Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2019-01-04
Jak zminimalizować skutki podwyżki cen energii elektrycznej? 3 sposoby poprawy efektywności energety

Jaka jest cena za 1 kWh energii elektrycznej w Twoim zakładzie? Jedno jest pewne – będzie rosnąć. Jest to trend trwający już od kilku miesięcy, a z początkiem 2019 roku boleśnie da o sobie znać w bardzo wielu przedsiębiorstwach. Część z nich już teraz musi płacić za energię elektryczną o kilkadziesiąt procent więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku, a końca podwyżek nie widać.

Stawia to w bardzo trudnej sytuacji niemal wszystkich odbiorców energii elektrycznej, a im procesy bardziej energochłonne, tym podwyżka bardziej odbije się na kosztach funkcjonowania, a tym samym rentowności przedsiębiorstw.

Ta, z całą pewnością, ciężka sytuacja wymusza na zarządzających firmami podjęcie kroków, które pozwolą zmniejszyć wpływ drożejącej energii na prowadzoną działalność. Jest to konieczne, aby firmy mogły pozostać konkurencyjne w zmieniających się warunkach.
Z drugiej strony, proaktywne podejście do nadchodzących zmian może pozwolić wyróżnić się na tle konkurentów, którzy problem bagatelizują.

 

1. Przeanalizuj faktury za energię elektryczną
Bez wątpienia podwyżki cen energii elektrycznej dotkną każdego, niezależnie od wielkości i branży. Wymusza to podjęcie działań, które pozwolą podnieść efektywność energetyczną procesów, zmniejszą straty, poprawią wykorzystanie energii już zakupionej. Jest jeszcze jeden krok, który może przynieść optymalizację kosztów – analiza faktur za energię elektryczną.

Dotyczy to w szczególności firm do średniej wielkości, które są zbyt małe by kontraktować dostawy energii na giełdzie i operują w ramach ogólnodostępnych taryf energetycznych. Nie zmienia to jednak faktu, że dokładne przyglądnięcie się fakturom za energię może pozwolić na ocenę poprawności doboru poziomu mocy zamówionej, a należy pamiętać, że składnik stały (zależny tylko od jednego parametru) może stanowić nawet 15% wartości faktury.

Z drugiej strony – konfrontacja wybranej taryfy ze sposobem działania danego podmiotu (np. czy dana firma pracuje w systemie trójzmianowym, czy może na jedną zmianę, itp.) pozwala na wstępną ocenę tego, czy dana taryfa jest dobrana poprawnie.

 

2. Zweryfikuj warunki zakupu energii elektrycznej
Po przetrwaniu pierwszego szoku związanego z podwyżką cen zakupu energii elektrycznej oraz analizie warunków zakupu tej energii (moc zamówiona, taryfa), przychodzi czas, by zadać sobie pytanie: „Jak można obniżyć koszty w sposób zauważalny?".

Proaktywne podejście do zmieniających się warunków może pozwolić na podniesienie konkurencyjności w porównaniu do firm, które tego nie zrobią, co również może bezpośrednio przełożyć się na wzrost zysków. Dokładniejsza analiza profilu zużycia energii elektrycznej jest możliwa tylko na podstawie realnych danych pomiarowych.

W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw analiza realnego zużycia na przyłączu głównym może przynieść korzyści, dzięki możliwości dopasowania mocy zamówionej do rzeczywistego zapotrzebowania oraz weryfikacji poprawności doboru taryfy. Optymalizacja tych dwóch parametrów może przynieść oszczędności sięgające nawet 15%. Ponadto, bardzo przydatnym narzędziem może być strażnik mocy umownej, który – informując o ryzyku przekroczenia mocy zamówionej – pozwala uchronić się przed naliczeniem dodatkowych opłat związanych z takim przekroczeniem.

Rysunek 1 Przykładowa analiza profilu zużycia energii na podstawie rzecz....jpg

3. Wdrażaj system monitoringu zużycia energii elektrycznej
Pierwsze działania związane analizą rzeczywistego profilu zużycia energii mogą zostać podjęte już po kilku dniach pracy systemu. Im dłużej będzie pracował, tym bardziej precyzyjne wnioski będzie można wyciągnąć, a miesięczny audyt pozwoli na dokładne przyjrzenie się zapotrzebowaniu na moc w czasie jednego okresu rozliczeniowego.

Połączenie tych informacji z analizą faktur z okresu dłuższego pozwala na precyzyjne wyznaczenie wystarczającego poziomu mocy zamówionej oraz optymalnej taryfy. Ponadto, skorelowanie pomiarów rzeczywistych z analizą pracy urządzeń znajdujących się w obrębie zakładu pozwala na wytypowanie obszarów, którym warto byłoby się przyjrzeć bliżej, ze względu na potencjał optymalizacji sposobu pracy, co może przełożyć na dalsze oszczędności w zużyciu energii elektrycznej.

„Podwyżki cen energii elektrycznej, których jesteśmy w chwili obecnej świadkami, są z jednej strony bardzo bolesne dla przedsiębiorców, ale z drugiej strony są bodźcem do szybkiego działania. Zdecydowane działania proefektywnościowe mogą nie tylko zredukować wpływ wzrostu cen na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, ale również podnieść jego wartość w oczach klientów i konkurencyjność. Co zrobić? Analizować faktury i realne dane dotyczące zużycia energii elektrycznej, które można uzyskać już po miesięcznym wypożyczeniu systemu EnVidis. Działania te już na samym początku mogą przyczynić się do wygenerowania oszczędności sięgających od 10 do 30%" – mówi Mateusz Zajchowski, Specjalista ds. monitoringu mediów w firmie ASTOR.

 

Obniżenie kosztów mediów i bieżący monitoring ich zużycia

lisner.png

W Polsce firma Lisner działa od 1991 roku. Nowoczesny zakład w Poznaniu daje zatrudnienie ponad 1000 osobom. Od 2010 roku Lisner wchodzi w skład Grupy Homann, która jest jednym z największych przedsiębiorstw w segmencie delikatesów rybnych i sałatek delikatesowych.

Wyzwania, przed którymi stanęła firma Lisner:

  • ograniczenie kosztów bieżących zużycia mediów
  • bieżąca kontrola zużycia mediów, automatyczne raportowanie
  • efektywne planowanie dzięki wsparciu narzędzi analitycznych

Postawiono na otwartość i kompatybilność systemu. Wdrożono Platformę Systemową Wonderware, głównie do monitoringu mediów, ale z założeniem wykorzystania w przyszłości w wizualizacji procesów produkcyjnych. Podgląd bieżącego zużycia mediów produkcyjnych wspomaga optymalizację pracy całego zakładu, przekładając się na jego zwiększoną rentowność.

 

Konkretna korzyść:

„Pracownicy zakładu znają bieżący stan zużycia mediów, mogą je korygować i na jego bazie prognozować stan przyszły. Przekroczenie limitów sygnalizowane jest animacjami świetlnymi na wizualizacji. Zwiększyło to świadomość ludzi oraz pozwoliło usprawnić procesy zarządzania energią". – Tomasz Grządzielski, Główny Elektryk Lisner Sp. z o.o.

Zobacz jak firma Henkel zmniejszyła zużycie energii o 9% i oszczędziła 15 mln euro dzięki cyfr...