Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2008-01-15  |  Ostatnia aktualizacja: 2008-01-15
Samochodowy system ostrzegania przed kolizją
Samochodowy system ostrzegania przed kolizją
Samochodowy system ostrzegania przed kolizją
Naukowcy współpracujący w ramach projektu REPOSIT (systemy pozycjonujące dla unikania kolizji) opracowali system unikania kolizji (CAS). Zaprezentowali oni system ostrzegania przed kolizją, który alarmuje kierowcę o niebezpieczeństwie na kilka sekund przed ewentualnym zdarzeniem.

System taki nie powinien być drogi, gdyż opiera się on popularne urządzenia GPS oraz protokół komunikacji Vehicle2Vehicle (V2V). Mógłby być zatem wdrożony do powszechnego użytku już wkrótce.

Technologia V2V funkcjonuje na zasadzie transmitowania informacji generowanych przez specjalny algorytm unikania kolizji. Gdy pojazd próbuje nadać jakiś sygnał i wykryje, że jednocześnie inny pojazd prowadzi transmisję, czeka aż tamten skończy. Te okna czasowe są rzędu milisekund, gdyż co sekundę pojawiają się one informacje i nie miałoby sensu transmitowanie starych informacji, gdy oczekują już nowsze. W systemach czasu rzeczywistego, jakim jest REPOSIT, najważniejszym czynnikiem jest możliwie krótki czas zwłoki w transmisji najświeższych dostępnych informacji.

Prototypowy pojazd określa swoja pozycję wykorzystując GPS, a następnie sprawdza pozycję, prędkość i tor jazdy najbliższych mu uczestników ruchu. Wykorzystuje do tego protokół V2V. W oparciu o tak zgromadzone informacje, oblicza on aktualne pozycje innych pojazdów i ekstrapoluje te obliczenia, by określić, gdzie znajdą się one za kilka sekund. Jeśli przewidywane tory jazdy się przecinają, system alarmuje o niebezpieczeństwie kolizji.

„Jak dotąd udało się nam uzyskać ostrzeżenia na jedną do trzech sekund przed kolizją… wystarczą dwie sekundy, by dać kierowcy czas na reakcję. System na wyższych prędkościach (ponad 50 kilometrów na godzinę), funkcjonuje nawet lepiej.” – ujawnił Jose Ignacio Herrero Zarzosa, koordynator projektu REPOSIT. Oczywiście, im lepszy system GPS, tym działanie systemu sprawniejsze.

Na chwilę obecną, systemy samochodowe nie są jeszcze w żaden sposób standaryzowane. Każdy producent wykorzystuje inne technologie. „Fakt ten znacząco podnosi koszt takich technologii, jak REPOSIT,” – przyznał Zarzosa. Jest jednak nadzieja, gdyż Komisja Europejska pracuje obecnie nad wprowadzeniem takich standardów

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Primidi
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :