Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2015-08-01
Komputery przemysłowe B&R na ulicach całego świata

Coraz większa liczba dróg na świecie włączana jest w systemy opłat i innych ograniczeń transportu.

Austria leży na geograficznym skrzyżowaniu kluczowych szlaków przewozowych kontynentu europejskiego. Teren Austrii jest głównie górzysty, stąd mało tam miejsca na dużą sieć drogową. To zaś często staje się przedmiotem ożywionej debaty publicznej. Konflikt o austriacką sieć drogową silnie wzmógł innowacyjność austriackich firm, które słyną dziś z niezwykłej pomysłowości. Najlepszym tego przykładem jest Kapsch TrafficCom - dostawca wysoce wydajnych systemów poboru opłat, regulacji dostępu do dróg miejskich oraz ruchu drogowego.

Firma Kapsch TrafficCom weszła na rynek inteligentnych systemów transportowych (ITS) w 1990 roku. Swój pierwszy projekt na skalę ogólnokrajową uruchomiła w 1998 r., po akcesji Austrii do UE. Przedmiotem projektu był system telematyczny regulujący przepływ komercyjnego tranzytu ciężarowego. System służy do ograniczenia nadmiernego natężenia ruchu, szkodliwego dla delikatnych ekosystemów alpejskich dolin w Austrii. Rozwiązanie oparto na bardzo złożonym systemie pozwoleń wjazdowych dla pojazdów ciężarowych, kierowanym kryterium poziomu emisji spalin.

Pierwszy ogólnokrajowy system poboru opłat

1 stycznia 2004 r. Kapsch TrafficCom uruchomiła też pierwszy na świecie ogólnokrajowy system poboru opłat".

System ten pracuje w tzw. trybie swobodnego ruchu wielopasmowego. Umożliwia on jednoczesną obsługę wielu pojazdów objętych opłatami, bez konieczności ich postoju, a tym samym bez zakłócania ruchu na drogach wielopasmowych. Jego wyraźną zaletą jest możliwość pełnego wykorzystania potencjału infrastruktury w stosunku do natężenia ruchu drogowego. Poza tym i analogicznymi systemami opartymi na transmisjach bezprzewodowych o wysokiej częstotliwości, Kapsch TrafficCom zajmuje się integracją innych systemów poboru opłat, np. systemów wideoopłat oraz punktami ręcznego poboru opłat.

Dzięki 280 projektom referencyjnym zrealizowanym w 41 państwach na pięciu kontynentach, dostarczeniu ponad 70 milionów urządzeń pokładowych (OBU) oraz wdrożeniu systemów na łącznie 18 000 pasach dróg, Kapsch TrafficCom stała się jednym z wiodących na świecie dostawców elektronicznych systemów poboru opłat.

Poza rozwiązaniami dla sektora poboru opłat, wiedeńska spółka oferuje także szereg produktów dla sektora zarządzania ruchem miejskim, w tym parkingami ulicznymi oraz strefami ograniczonego dostępu, np. strefami o ograniczonym poziomie emisji spalin, czy też zestawami rozwiązań dla poprawy bezpieczeństwa na drogach i dla organów kontroli drogowej.

Praca całą dobę w niesprzyjających warunkach

Działanie systemów elektronicznego poboru opłat polega na naliczaniu opłat pojazdom wyposażonym w urządzenia pokładowe, komunikujące się z komputerami punktów poboru opłat za pomocą anten stacjonarnych. Podobne systemy służą egzekwowaniu płatności w razie nieudanego ich poboru. Punkty poboru opłat stawia się zwykle bezpośrednio na poboczach ruchliwych autostrad, w związku z tym  narażone są one na działanie wszelkich niesprzyjających warunków. Poza bezpośrednim nasłonecznieniem, mrozami, śniegiem i deszczem, urządzenia muszą znosić drgania, wstrząsy, pył z sadzy, kurz i działanie soli drogowej.

Awarie elektromechaniki w punktach kontroli opłat zdarzają się dość często, i to zaledwie po paru latach eksploatacji, pomimo pracy w klimatyzowanych, dwuściennych szafach sterowniczych o wysokim stopniu ochrony. Ponadto, nie wszystkie punkty instaluje się w miejscach z dostępem do bezpiecznego i niezawodnego źródła zasilania o jakościowych parametrach sieci. Muszą one jednak pracować całą dobę, na okrągło, bez ryzyka utraty danych. Wymaga się jak najkrótszych przerw w pracy elementów systemu, nawet jeśli trzeba fizycznie otworzyć ich szafy.

Powyższe wymagania skłoniły Kapsch do korzystania ze sterowników Compact PLC firmy B&R, i to już w najwcześniejszych aplikacjach. Dzięki podwójnym powłokom sterowniki PLC firmy B&R znoszą eksploatację lepiej niż inne. Kapsch unowocześniał kolejne projekty aplikacyjne, wdrażając sterowniki B&R - System 2003.

Dziewięć lat nieprzerwanej pracy przy autostradzie

Realizując wdrożenie systemu poboru opłat od pojazdów komercyjnych w całej Austrii, w 2004 r. Kapsch zmienił technologię na komputery przemysłowe PC, przechodząc na serię kompaktowych urządzeń Provit 5000, również produkcji B&R. B&R stworzyła przemysłowe komputery PC szczególnie z myślą o wymagających warunkach eksploatacji, w tym pracy ciągłej w nadmiernych temperaturach. Sprawdziły się one w pracy na poboczach dróg, a to dzięki wytrzymałym obudowom, trwałym połączeniom elektrycznym, odporności na promieniowanie elektromagnetyczne i minimalizacji okablowania wewnętrznego.

Właśnie dlatego sprawdzona długoterminowa dostępność urządzeń sprzętowych B&R stała się cenną zaletą dla omawianych tu stacjonarnych instalacji. "B&R dostarczyła ostatnią partię komputerów Provit 5000 w 2011 r.", wyjaśnia Werner Leiner, kierownik działu technicznej obsługi klienta w Kapsch TrafficCom. "Jednakże wcześniej zagwarantowała nam spory stan zapasowych urządzeń, zabezpieczając skutecznie ich przyszłą wymianę. Dlatego, gdy nagle zachodzi potrzeba wymiany uszkodzonego urządzenia, nadal mamy czym je zastąpić."

Lata jednak mijają, a aplikacje oprogramowania obrastają coraz większymi wymaganiami. Pierwotne urządzenia wdrożonego systemu podlegają stopniowej wymianie na nowszą generację, tj. komputery Automation PC 600 i 820. Obecnie, po przepracowaniu ponad 75 000 godzin, system poboru opłat uruchomiony przez Kapsch w 2004 r. wciąż działa bez przerw.

Obsługa klienta priorytetem B&R

B&R oferuje bardzo szeroką gamę komputerów przemysłowych Automation PC, a zatem każdy z nich można skonfigurować ściśle wedle konkretnych wymagań. (Źródło:Kapsch TrafficCom)

Komputery przemysłowe firmy B&R mogłyby równie dobrze nosić znak pochodzenia "Made by B&R", ponieważ to B&R opracowała wszystkie ich podstawowe komponenty, co stanowi kolejną zaletę produktu. Gdy w aplikacji bazodanowej zaczął występować sporadyczny błąd, B&R postanowiła upewnić się na 100%, że problem nie leży po stronie sprzętu. W centrali w Eggelsbergu zainstalowano 30 sztuk Automation PC i uruchomiono na tak długo, aż dało się zlokalizować i skorygować błąd.

"Szczerze wątpię, by jakikolwiek dostawca z Azji dał nam tak bezprzykładnie doskonałą pomoc", stwierdza Harald Hohenegger, kierownik łańcucha dostaw. "Jestem równie głęboko przekonany, żaden dostawca z Azji nie zagwarantowałby tak kompleksowej certyfikacji co B&R w przypadku dość nieznanej karty interfejsu, potrzebnej do Automation PC w ramach projektu realizowanego w Polsce."

Dyski twarde z atestem pracy ciągłej

Tam, gdzie to możliwe używa się modeli urządzeń pozbawionych dysków twardych i wentylatorów, aby wyeliminować potencjalne źródła ich błędów. W razie potrzeby B&R oferuje takze dyski twarde z atestem na całodobową bezprzerwową pracę.

Automation PC 910 – "Petarda" wśród komputerów Box PC

Automation PC 910 – komputer przemysłowy B&R z procesorem Intel® Core™ i5, został wypożyczony przez Kapsch TrafficCom, która  poddała komputer szeregowi prób. Bazuje na wielordzeniowych procesorach serii Intel® Core™ i oraz Celeron™. Panel operatora łączony jest za pomocą złącza DVI, Smart Display Link (SDL) lub SDL3 który umożliwia przesyłanie wszystkich kanałów (grafika, ekran dotykowy, USB, klawisze, dane serwisowe, itd.) na odległość do 100m za pomocą standardowego kabla ethernetowego.

Ze względu na wielkie zadowolenie klienta, można bezpiecznie założyć, że przy rocznej liczbie wdrożeń sięgającej 2 500 komputerów Automation PC firmy B&R, systemy poboru opłat będą działały bez zarzutu na drogach całego świata.

Komputery Automation PC – "Made by B&R"

Komputery przemysłowe klasy PC firmy  B&R są projektowane i wytwarzane zgodnie z wymaganiami klientów przemysłowych, a ci żądają maksymalnej wytrzymałości, niezawodności pracy i długotrwałej dostępności eksploatacyjnej. Komputery Automation PC stworzono z myślą o nieustannej, wieloletniej pracy w ciężkim środowisku przemysłowym. Najnowszą generacją tych urządzeń, produkowanych przez B&R, jest Automation PC 910, który oferuje najwyższą wydajność obliczeniową wymaganą przez najbardziej złożone aplikacje.

Autor:
B&R
Źródło:
B&R
Dodał:
B&R Automatyka Przemysłowa Sp. z o.o.