Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce stwarzał zapotrzebowanie na wysokiej jakości, niezawodne produkty i systemy stanowiące uzupełnienie dla rdzennie polskiej produkcji. Oferta firmy Rexroth wraz z jej globalną siecią serwisową dobrze wpasowywała się w to zapotrzebowanie.
Początkowo obsługa rynku polskiego prowadzona była z wiedeńskiego Biura firmy Rexroth, następnie pod koniec lat 80-tych powstały w Gdańsku dwa punkty konsultacyjne dedykowane dla przemysłu morskiego: w Centrum Techniki Okrętowej oraz w ZUO Hydroster. Wraz z formalnym założeniem w roku 1991 przedstawicielstwa firmy w Warszawie, przejęło ono obsługę rynku Polski północnej, a w konsekwencji systematycznego wzrostu sprzedaży powołano w 1991 roku lokalnie Biuro Bosch Rexroth w Gdańsku. Początkowo liczyło ono 2 osoby, później wraz ze wzrostem zadań, liczba pracowników rosła osiągając 8 osób w roku 2003 oraz 13 osób w roku 2009. Mocną stroną Biura była istniejąca od zawsze własna grupa projektowa, która umożliwiała projektowanie i dostarczanie kompletnych systemów napędowych.
Systemy hydrauliki okrętowej tworzyły w tamtym czasie dominującą część obrotu Biura, ale oczywiście obsługiwano klientów w zakresie wszystkich grup produktowych: hydrauliki, pneumatyki, napędów elektrycznych i łożyskowań liniowych.
Współpracując ściśle ze wszystkimi liczącymi się w polskim przemyśle okrętowym ośrodkami oraz zakładami produkcyjnymi firmy Biuro Regionalne Gdańsk opracowało szereg nowoczesnych konstrukcji systemowych, odzwierciedlających wysoki poziom i wiarygodność techniczną firmy. Zaprojektowano i zrealizowano dostawy systemów napędów hydraulicznych i sterowań do Stoczni w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie, Ustce oraz producentów wyposażenia okrętowego takich jak m. in. Towimor, Hydroster, Fama, ABB Zamech Marine. Zrealizowane w trakcie lat funkcjonowania dostawy obejmowały kilkaset zestawów napędowych, agregatów i systemów, między innymi:
- ponad 100 napędów żurawi kontenerowych,
- ponad 250 napędów żurawików pomocniczych oraz łodzi ratunkowych
- ponad 30 systemów cumowniczo-kotwicznych,
- 4 napędy główne promów z pędnikami,
- około 25 systemów napędów pokryw lukowych,
- około 200 napędów i sterowań wciągarek różnego przeznaczenia,
- 3 napędy pogłębiarek,
- kilkanaście napędów urządzeń pokładowych na promach pasażersko-samochodowych,
- około 70 zestawów napędowych do maszyn sterowych,
- kilkadziesiąt agregatów do sterów strumieniowych, sterowania zaworami,
- napędy dźwigów off-shorowych.
W związku z rozwojem firmy i wzrostem zadań w 1998 roku powołano Biuro Regionalne w Szczecinie, które przejęło wydzielony z obszaru Biura Gdańsk rejon Polski Zachodniej.
Działalność w branży morskiej nie ograniczała się tylko do terytorium Polski. Posiadanie wykwalifikowanej kadry projektantów pozwoliło na stworzenie - w oparciu o pracowników Biura Regionalnego Gdańsk - Centrum Kompetencyjnego dla Marine i Offshore, którego zadaniem było wspieranie w zakresie projektowania i produkcji organizacji krajowych firmy Bosch Rexroth w krajach Europy Centralnej i wschodniej. W ramach tej współpracy zrealizowano dostawy między innymi:
- dla klientów z Ukrainy - systemów napędu hydraulicznego pokryw lukowych, napędów hydraulicznych urządzeń pokładowych jachtów motorowych, systemów wciągarek połowowych, układu napędu i sterowania 600 T dźwigu pływającego do budowy mostu na Dnieprze,
- dla klientów z Bułgarii - systemów napędu hydraulicznego pokryw lukowych,
- dla klientów z Rosji – napędu hydraulicznego generatora prądu, centralnych agregatów zasilających na platformy wiertnicze Prirazłomnaja i Moliqpak,
- dla klientów z Azerbejdżanu – napędów żurawi.
Przemysł morski to nie jedyny rynek na którym działa Biuro Regionalne Gdańsk. Zmiany w strukturze producentów związane z zakończeniem lub ograniczeniem działalności przez sztandarowe niegdyś polskie stocznie: Stocznię Gdynia, Stocznię Gdańsk, Stocznię Szczecińską spowodowało poszukiwanie projektów w innych sektorach przemysłu. Biuro rozwija współpracę z producentami pras, maszyn rolniczych, turbin, pojazdów roboczych, autobusów. Odczuwalna jest również dynamiczna tendencja do rozwoju szeroko rozumianej automatyzacji na bazie napędów elektrycznych oraz łożyskowań liniowych. Na rynku morskim zaś, w związku z rozwojem górnictwa morskiego i energetyki, pojawiły się nowe aplikacje, takie jak systemy jack-up czy aktywnej kompensacji (AHC), które firma Bosch Rexroth oferuje swoim klientom.
- Autor:
- Bosch Rexroth Sp. z o.o.
- Dodał:
- Bosch Rexroth Sp. z o.o.
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Napęd Hägglunds utrzymuje ruch na śluzie Schaartor w LSBG Hamburg
LSBG Hamburg jest organizacją państwową odpowiedzialną za ulice, mosty i drogi wodne w Hamburgu. Do najważniejszych obiektów miasta należą śluzy...