocześnie prowadzimy wewnętrzną ankietę i ocenę wykorzystania SI w celu przeanalizowania bieżącej sytuacji i opracowania nowych inicjatyw. Naszym zdaniem zapewni nam to solidny fundament pod dalsze ukierunkowane inwestycje w najbardziej obiecujące zagadnienia oraz dalsze zwiększanie naszej innowacyjności. Przede wszystkim dlatego, że mają one ogromny potencjał.
Opracowywanie nowych produktów wymaga dogłębnego zrozumienia wymagań klientów i trendów technologicznych. Które czynniki mają obecnie największy wpływ na prace nad nowymi systemami napędowymi?
Na ten proces wpływa wiele czynników. Szczególnie ważne jest zrozumienie systemów, ponieważ chodzi nie tylko o opracowanie atrakcyjnego produktu, ale też o oferowanie funkcjonalnego rozwiązania dopasowanego do konkretnego zastosowania. W tym przypadku ważne są dwie kwestie: wiedza techniczna i skupienie na wymaganiach klienta. Rozpoczęcie współpracy z klientem już na wczesnych etapach procesu opracowywania produktów daje dużą przewagę. Bezpośredni dialog i możliwość omawiania szczegółów technicznych są kluczowe podczas prac nad indywidualnie dopasowanymi rozwiązaniami.
Z jakimi wyzwaniami zmaga się obecnie branża i jakie możliwości wiążą się z nimi dla firmy FAULHABER?
Obecna sytuacja przypomina jazdę na nartach we mgle. Wiadomo, że poruszamy się, ale widoczność jest ograniczona. Możemy tylko zgadywać, co znajduje się przed nami. Dlatego tak ważne jest, abyśmy zachowali koncentrację i elastyczność pozwalające szybko reagować niezależnie od sytuacji. Na rynku sprawa wygląda podobnie. Z gospodarczego punktu widzenia wiemy, że niepewne czasy pociągają za sobą brak inwestycji; dostrzegamy też wpływ zmian geopolitycznych na nas. Dlatego tak ważne jest, aby firma FAULHABER utrzymała solidną pozycję i zdolność do szybkiego reagowania.
Efektywność produkcji i planowania procesów są kluczowe dla zagwarantowania odpowiedniej wydajności firmy jako dostawcy. Jakie strategie związane z działalnością wdraża FAULHABER?
W tym przypadku kluczowe znaczenie ma współpraca wszystkich zaangażowanych osób zajmujących się sprzedażą, zaopatrzeniem, operacjami i planowaniem. Cały łańcuch od początku do końca został zoptymalizowany w taki sposób, aby umożliwić identyfikację i szybkie rozwiązywanie istotnych problemów. Dlatego rozróżniamy różne rodzaje działalności. Klient zamawiający produkty z katalogu ma inne oczekiwania niż ten, z którym zawarliśmy umowę ramową. W tym kontekście duże znaczenie mają takie kwestie jak dostępność, krótki czas realizacji i terminowa dostawa. Innymi zagadnieniami, na których się koncentrujemy, są cyfryzacja i automatyzacja przetwarzania zamówień.
Proces zamawiania produktów z katalogu musi być maksymalnie zautomatyzowany i nie powinien wymagać dodatkowej pracy. To pozwala pracownikom skoncentrować się w większym stopniu na zamówieniach specjalnych i rozwiązaniach dopasowanych do klienta. Jednocześnie bardzo ważne dla nas jest, aby znaczenie pracowników w całym procesie było bardziej zauważalne. Każda osoba w firmie przyczynia się do tego, aby towar był dostarczany klientom niezawodnie i terminowo. Zwiększanie świadomości tej kwestii na każdym etapie procesu przetwarzania zamówień to ważny krok.
Co motywuje Pana do dalszej pracy w FAULHABER i jaka jest Pana wizja przyszłości firmy?
Współpraca z wykwalifikowanym zespołem to zawsze przyjemność, podobnie jak doświadczanie entuzjazmu, jaki wzbudzają opracowywane przez nas technologie, a także próbowanie różnych pomysłów, aby stawić czoła wyzwaniom. Wydaje mi się, że ta motywacja i pasja są odzwierciedlone w naszych produktach i rozwiązaniach.
Moja wizja FAULHABER jest jasna: chcemy być liderem branży precyzyjnych systemów napędowych. Jeśli my nie potrafimy znaleźć dobrego rozwiązania do danego zastosowania, nie zrobi tego żadna inna firma wkładająca w to rozsądny wysiłek. Nie twierdzimy, że jesteśmy całe kilometry przed konkurencją, ale zawsze wyprzedzamy ją co najmniej o jeden krok. Firma FAULHABER powinna wyznaczać standardy w branży. Naszym celem jest, aby ilekroć klienci napotkają wyzwania związane z napędami, w pierwszej kolejności szukali rozwiązania u nas i ufali nam w związku z opracowywaniem tego rozwiązania. Chcemy być nie tylko dostawcą, ale najlepszym punktem kontaktu podczas poszukiwania optymalnych rozwiązań technicznych. Aby osiągnąć ten cel, musimy połączyć dwie kwestie: bogatą ofertę produktów i rozwiązań dopasowanych do potrzeb klientów oraz procesy lean.
Czy w Pana karierze był konkretny moment – może wydarzenie – który na stałe ukształtował Pana perspektywę patrzenia na technologię i innowacyjność?
Tak, doświadczyłem czegoś takiego. Ta sytuacja wiązała się zarówno z ryzykiem, jak i nowymi możliwościami – uświadomiła mi, że zmiany często mogą być punktem wyjściowym do czegoś nowego i prowadzić do osiągnięcia sukcesu. Chodziło o to, że pewien ważny klient anulował zamówienie – z początku ta sytuacja wydawała się porażką. Ale właśnie to zdarzenie skłoniło nas do przemyślenia kilku kwestii, poszukania nowego podejścia i prac nad rozwiązaniami. Skorzystaliśmy z okazji i zaczęliśmy pracować nad nową technologią. Chęć podjęcia wyzwania ma kluczowe znaczenie. Czasem potrzebna jest odwaga pozwalająca rozpocząć coś nowego – nawet jeśli powodzenie tego przedsięwzięcia nie jest gwarantowane. W przypadku regulowanych procesów świadome odejście od schematów i eksperymentowanie z nowymi opcjami zdarza się rzadko. Ale to właśnie sytuacje zmuszające nas do zmiany i stawienia czoła wyzwaniom często napędzają innowacje. Dlatego uważam, że warto zawsze być otwartym na zmiany, podejmować ryzyko i aktywnie wykorzystywać możliwości.
(gz)
Kategoria komunikatu:
Inne
- Dodał:
- FAULHABER Polska sp. z o.o.

Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Schneider Electric na Hannover Messe podkreśli znaczenie zrównoważonej,...
• Schneider Electric zaprezentuje nowe technologie nastawione na rozwiązanie kwestii rosnącego zapotrzebowania na energię i pomoc przemysłowi w...
-
-
-
-
-