W ramach europejskiego projektu opracowano proszek żelazowo-krzemowy, który można wykorzystać do druku 3D podzespołów silników elektrycznych.
Mogłoby to zwiększyć ich wydajność i zmniejszyć zużycie materiałów w porównaniu ze standardową praktyką cięcia i formowania blachy. Proszek wytwarzany przy użyciu technologii stapiania złoża laserowego może również znacznie zmniejszyć masę silnika, nie wpływając na jego wydajność. Do tej pory drukowanie 3D dużych części silników było trudne, ponieważ te często były kruche i łatwo ulegały pęknięciom.
Trzyletni projekt Soma finansowany przez UE zgromadził wielu partnerów, w tym firmy Siemens, Stellantis, Gemmate Technologies i Elkem celem opracowania magnetycznego proszku do drukowania 3D, który można łatwo magnesować i rozmagnesowywać. Koordynatorem projektu jest fińska firma badawczo-technologiczna Project VTT.
- To projekt mający potencjał przekształcenia produkcji części silnikowych - powiedział Tomi Lindroos, lider zespołu VTT - Udało się nam stworzyć nowy specjalistyczny proszek o dobrej drukowalności na bazie stali krzemowej z dodatkami. Elementy drukowane w 3D wykazują zwiększoną ciągliwość i konkurencyjne właściwości magnetyczne.
Proszek mógłby uniknąć ograniczeń tradycyjnych technik produkcyjnych i zapewnić nowatorskie możliwości projektowania komponentów silników. Jest on produkowany w małym prototypowym atomizerze w Norwegian Catapult Centre for Future Materials. Proszek został już wykorzystany do wydrukowania przez VTT i Siemens komponentów w 3D w celu oceny jakości i wyprodukowania urządzeń demonstracyjnych.
Proszek wykorzystano także do wyprodukowania silnika do hulajnogi elektrycznej na podstawie modelowania przeprowadzonego przez firmy Gemmate i VTT. Materiał zostanie wprowadzony na rynek przez Elkem, aby umożliwić potencjalnym użytkownikom ocenę jego przydatności w ramach przyszłej produkcji komercyjnej. Produkt jest obecnie dostępny w małych ilościach testowych.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- drivesncontrols
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Solidna ochrona klimatu w rafinerii
Aby żegluga stała się bardziej przyjazna dla środowiska, w przyszłości w silnikach statków nie powinny już być spalane pozostałości ropy naftowej...
-
RFID: Technologia, która rewolucjonizuje zarządzanie łańcuchem dostaw
Radio Frequency Identification, czyli identyfikacja za pomocą fal radiowych (RFID), to technologia, która zyskuje coraz szersze zastosowanie w...