
Większość systemów detekcji lodu na skrzydłach samolotu nie może być zlokalizowana na powierzchni płata – miejscu, które trzeba zbadać najdokładniej. Dodanie nawet małego czujnika, może bowiem zrujnować efekt aerodynamiczny. Jednak, brytyjskie GKN Aesospace opracowało nowy system ON-WINGS, który może być instalowany na skrzydłach, tak by zrównać się z ich powierzchnią. Może być zintegrowany bezpośrednio ze skrzydłami, łopatkami wirnika i z wieloma innymi elementami, których oblodzenie powinno być monitorowane.
Wykrywanie lodu przeprowadzane jest dzięki głowicy światłowodowej, która biegnie wzdłuż całej długości skrzydła. Włókna światłowodowe emitują światło oraz mierzą, jaka ilość jest odbijana z powrotem w ich kierunku. Za pomocą takiego systemu, jest więc możliwe obliczenie grubości pokrywy lodowej oraz tempa, w jakim narasta. Informacje o oblodzonym skrzydle wysyłane są do systemów ochrony elektrotermicznej, które podgrzewają odpowiednie strefy, eliminując występowanie zamarzniętej wody.
„Poprawa efektywności ochrony przed lodem będzie mieć pozytywne skutki dla operatorów wszystkich linii powietrznych.", powiedział dyrektor techniczny GKN, Rich Oldfield. „Bardziej wydajne, w pełni kontrolowalne systemy obniżą zużycie paliwa, zwiększą osiągi silnika i wyeliminują potrzebę ciągłej konserwacji. Dodatkową zaletą technologii będzie zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przez samoloty."
System jest końcowym produktem trzyletniego projektu Unii Europejskiej, który oprócz GKN zaangażował osiem innych podmiotów. Warto dodać, że po raz pierwszy system został przetestowany na śmigłowcu AgustaWestland w Polsce.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- gizmag

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Inteligentny bezpiecznik drgań firmy IMI Sensors
Maszyny wirnikowe są bardzo często narażone na niszczące siły z powodu nieprawidłowych warunków pracy oraz niezauważonych pomniejszych...
-
-
-
-