
Konstrukcje offshore należą do najbardziej wymagających instalacji, które muszą spełniać szereg norm jakościowych i wymogów bezpieczeństwa. Z poniższego tekstu dowiesz się, czym właściwie są takie konstrukcje oraz jak zadbać o to, by spełniały wszystkie nałożone nań wymogi.
Czym są konstrukcje offshore (oil & gas)?
Konstrukcje offshore (https://www.zre.com.pl/pl/oferta/obrobka-mechaniczna/konstrukcje-offshore/) to instalacje pracujące w środowisku morskim, służące do poszukiwania, wydobywania i przetwarzania ropy naftowej i gazu oraz do przemysłu energetyki wiatrowej. Urządzenia te umieszczone są na platformach wiertniczych lub na specjalistycznych jednostkach pływających.
Przełom w branży offshore nastąpił w wyniku kryzysu naftowego w latach 70. ubiegłego wieku. Kryzys ten doprowadził do eksploatacji wcześniej nieopłacalnych złóż.
Konstrukcje offshore - rodzaje
Wśród przykładowych konstrukcji offshore można wymienić: platformy wiertnicze, statki wiertnicze, wyciągarki, pływające punkty produkcji, żurawie o różnym rodzaju udźwigu i konstrukcji, ściany, pokłady i konstrukcje kratownicowe o różnym przeznaczeniu, wsporniki, rury typu J i S, tuleje palowe oraz nogi fundamentowe.
• Platformy wiertnicze wykonane są ze stali lub żelbetonu. Można je podzielić na dwa rodzaje: stałe, czyli zainstalowane na dnie morskim, oraz mobilne, które można przemieszczać z punktu do punktu.
• Statek wiertniczy zaprojektowany jest tak, aby móc wiercić w głębokich wodach. Ze względu na dużą mobilność oraz zdolność załadowczą, statki te najczęściej wykorzystywane są podczas prac w odległych obszarach, gdzie panują umiarkowane warunki pogodowe. Podczas wydobywania ropy, statek może być utrzymany w wymaganej pozycji za pomocą układu kotwic lub dzięki systemowi dynamicznego pozycjonowania.
• Pływający punkt produkcji, przechowywania i załadunku przypomina tankowiec, który posiada nie tylko zbiornik na gaz i ropę, ale ma na wyposażeniu również oprzyrządowanie do wstępnej obróbki surowców wydobywanych spod dna. Punkt ten pobiera z głębin nieprzerobioną ropę i przechowuje w zbiorniku do czasu, aż zostanie ona wpompowana do tankowca lub na barkę morską.
Normy dotyczące przemysłu offshore
Konstrukcje offshore muszą być niezawodne i bezawaryjne, gdyż w przypadku awarii może dojść do katastrofy ekologicznej i śmierci całej załogi. Aby tego uniknąć, wytwarzanie konstrukcji offshore musi odbywać się w sposób zgodny z wprowadzonymi normami.
Wszystkie instalacje dla przemysłu offshore muszą zostać wyprodukowane w zgodności z normami Norsok, DNV (Det Norske Veritas), ISO/TC 67 oraz z zasadami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Normy Norsok są inicjatywą norweskiego przemysłu offshore i mają na celu wprowadzenie praktyk zapewniających odpowiednie bezpieczeństwo i produktywne wykorzystanie nakładów w przemyśle petrochemicznym. Do ich spełnienia dążą wszyscy producenci stali do konstrukcji offshore oraz osoby budujące platformy. Normy te obejmują takie gałęzie jak: administrację, analizę ryzyka, konstrukcje, elektrotechnikę, materiały, urządzenia podwodne, rurociągi czy operacje wiertnicze i wydobywcze.
Wymagania standardowe w zakresie prac spawalniczych
Konstrukcje offshore muszą być produkowane zgodnie z wymaganiami dotyczącymi materiałów, jakości połączeń i wykonawcy oraz muszą posiadać odpowiednią dokumentację.
Materiały
Jako że konstrukcje offshore narażone są na skrajne warunki atmosferyczne i działanie słonej morskiej wody, konieczne jest użycie specjalistycznych materiałów. Wszystkie konstrukcje offshore muszą być wykonane z materiałów wysokiej jakości, odznaczających się wysoką udarnością, wyjątkową odpornością na korozję i dokładną wymiarowością.
Wymogi dotyczące wykonawcy
Wykonawca prac spawalniczych musi mieć dostęp do technologii spawania zaakceptowanej przez właściwą instytucję, a samo spawanie należy prowadzić w oparciu o konkretne instrukcje dotyczące technologicznego spawania WPS. Spawacze muszą posiadać odpowiednie certyfikaty wydane przez organy właściwe, a wszyscy pracownicy włączeni do procesu produkcji konstrukcji muszą znać właściwą instrukcję WPS.
Dokumentacja zdawcza
Dokumentacja musi być skonstruowana w taki sposób, aby szybko i bezproblemowo można było zidentyfikować spawany element. W dokumentacji powinny znaleźć się takie informacje jak: numer elementu, wytopu, karty wykroju, spoiny, nr identyfikacyjny spawacza, a także nr WPS, według którego wykonano połączenie. W dokumencie musi też być zapisana data wykonania spawu, właściwe atesty dostawcy materiałów oraz informacje o połączeniu spawanym.
Naprawy
Również podczas prac naprawczych wykonywanych na konstrukcji offshore należy kierować się powyższymi normami i wymaganiami. Aby spoina mogła być naprawiona, najpierw należy ustalić przyczynę uszkodzenia. Co więcej, dany spaw może być naprawiony tylko dwa razy i to zgodnie z wymaganymi procedurami i instrukcjami technologicznymi.
Rozwiązania dla platform wiertniczych i energetyki wiatrowej - podsumowanie
Branża offshore oferuje spawanie, obrabianie, malowanie konstrukcji, instalację i testowanie najróżniejszych części platform wiertniczych i energetyki wiatrowej. Każdy element jest wytworzony zgodnie z wymaganymi normami. Decydując się na profesjonalną firmę specjalizującą się w konstrukcjach offshore, klienci mogą także liczyć na fachowe doradztwo i w pełni wykwalifikowanych konstruktorów. Usługi świadczone są kompleksowo od sporządzania projektu po montaż ostatniego elementu instalacji i późniejsze prace konserwacyjne.
Kategoria komunikatu:
Inne
- Źródło:
- Materiał nadesłany do redakcji

Czytaj także
-
Spawanie MIG/MAG - na czym polega?
MIG/MAG to obecnie najpopularniejsza technika spawania. Jest wydajna i precyzyjna, a spoiwa są trwałe. Dowiedz się więcej na temat spawania...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-