Naukowcy z Politechniki Opolskiej stworzyli technologię badania stanu opon samochodowych w ramach analizy ich pola magnetycznego. W przyszłości istnieje szansa na zastosowanie tej metody pomiarowej bezpośrednio w użytkowanych pojazdach.
Według profesora Sebastiana Brola pozwala to określić, czy opona posiada znikomą grubość warstwy bieżnika. Tuż pod nią znajdują się bowiem stalowe druty, które odkształcają się podczas jazdy, czego efektem jest zmiana ich pola magnetycznego w oparciu o efekt Villariego. Dzięki odpowiedniemu czujnikowi można zarejestrować zmianę pola magnetycznego w czasie i wnioskować na temat stanu bieżnika bądź odbytej uprzednio naprawy opony. Dzięki pomysłowi możliwe jest również empiryczne określenie, w jaki sposób ciśnienie opony wpływa na pole magnetyczne ich opasania.
Naukowcy z Opola skutecznie określili relację pomiędzy stanem bieżnika i zmianami rozkładu pola magnetycznego opon. Obecnie urządzenie pomiarowe, które wykorzystują w swoich badaniach ma gabaryt walizki, natomiast w przyszłości jest duża szansa na miniaturyzację stworzonego przez nich systemu i instalacji bezpośrednio w samochodach.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- pap
Komentarze (1)
Czytaj także
-
ASM NMG2 zaawansowany system pomiarowy
Automatech jako firma inżynierska specjalizuje się w projektowaniu systemów bezpieczeństwa , budowie szaf sterowniczych, wdrażaniu wizyjnych...
-
Zasady efektywnego oznakowania linii wysokiego napięcia
W dzisiejszym społeczeństwie rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną wiąże się z koniecznością budowy coraz większej liczby linii wysokiego...
Tomek
Nie łatwiej po prostu zmierzyć wysokość bieżnika ?