Powrót do listy wiadomości Dodano: 2005-10-07  |  Ostatnia aktualizacja: 2005-10-07
Precyzyjna inżynieria w Polsce
Precyzyjna inżynieria w Polsce
Precyzyjna inżynieria w Polsce
Wydział morski ABB w Polsce wybudował 60 tonowy tunel kawitacyjny – olbrzymi stalowy zbiornik do testowania śrub napędowych, sterów i innych zanurzonych urządzeń – budowa ta wymagała wykorzystania najnowszych osiągnięć z wielu dziedzin takich, jak chociażby inżynieria materiałowa.

Tunele kawitacyjne są podstawowym narzędziem w hydrodynamice – miejscem testów modeli w stali – testuje się tam systemy napędowe i kształty kadłubów, aby zobaczyć jak się zachowują w wodzie, wymaga to zbiornika o odpowiednich rozmiarach.

Projekt i konstrukcja nowego tunelu to rzadkie wydarzenie. Jest tylko kilka firm i instytucji które potrafią to robić i tylko kilka firm które na to stać.

Kiedy Ship Design and Research Centre (SDRC) (Centrum projektowani i badań nad statkami) w Gdańsku otrzymało zadanie zaprojektowania nowego tunelu kawitacyjnego dla Vietnam Shipbuilding Industry Corporatio, musiało przetrząsnąć całą Europę w poszukiwaniu dostawców z dostatecznym doświadczeniem do skonstruowania tunelu. Wybrali ABB.

„To zamówienie było dużym wyzwaniem, gdyż wymaga dokładności setnych milimetra i doświadczenia w pracy z blachami chromoniklowymi, które łatwo zmieniają wymiary w przeciągu jednego dnia, jeżeli nie były właściwie zespawane”, stwierdził Jarosław Kołtunowski z ABB Polska.

Tunel kawitacyjny mierzy 21 metrów długości i 12 metrów wysokości i mieści 130 metrów sześciennych wody. Nawet najmniejsze odchylenie od zadanych wymiarów lub deformacja materiału może zaburzać wyniki pomiarów i uczynić tunel nieprzydatnym.

Kawitacja jest kluczowym zagadnieniem w inżynierii morskiej. Kiedy łopaty śruby napędowej obracają się podciśnienie może powodować wrzenie wody. Miliony pęcherzyków pary wodnej powodują powstawanie udarów i wibracji, które przenoszą się na kadłub statku, co powoduje szybsze zużywanie urządzeń i przeszkadza pasażerom. Testy na modelu śruby w skali umieszczonej w tunelu kawitacyjnym umożliwiają dobranie optymalnych wymiarów, aby zmaksymalizować efektywność i zminimalizować kawitację.

ABB Zamech Marine zbudował tunel w swoim ośrodku w Elblągu, jednym z trzech ośrodków ABB w kraju, gdzie projektuje się i produkuje okrętowe systemy napędowe, elektryczne i automatyki sprzedawane na całym świecie.

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
ABB
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także