
W dniach od 22 sierpnia do 2 września 2004, na wydziale Elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki Gdańskiej, miały miejsce warsztaty BEST Trial Summer Course “Martian holidays – Mobile Robots Contest”. Uczestnicy warsztatów wywodzący się z 8 krajów europejskich (Słowenia, Hiszpania, Włochy, Rumunia, Polska, Belgia, Chorwacja, Słowacja) oraz Kanady, mieli do wykonania trudne zadanie skonstruowania i zaprogramowania, autonomicznego robota mobilnego, symulatora sondy kosmicznej. Materiałem w jaki wyposażeni zostali konstruktorzy były znane wszystkim klocki LEGO a dokładnie zestawy LEGO Mindstorms Robotics Invention Sysem 2.0
Zestawy Robotic Invention System, są doskonałą platformą pozwalającą studentom uczelni technicznych na zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami i problemami Robotyki praktycznej. Z myślą o propagowaniu tej formy praktycznego zdobywania wiedzy Koło Naukowe Studentów Automatyki SKALP wraz z Organizacją Studencką BEST Gdańsk zorganizowało warsztaty, których forma tj. Turniej Robotów Mobilnych jest narzędziem tzw. dydaktyki eksperymentalnej (ang. learning-by-doing). Ten sposób uczenia się sprawia, że problemy przestają być akademickie, a świat rzeczywisty jest najlepszym kolokwium zaliczeniowym.
„Organizując warsztaty w takiej a nie innej formie, chcemy pokazać iż nauka i wyzwania przez nią stawiane może być ciekawa i fascynująca. Zdobywanie zaś wiedzy szczególnie praktycznej może być świetną zabawą. Dzięki wsparciu naszej inicjatywy przez firmę ASTOR oraz National Instruments Poland, mogliśmy pokazać studentom Polskich i Europejskich uczelni technicznych jaką pasją może być rozwiązywanie, konstrukcyjnych i programistycznych wyzwań.”
Całe zawody przebiegały na bardzo wyrównanym poziomie. Początkowe trzy plansze eliminacyjne. Roboty pokonały bez większych problemów. Najprostszym zadaniem okazało się pokonanie tunelu, najwięcej zaś kłopotów dostarczył uczestnikom etap tropienia śladów. W tym ostatnim niebanalne znaczenie mają zmienne warunki oświetlenia planszy. Konstrukcje, których oprogramowanie w większym stopniu dopuszczało zmiany oświetlenia zewnętrznego okazały się bezkonkurencyjne.
Po biegach eliminacyjnych, w których każde z tych zadań zostało wykonane dwa razy, a ściślej każdy robot otrzymał dwie szanse na wykonanie każdego z nich, czołowe drużyny awansowały do finału. W rundzie finałowej wszystkie zadania zostały połączone w jedno, na jednej planszy. Tu największą trudnością było zaprogramować robota tak aby umiał się zorientować pomiędzy zadaniami, że już znalazł słońce i czas już tropić ślady poprzednika, że już skończyła się ścieżka i czas jak najszybciej przedostać się do końca tunelu. Jak trudna była to sztuka świadczyć może fakt, ze tylko jednej drużynie udało się tego dokonać. Wygrała drużyna w składzie hiszpańsko-włosko-belgijsko-polskim, a dokładnie: Adilia Vallejo Santildeudo z Hiszpani, Alessio Buzzoni Włochy, Yves Alexandre z Belgii, Marek Malczewski z Polski. Oraz ich konstrukcja, robot “DeepStar”.
W ceremoni wręczenia pamiątkowych dyplomów wziął udział pan Grzegorz Purzycki, przedstawiciel firmy ASTOR, bez której zarówno kurs, jak i turniej nie mogły by się odbyć.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- BEST, Skalp

Galeria wiadomości
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Webinary techniczno-produktowe ASTOR
Spotkajmy się jak inżynier z inżynierem... ONLINE! Poszerzaj wiedzę z ASTORem Mamy obecnie niecodzienną sytuację, wymagającą nowego podejścia i...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-