Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2022-08-08
Modułowa platforma sterownika elektronicznego z cechami bezpieczeństwa SIL

Do zastosowań kolejowych, samochodowych oraz maszynowych

Pociągi zawsze były wspaniałą alternatywą dla innych form transportu lądowego, a zwłaszcza obecnie, kiedy wielu z nas kwestionuje przesłanki ekonomiczne czy ekologiczne pozostałych opcji. Odpowiednia infrastruktura kolejowa, jest w stanie zapewnić szybkie i przyjemne przemieszczenie się do pożądanej destynacji. W tym miejscu, pojawia się jednak istotny, aczkolwiek bardzo łatwy do przeoczenia problem, co w przypadku gdy szyny nie zawsze znajdują się na tej samej wysokości co peron? To pytanie zadano przy okazji wprowadzania niemieckiego Premetra - szybkiego tramwaju dużego zasięgu, przemierzającego nie tylko miasto, ale również tereny podmiejskie. Przebudowywanie peronów od nowa, byłoby zgoła nierozsądnym rozwiązaniem, a już na pewno niezbyt opłacalnym, na szczęście, zdecydowano się na pójście inną drogą – dostosowując pociąg do peronów.

 

Przystanki o różnej wysokości względem szyn mogą sprawiać trudność pasażerom w przedostaniu się do tramwaju.
Przystanki o różnej wysokości względem szyn mogą sprawiać trudność pasażerom w przedostaniu się do tramwaju.

Przed tym sporym wyzwaniem, została postawiona nasza firma, cel – stworzenie sterownika stopnia pociągu, który wysuwałby się zależnie od wysokości platformy względem szyn. Mając na uwadze przede wszystkim, bezpieczeństwo pasażerów, kluczowym wymaganiem projektu stało się dla nas uniknięcie zagrożenia życia lub zdrowia użytkowników, w wyniku błędu lub awarii systemu - modułowa platforma sterownika elektronicznego została zaprojektowana i wyprodukowana zgodnie ze standardem SIL 2 (Safety Integrity Level) certyfikowanym przez TUV.

 

Modułowa platforma sterownika elektronicznego - krok w stronę wygodniejszej i bezpieczniejszej podróży.
Modułowa platforma sterownika elektronicznego - krok w stronę wygodniejszej i bezpieczniejszej podróży.

Co kryje obudowa tego niewielkiego urządzenia? System ma budowę modułową, oznacza to iż ilość wejść, wyjść można dobrać w ramach tej architektury poprzez dodanie PCB dla wejść cyfrowych, wyjść cyfrowych i modułów silnikowych. Architektura HW modułowej platformy sterownika elektronicznego, opiera się na topologii magistrali, gdzie kolejne moduły mogą być dołączane bez naruszania połączenia innych. Warstwa HW odpowiedzialna jest za fizyczną realizację wymagań, czyli odpowiednią obsługę we/wy, zasilanie silników, podłączenia oraz interfejsy, mechanikę, oddziaływanie EMC. Warstwa SW odpowiedzialna jest za realizacje algorytmu sterowania, czyli odpowiednią obsługę wejść/wyjść, sygnałów sterujących napędami, pamięci. Sterownik niezależnie steruje dwoma motorami oraz komunikuje się z drzwiami na poziomie SILowym.

Projekt stanowił znaczne wyzwanie, pozwolił nam uzyskać dodatkową wiedzę i doświadczenie z zakresu projektowania bezpiecznych systemów sterowania, dzięki czemu nasza firma znalazła się w czołówce firm w Polsce, projektujących podobne rozwiązania, a tysiące pasażerów każdego dnia może cieszyć się bezpieczną i przyjemną podróżą. Chcielibyśmy jednocześnie podziękować za dofinansowanie Unii Europejskiej, projekt udało się zrealizować dzięki uzyskaniu funduszy w ramach programu Inteligentny Rozwój.

 

 

stopka.jpg

 

Źródło:
Materiał nadesłany do redakcji

Czytaj także