Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-03-02  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-03-02
Samochód monitorujący warunki na drodze
Samochód monitorujący warunki na drodze
Samochód monitorujący warunki na drodze
Naukowcy z laboratoriów Sony, oraz VTT, przekonują, że liczbę wypadków na drogach można by zmniejszyć, gdyby tylko samochody dysponowały dokładniejszymi danymi dotyczącymi pogody i warunków drogowych.

Nikolaos Georgis z Sony Technology Center w San Diego wskazuje, że wdrożenie elektronicznych znaków drogowych jest kosztowne, a ostrzeżenia i tak często są ignorowane.

Wspólnie z kolegami stworzył on samochodowy system komputerowy, który zawiera bazę danych ograniczeń prędkości na każdej drodze w Stanach Zjednoczonych. System ten mógłby zostać wbudowany do nawigacji satelitarnej, albo do komputera pokładowego.

Gdyby samochodowy komputer mógł pozyskiwać dane dotyczące pogody, na przykład z pobliskiego nadajnika telewizji cyfrowej, mógłby w oparciu o te dane określać warunki panujące na drodze i wyświetlać sugerowane ograniczenia prędkości. Mógłby wręcz zapobiegać przekraczaniu określonych prędkości na mokre, czy oblodzonej drodze.

Tę drugą opcję wyklucza jednak Pertti Peussa z VTT. „Co się stanie, gdy wyprzedzasz właśnie ciężarówkę, z naprzeciwka jedzie samochód, a twój samochód nagle zwalnia.” – argumentuje.

Peussa wspólnie z inżynierami z Volvo i Fiata bada, które czujniki samochodowe najlepiej nadają się do określenia niekorzystnych warunków na drodze. Opracowuje on również oprogramowanie, które sugerować będzie kierowcy najodpowiedniejszą do panujących warunków prędkość.

Dzięki funduszom z Unii Europejskiej, przebadali oni lasery podczerwone, radary mikrofalowe, oraz kamery. Najlepszymi spośród badanych rozwiązań okazały się radary, gdyż są one w stanie wykryć suchą, mokrą, czy oblodzoną nawierzchnię nawet z 30 metrów. Lasery gorzej radziły sobie z wykrywaniem oblodzenia, a kamery gorzej działały w warunkach gorszego oświetlenia.

Celem, według Peussa, jest zaprojektowanie czujników przyczepności, które byłyby montowane w kołach, jednakże na to musimy jeszcze kilka lat poczekać, gdyż ekstremalne warunki pracy kół sa dla czujników zabójcze.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
NewScientistTech
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :