Japoński producent silników IHI opracował przełomowy prototyp wysokostrumieniowego wirnika z magnesem z tworzywa sztucznego do stosowania w silnikach o ultraszybkiej prędkości. Konstrukcja jest wydajna, lekka i kompaktowa, dzięki czemu może zrewolucjonizować sposób produkcji, wydajność i ekonomię elektrycznych samolotów i samochodowych systemów napędowych.
Nowe wirniki są wytwarzane poprzez formowanie wtryskowe stopionych kompozytów z tworzywa sztucznego i magnesów proszkowych i następnie otoczenie ich polimerowym pierścieniem o wysokiej wytrzymałości wzmocnionym włóknem węglowym. W ten sposób powstaje struktura, która może wytrzymać prędkości silnika przekraczające 100 000 obr./min. Zastosowanie technik formowania wtryskowego zmniejsza potrzebę obróbki skrawaniem, skracając czas i koszty produkcji.
Testy przeprowadzone przez japońskie Joint Research Center for Electric Architecture wykazały, że wydajność prototypowego wirnika dorównuje lub przewyższa osiąganą przez wirniki z magnesami spiekanymi, w których konwencjonalne magnesy wytwarzają całą siłę magnetyczną. Nowe wirniki mogą zmniejszyć o połowę zużycie metali ziem rzadkich, zapewniając taką samą moc wyjściową jak przy użyciu magnesów, pomimo że są niemal w połowie wykonane z tworzywa.
Podczas procesu formowania wykorzystuje się pole magnetyczne w celu wyrównania kryształów w plastikowym materiale magnetycznym. Wzmacnia to siły magnetyczne w określonych kierunkach i ukierunkowuje je, aby zmaksymalizować efektywność.
IHI opracowuje elektryczne hybrydowe układy napędowe do samolotów z myślą o praktycznym zastosowaniu w latach 30. XXI wieku. Pracuje również nad elektryfikacją i optymalizacją całych systemów wykorzystywnanych w statkach powietrznych.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- drivesncontrols
Komentarze (0)
Czytaj także
-
4 powody, dla których warto korzystać z opieki powdrożeniowej systemów ERP
O tym, że wdrożenie sprawnie działającego systemu ERP może przynieść olbrzymie korzyści firmie nie trzeba (chyba) dziś nikogo przekonywać. Warto...
-
Zmniejszenie obciążenia chwilowego przy jednoczesnym wzroście bezpieczeństwa...
Duże przyspieszenia przy dużych obciążeniach, szczególnie w przypadku systemów portalowych, wyraźnie zwiększają zapotrzebowanie na energię...