Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-10-27  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-10-27
Podczerwona dioda LED ostrzeże kierowcę przed przysypianiem
Rok rocznie ogromna liczba wypadków na drodze powodowanych jest przez kierowców, którzy tracą na moment koncentrację i przysypiają za kierownicą. Aby zapobiec tym tysiącom ginących na drogach ofiar, naukowcy od pewnego czasu pracują nad systemami ostrzegania przed przyśnięciem. Po latach badań i prób, systemy takie wchodzą powoli do użycia.

Niedawno swój system Eyetracker zaprezentowali naukowcy z Fraunhofer Institute for Digital Media Technology (IDMT) w Ilmenu. Jest to system, który monitoruje twarz kierowcy tworząc jej trójwymiarowy obraz przy pomocy dwóch zainstalowanych na desce rozdzielczej kamer.

Teraz pojawił się nowy system wykorzystujący podczerwone diody LED. Nowa, podczerwona dioda LED (IR-LED) stworzona przez związaną z Siemensem firmę Osram Opto Semiconductors została zaprojektowana specjalnie po to, by pomóc rozpoznawać niebezpieczne przyśnięcia kierowców za kierownicą. System, oprócz IR-LED, składa się również z kamery wyposażonej w matrycę CMOS. Matryca wykrywa promieniowanie podczerwone o długości fali 850 nanometrów, niewidzialne dla ludzkiego oka i analizuje obraz kierowcy zarejestrowany przez kamerę. Co ważne, cały proces odbywa się niezauważony przez kierowcę.

Zainstalowana w polu widzenia kierowcy kamera wykorzystuje oprogramowanie analizujące obraz do określenia czy kierowca nie jest zmęczony albo roztargniony. Dzięki niewielkiemu rozmiarowi i zintegrowanej soczewce o czterdziestostopniowym kącie oświetlenia, dioda LED SFH4236 jest łatwa do zainstalowania na desce rozdzielczej. Jest to pierwsza tej klasy dioda IR-LED ze zintegrowanymi soczewkami.

Według Niemieckiej Rady Bezpieczeństwa Drogowego, każdego roku w samych Niemczech w wypadkach, w których uczestniczy tylko jeden samochód, bez udziału innych uczestników ruchu, ginie około 1300 osób. Szacuje się, że przynajmniej 25 procent tych wypadków spowodowanych jest przyśnięciem.

System ostrzegania przed zaśnięciem to jednak nie jedyne zastosowanie IR-LED w samochodach. Mogą one znaleźć zastosowanie w systemach rozpoznawania zajęcia miejsca, systemach noktowizji, systemach detekcji znajdujących się blisko obiektów czy systemach monitorowania ślepych punktów. Żywotność IR-LED szacuje się na dziesiątki tysięcy godzin, czyli wielokrotnie więcej niż średnia liczba godzin pracy samochodu w całym jego życiu.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Physorg
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także