Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2008-12-17 | Ostatnia aktualizacja: 2008-12-17
iRobis ogłosił stworzenie pierwszego kompletnego systemu kognitywnego dla robotów

iRobis ogłosił stworzenie pierwszego kompletnego systemu kognitywnego dla robotów
Brainstorm automatycznie adaptuje pokładowe czujniki i słowniki, natychmiast buduje model dowolnego robota, w którym zostanie zainstalowany i automatycznie tworzy programy sterujące dostosowane do specyfiki ruchów konkretnego robota. W dalszej kolejności jest w stanie eksplorować i modelować otaczające go środowisko. Dzięki symulowanym interakcjom wykorzystującym te modele, rozwiązuje problemy i opracowuje nowe zachowania wykorzystując ‘wyobraźnię’. Gdy raz się czegoś ‘nauczy’, jest w stanie te umiejętność dopasowywać do zmieniających się okoliczności.
System działa wykorzystując metodologię znana jako programowanie genetyczne (GP). GP jest inspirowaną naturalna ewolucją zautomatyzowaną metodologią programowania, która służy do rozwijania programów komputerowych. Roboty potrzebują określenia czynności, które mają wykonać i w oparciu o nie opracowują metodę ich wykonania.
System jest zbudowany na bazie elementów oraz mechanizmów uczenia się i adaptowania, które mogą być uruchamiane bądź wyłączane. Może być, na przykład, wykorzystany do szybkiego udoskonalenia systemów sterujących, które nie mogą być modyfikowane po ukończeniu testów, ale także możliwe jest pozostawienie aktywnego systemu uczącego się tak, by pozwalał robotowi ewoluować w miarę zdobywania nowych doświadczeń. Poziom uczenia się i adaptacji może być dostosowywany do potrzeb. Może być wykorzystywany do budowy oprogramowania robota od podstaw w oparciu o wyszczególnione wymagania, ale może również zostać dodany do istniejącego systemu.
Niektóre z prac inżynierskich zupełnie się zmienią. Zamiast pisać miliony linii programu, inżynierowie skupią się raczej na możliwie najlepszym określeniu pożądanych zachowań i ich testowaniu. iRobis już dziś może zaoferować szeroka gamę predefiniowanych dla robotów mobilnych zachowań, a wciąż planuje poszerzanie biblioteki zachowań. Fakt, iż to system buduje swoje własne programy otwiera szansę na przyspieszenie badań eksperymentalnych. Roboty oraz ich środowiska mogą być budowane w symulatorach, w których programowanie behawioralne będzie konstruowane automatycznie. Pozwala to szybciej i dokładniej przetestować prototyp w symulacjach zanim zacznie się budować go w rzeczywistości.
Model naukowy Brainstorm został opracowany w latach dziewięćdziesiątych w Chalmers University of Technology w szwedzkim Gothenburg. Badania doktora Nordina skoncentrowane były na samorozwijających się programach komputerowych oraz na opracowaniu nowej architektury inteligentnej robotyki wykorzystującej GP. Nowa architektura została po raz pierwszy zaprezentowana w 1999 roku podczas Czwartego Międzynarodowego Sympozjum Sztucznego Życia oraz Robotyki w Oita w Japonii. Tamta prezentacja zawierała demonstrację robotów, które uczyły się łapać równowagę, chodzić po ludzku, wykorzystywać dwuogniskowe widzenie, nawigować, koordynować oko i rękę, a także manipulować przedmiotami.
iRobis pracuje wspólnie ze Szwedzkim Departamentem Obrony nad komercyjna wersją systemu. Fakt ten nie oznacza jednak, że program będzie dostępny w Internecie do ściągnięcia na 30 dni. iRobis zamierza współpracować bezpośrednio z naukowcami oraz potencjalnymi użytkownikami.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- iRobis

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Coboty - czym są, jak działają? Typy cobotów
Rozwój robotyki pozwala stosować coraz bardziej zaawansowane maszyny pozwalające na sprawną automatyzację procesów produkcyjnych. Stało się to...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-