Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Veichi
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2020-04-03
Czym są i jakie możliwości oferują firmom systemy CRM?

Rynek narzędzi CRM wspomagających przedsiębiorców w zarządzaniu relacjami z klientami rośnie dynamicznie od lat. Według prognoz Grand View Research do 2025 r. osiągnie on wartość 80 mld dolarów.
Dużą rolę w tak szybkim wzroście odgrywa kanał mobilny, czyniąc CRM dostępnym z niemal każdego miejsca, gdzie jest Internet. Możliwości, jakie stwarza oprogramowanie CRM to nie tylko praca zdalna.
Lista korzyści wynikających z wdrożenia systemów CRM jest długa. W poniższym tekście postaramy się przybliżyć kilka z nich.

1. Czym jest w skrócie CRM?
2. Jakie systemy dostępne są na rynku?
3. Główne zalety wdrożenia systemu CRM
4. Czy oprogramowanie CRM sprawdzi się w małej firmie?

Czym jest w skrócie CRM?

CRM to skrót od Customer Relationship Management, przekładając na język polski - system do zarządzania relacjami z klientem. Oprogramowanie CRM (https://itcube.pl/crm)wspiera firmy w podejmowaniu działań biznesowych w takich obszarach jak: sprzedaż, marketing, obsługa klienta. Nowoczesne systemy CRM to rozbudowane platformy działające online, dzięki którym każda wprowadzona do systemu zmiana powoduje automatyczną aktualizację danych widoczną przez innych użytkowników systemu.

Jakie systemy dostępne są na rynku?

Pomimo że oferta systemów CRM jest bardzo bogata, wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje:
- marketingowy
- operacyjny
- analityczny

Każdy z nich ma nieco inne funkcjonalności i skierowany jest do innego odbiorcy końcowego. Przedsiębiorcy przed wdrożeniem CRM powinny odpowiedzieć sobie na kilka pytań typu:

1. Do czego oprogramowanie CRM ma mi służyć?
2. Jaka jest moja grupa docelowa klientów?
W tym miejscu należy wymienić dwa rodzaje relacji: B2B (business-to-business) lub B2C (business-to-consumer).
3. Który z trzech wymienionych powyżej obszarów działalności jest dla mnie najważniejszy?
4. Czy zależy mi na wersji mobilnej systemu?
5. Czy praca zdalna (https://itcube.pl/uploads/images/top/System_CRM.jpg) w firmie będzie stawała się coraz powszechniejszym rozwiązaniem?

Odpowiedź na powyższe pytania może być początkiem procesu wyboru CRM.
Pomijając ceny tego typu rozwiązań, najgorsze co mogłoby się zdarzyć to wdrożyć system, który nie wesprze działań firmy.

Warto również, aby osoba odpowiedzialna za zakup systemu CRM skonsultowała z pracownikami firmy, jakie funkcjonalności są im niezbędne. Jeśli firma zatrudnia handlowców, powinni oni brać czynny udział w wyborze oprogramowania, na którym mają pracować.

Główne zalety wdrożenia systemu CRM

Lista zalet CRM jest długa. Poniżej postaramy się wymienić naszym zdaniem najważniejsze.

1. Możliwość pracy niemalże z dowolnego miejsca, praca zdalna, czyli klasyczny homeoffice. Rozwiązanie coraz bardziej pożądane przez pracowników i preferowane przez pracodawców. Dobrze zorganizowany homeoffice choćby części zatrudnionych oznacza wymierne oszczędności na kosztach biura.
2. Dostęp do danych o klientach z dowolnego urządzania (komputer, tablet czy telefon). Szczególnie przydatne dla przedstawicieli handlowych działających w terenie, którzy z poziomu tabletu mogą sprawdzać stany magazynowe, składać zamówienia. Według analiz Nucleus Research, wdrożenie kanału mobilnego dla CRM zwiększa efektywność działów sprzedaży nawet o 15%.
3. Oprogramowanie CRM pozwala na integrację z popularnymi systemami jak Sage Symfonia, WAPRO WF-MAG czy CDN Optima.
4. Zwiększenie bezpieczeństwa dostępu do danych o klientach firmy. Pozwala uniknąć sytuacji, w której pracownik firmy może „wynieść" z biura komputer wraz z zawartą na nim bazą danych.
5. Udostępnienie w ramach CRM narzędzi do komunikacji wewnętrznej między pracownikami.

Czy oprogramowanie CRM sprawdzi się w małej firmie?

Odpowiedź brzmi tak. Na rynku nie brakuje firm, które posiadając zaledwie kilku pracowników, obsługują setki klientów. Oczywiście nie jest to możliwe w każdej branży, ale dzięki zastosowaniu technologii takich przypadków jest coraz więcej. Cała sztuka w odpowiednim doborze rozwiązania skrojonego na potrzeby takiej mikro firmy.

Podsumowując, zdajemy sobie sprawę, że temat systemów CRM nie został w pełni wyczerpany. Celem powyższego tekstu było przybliżenie najpopularniejszych kwestii i wskazanie jak ogromne możliwości tkwią w tego typu rozwiązaniach. Wsparcie procesów sprzedaży, praca zdalna i polepszanie efektywności pracowników to kluczowe zagadnienia, w których CRM sprawdzi się znakomicie. Nie ulega wątpliwości, że ostatnie tygodnie na całych świecie zwiększą świadomość wśród przedsiębiorców i zmienią ich nastawienie do CRM. Więcej o systemach CRM (https://www.youtube.com/watch?v=etpkqTQ2PVA) można dowiedzieć się m.in. na stronie https://itcube.pl

Autor:
ITCube
Źródło:
Linkhouse

Czytaj także