Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Faulhaber robotic
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2019-12-20
Jak zorganizować zwroty towarów w nowoczesnym magazynie?

Rozwój alternatywnych kanałów sprzedaży, przed wszystkim zakupów przez internet sprawia, że dzisiejsza logistyka mierzy się z wyzwaniami, które nie były znane jeszcze kilka lat temu. Jednym z takich wyzwań jest zdecydowanie konieczność obsługi zwrotów, których skala bywa niekiedy bardzo duża. Prawodawstwo krajowe, jak i unijne dopuszcza możliwość zwrotu towaru nawet do miesiąca po jego zakupie. Jak zatem przygotować magazyn do obsługi towarów zwracanych przez Klientów, którzy zmienili zdanie i odesłali towar do sklepu, w którym go nabyli?

Podstawą organizacji logistyki system WMS.

Zwroty towarów, których zakupy odbywają się za pośrednictwem internetu, a sprzedającym jest organizacja osiągająca określone, niemałe wolumeny powinno się odbywać tylko i wyłącznie w oparciu o organizację magazynu opartą na informatycznym systemie zarządzania magazynem klasy WMS. System taki wspiera nie tylko organizację zwrotów, ale znacznie więcej. W swoim założeniu system WMS wspiera całość organizacji pracy magazynu, od wejścia towaru do magazyny, przez składowanie towaru w magazynie, aż po wysyłkę towaru poza magazyn oraz ewentualny powrót do magazynu w postaci zwrotów. System WMS swoje działanie opiera na technologiach automatycznej identyfikacji, a zwłaszcza na technologii kodów kreskowych, których użycie znacznie przyspiesza identyfikację towarów w magazynie oraz towarów, które wracają do magazynu.

Anonsowanie zwrotu w oparciu o system WMS.

Jednym z najlepszych sposobów na lepszą organizację procesu zwracania towarów do magazynu, jest anonsowanie zamiaru zwrotu towaru przez Klienta, poprzez użycie specjalnie do tego celu stworzonych aplikacji, czy stron internetowych. Anonsowanie zwrotu generuje automatycznie etykietę przewozową, która powinna być wykorzystana przez zwracającego Klienta. Informacja o spodziewanym zwrocie trafia również do systemu WMS. System po numerze etykiety przewozowej jest w stanie w sposób błyskawiczny rozpoznać zwracany towar zaraz po jego wejściu do magazynu. Kolejne kroki procesowania takiego towaru w magazynie są związane przede wszystkim z jego właściwym oznakowaniem (w magazynach o bardzo dużym wolumenie używa się do tego celu etykiet samoprzylepnych ze zmienną numeracją). Właściwie oznakowany towar trafia do strefy tak zwanej kwarantanny, gdzie poddawany jest wnikliwej kontroli. W przypadku braku wad dyskwalifikujących go do dalszej sprzedaży trafia na stan handlowy, a w przypadku wad powstałych z winy nabywcy zwrot może zostać odrzucony.

HIT-Kody Kreskowe- Twój ekspert w dziedzinie automatycznej identyfikacji.

Poznański integrator systemów automatycznej identyfikacji HIT-Kody Kreskowe już od prawie trzydziestu lat wdraża systemy zarządzania procesami logistyki i logistyki produkcji. W naszej ofercie znajdują się zarówno systemy WMS, jak i rozwiązania sprzętowe z obszaru automatycznej identyfikacji, jak i etykiety samoprzylepne (dzięki prowadzonej w ramach naszej działalności drukarni etykiet - https://www.hit-kody.com.pl/pl/hkk-print/). Nasza firma zrealizowała do tej pory ponad 100 projektów wdrożeniowych systemów WMS w Polsce i poza jej granicami.

 

Autor:
HKK Print
Źródło:
Linkhouse