Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2007-04-11  |  Ostatnia aktualizacja: 2007-04-11
Nowy system sterowania bezzałogowymi jednostkami powietrznymi
Nowy system sterowania bezzałogowymi jednostkami powietrznymi
Nowy system sterowania bezzałogowymi jednostkami powietrznymi
Piloci myśliwców będą mogli wkrótce, dzięki systemowi zdalnego sterowania ‘Autonomy’, sterować zarówno całymi eskadrami bezzałogowych samolotów bojowych, jak i swoimi własnymi samolotami.

System taki pozwoli zminimalizować ryzyko zagrażające pilotom podczas operacji wojskowych, jak również w przyszłości może pozwolić na stworzenie systemów ‘autolądowania’ porwanych samolotów. Również jeden człowiek mógłby prowadzić skomplikowaną operację ratunkową równocześnie przy użyciu wielu jednostek.

Brytyjska firma Qinetiq zademonstrowała system 30 marca. Pilot zmodyfikowanego myśliwca Tornado przejął zdalną kontrolę nad samolotem pasażerskim BAC 1-11, lecącym na wysokości 4500 metrów, na pokładzie którego znajdowali się dziennikarze. Pilot sterował również trzema bezzałogowymi jednostkami powietrznymi UCAV (Unmanned Combat Air Vehicles).

Obecnie bezzałogowe jednostki latające sterowane są przez znajdujących się na ziemi pilotów, którzy są często oddaleni o tysiące kilometrów. Dla przykładu, jednostki tego typu działające w Iraku i Afganistanie są sterowane przez pilotów znajdujących się w bazach na Florydzie i w Kalifornii. System ‘Autonomy’ pozwala pilotom będącym w powietrzu i mającym lepsze rozeznanie w sytuacji przejąć kontrolę nad jednostkami bezzałogowymi.

‘Autonomy’ umożliwia większą kontrolę niż inne systemy autopilotażowe i jest przy tym bardziej wyszukany i pozwala koordynować lot kilku jednostek równocześnie.

System działa przez przypisanie programu ‘agenta’ dla każdej jednostki i automatyczne wyrysowanie trasy lotu wokół celu. Jednostka bezzałogowa podąża za nakreśloną trasą do czasu aż pilot, który bada zdjęcia potencjalnych celów, zadecyduje, które należy zbadać, zaatakować, czy może wrócić do bazy celem uzupełnienia paliwa.

Podczas lotu demonstracyjnego, Tornado przejęło kontrolę nad BAC 1-11 za pośrednictwem fal radiowych UKF. W tym czasie pilot samolotu pasażerskiego spokojnie obserwował całą sytuację. „Gdyby ‘Autonomy’ zaczął się zachowywać podejrzanie, po prostu wyłączyłbym autopilota i przejął kontrolę,” – powiedział pilot BAC 1-11

Dowódca eskadry, Andy Blythe, który pilotował Tornado stwierdził, że oprogramowanie ‘Autonomy’ wyraźnie zmniejsza ilość uwagi jaką trzeba zaangażować w sterowanie jednostkami bezzałogowymi. „’Autonomy’ nie rozprasza bardziej niż którykolwiek z pozostałych wskaźników znajdujących się w kokpicie,” – powiedział. „To po prostu kolejny wskaźnik, jak radar.”

Blythe nie zgadza się również z opiniami dotyczącymi potencjalnego zagrożenia jakie miałby ten system stwarzać. „Nie wierzę, żeby kiedykolwiek system tego rodzaju wyeliminował człowieka,” – powiedział.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Newscientisttech
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :