Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2005-10-14 | Ostatnia aktualizacja: 2005-10-14
Zespół ze Stanford wygrał 2 mln USD w wyścigu robotów

Zespół ze Stanford wygrał 2 mln USD w wyścigu robotów
Po starcie pojazdy były zdane tylko i wyłącznie na siebie. Nie mogły przewozić pasażerów, ani odbierać sygnałów radiowych (poza systemami GPS, niezbędnych do nawigacji). Każdy pojazd był eskortowany przez pojazd agencji DARPA (Defense Advanced Research Project Agency), który był wyposażony w awaryjny wyłącznik, dzięki któremu można było wykluczyć danego robota z wyścigu, aby wyeliminować zagrożenie.
Ze 195 zgłoszeń, wybrano 43 pojazdy, które następnie poddano ciężkim ośmiodniowym testom na torze w Kalifornii. Tor wyposażono w różne przeszkody aby symulować wyzwania, przed jakimi pojazdy mogły stanąć podczas wyścigu, którego trasa miała przebiegać przez prawie bezdrożną, przez tunele i na górzystym terenie.
Wśród 23 finalistów, 10 reprezentowało uniwersytety – CalTech, Cornell, Ohio, UCLA, Princeton, Stanford i po dwa z Karnegie-Mellon oraz Wirginia Tech. Pozostali finaliści reprezentowali korporacje, kluby samochodowe, a nawet szkoły średnie. Większość wykorzystywało zmodyfikowane samochody, jednak kilka zostało zbudowanych od zera.
Na pokładzie pojazdów znajdował się arsenał narzędzi nawigacyjnych takich, jak radar, sonar, czy czujniki nawigacji inercyjnej. Większość wykorzystywało najnowsze komputery, które określały trasę – jeden z pojazdów miał na pokładzie pięć połączonych laptopów Pentium M.
Uniwersytet Karnegie-Mellon był faworytem. Przyznano mu pierwszą i trzecią pozycję startową z uwagi na osiągnięcia podczas testów.
Innymi silnymi zawodnikami były zespoły uniwersytetów Stanford, Cornell i Ohio, które uzyskały najlepsze wyniki podczas testów. Pojazd wystawiony przez Stanford, Volkswagen diesel Tuareg był jedynym pojazdem, który pokonał testy bez żadnej kolizji.
Jednak osiągi podczas testów nie gwarantują sukcesu. To „wyzwania i duża prędkość na trasie pustynnej będzie miała znaczenie w dniu wyścigu”, powiedział profesor z CMU, Red Whittaker, który kierował jedną z drużyn.
Pojazdem, który pokonał trasę wyścigu w najkrótszym czasie okazał się „Stanley”, pojazd drużyny z Uniwersytetu Stanford. Zespół ze Stanford wygrał 2 miliony USD, ponieważ „Stanley” pokonał trasę w czasie 6 godzin, 53 minut i 58 sekund.
Kolejne na mecie były dwa pojazdy wystawione przez Uniwersytet Karnegie-Mellon. Pojazd „Sandstorm” („Burza piaskowa”) pokonał trasę w czasie 7 godzin 4 minut i 50 sekund, a pojazd „H1glander” pokonał trasę w czasie 7 godzin i 14 minut.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- New Scientist

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Jak zautomatyzować każdy proces przemysłowy?
Automatyzacja procesów jest kluczem do obniżania kosztów produkcji. Nie zawsze jest to proste, bo na proces przemysłowy składa się wiele...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-