Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-03-17 | Ostatnia aktualizacja: 2009-03-17
Nowa samochodowa technologia unikania kolizji z pieszymi

Nowa samochodowa technologia unikania kolizji z pieszymi
System wykorzystywać będzie w samochodzie radar, lasery, oraz czujniki połączone z centralną jednostka sterującą, by wykrywać i identyfikować potencjalne przeszkody występujące w środowisku miejskim. Radar oraz lasery zamontowane z przodu samochodu miałyby wysyłać fale radiowe oraz impulsy laserowe w celu określenia odległości od potencjalnej przeszkody.
Dwa czujniki wizyjne zamocowane na przedniej szybie przy lusterku wstecznym, rejestrowałyby trójwymiarowy obraz potencjalnej przeszkody. Dzięki zastosowaniu specjalistycznych algorytmów oraz oprogramowania do analizy ruchu, możliwe będzie określenie, czy obiekt pozostaje w miejscu, czy porusza się.
Jeśli jednostka centralna uzna, że sytuacja jest potencjalnie niebezpieczna, zainicjuje proces hamowania.
Technologia ta jest wykorzystywana w samochodach wyposażonych w systemy sterowania jazdą w kolumnie (ACC), w których radar mierzy odległość do samochodu jadącego z przodu i dostosowuje prędkość tak, by utrzymać bezpieczny dystans.
Jednakże większość dzisiejszych samochodowych technologii ochrony przed kolizją dotyczy jazdy po autostradach, a według Younga, autostrady są „dość przewidywalnymi środowiskami”, a prawdziwym wyzwaniem jest skonstruowanie systemu działającego w dynamicznym i nieprzewidywalnym środowisku, jak miejskie.
Najgroźniejszymi przeszkodami w środowisku miejskim są piesi. Ich bezpieczeństwem koncerny motoryzacyjne zajmują się od wielu lat. „Przez te lata pojazdy stały się wyraźnie bezpieczniejsze dla kierowców i pasażerów, jednakże w tym czasie niewiele zmieniło się w kwestii bezpieczeństwa pieszych.” – stwierdził Young.
Według Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa na Drogach (ERSO), 17 procent wszystkich wypadków śmiertelnych w Unii Europejskiej dotyczy właśnie pieszych.
Koncerny samochodowe również próbują poprawić bezpieczeństwo pieszych. W styczniu, Volvo Cars zaprezentowało samochód koncepcyjny z wbudowaną technologią unikania kolizji z pieszymi. Nowe Volvo S60, którego premiera planowana jest na rok 2010, wykorzystuje szerokokątny radar namierzający przeszkody znajdujące się przy drodze, a czujnik wizyjny umieszczony na przedniej szybie rejestruje ich obrazy. Gdy pokładowy system analizy obrazu zidentyfikuje obiekt, jako człowieka, rozpoczyna jego śledzenie.
Zespół Younga pracuje nad zbliżoną koncepcją, jednakże ich technologia nie będzie w tak dużym stopniu polegać na radarze. Stwierdził on, że wykorzystanie dwóch kamer dostarczy więcej informacji o kształcie i ruchu obiektu.
Prawdziwym wyzwaniem jest przetwarzanie zgromadzonych informacji. „Musimy być w stanie realizować to w czasie rzeczywistym, w związku z czym musimy wykorzystać względnie proste algorytmy funkcjonujące na dostępnych dziś procesorach.” – stwierdził Young. „Mam poczucie, że to, co oferujemy może nie sprawdzić się już dziś, jednakże za kilka lat, wraz z wzrostem prędkości przetwarzania danych, stanie się bardzo użyteczne. Nie możemy ograniczać się możliwościami dzisiejszego sprzętu.” – dodał.
Skonstruowany przez Younga i Hanga system ADAS może pojawić się na drogach w przeciągu dziesięciu lat.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- The Engineer

Komentarze (0)
Czytaj także
-
ABC systemów wizyjnych – część 2 - Komponenty przemysłowych systemów wizyjnych
Oświetlenie : jeżeli obiekt świeci samoistnie lub jest oświetlony przez niezależne, stabilne źródło światła – dodatkowy oświetlacz może być...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-