Aktualizowany: 2013-09-23
System MES w Grupie Żywiec
Miejsce wdrożenia
System MES bazujący na oprogramowaniu z rodziny Proficy został wdrożony w Browarze w Warce, należącym do Grupy Żywiec S.A.
Cel wdrożenia
Do celów wdrożenia systemu klasy MES w Browarze w Warce należały:
poprawa efektywności pracy linii butelkowania poprzez:
• automatyczną rejestrację i gromadzenie sygnałów i danych z linii produkcyjnej,
• raportowanie i analizę przestojów, strat oraz wielkości produkcji dla linii i poszczególnych maszyn ,
• klasyfikację i identyfikowanie przyczyn przestojów,
• śledzenie współczynników efektywności produkcji (OEE, OPI, availability, performance, itp.), monitorowanie jakości i efektywności pracy linii filtracji membranowej poprzez:
• automatyczne gromadzenie danych,
• rejestrowanie i śledzenie partii produkcyjnych,
• monitorowanie parametrów produkcyjnych i alarmowanie oparte o metody statystyczne,
• analiza przestojów i wielkości produkcji,
• analizy wyprodukowanych partii.
Sposób wdrożenia
System był wdrażany w dwóch fazach – pierwsza na linii butelkowania, druga na linii filtracji piwa. Wdrożenie realizował zespół Bonair przy współpracy pracowników browaru.
Wykorzystane moduły oprogramowania
Ze względu na zainstalowane oprogramowanie można wyszczególnić następujące stacje:
- Proficy Historian – 3000 punktów z modułem kalkulacyjnym i redundancją
- Proficy Portal Enterprise
- Proficy Plant Applications:
- Proficy Efficiency
- Proficy Quality
- Proficy Production
- Proficy Batch Analysis
- OPC Server
- MS SQL server
Przebieg wdrożenia
- Pierwsza faza realizacji projektu miała miejsce w 2007 roku. W jej ramach wdrożono system na jednej z linii butelkowania piwa.
- W pierwszym etapie zainstalowano niezbędną infrastrukturę sprzętową oraz oprogramowanie i rozpoczęto rejestrację w bazie Historian dostępnych sygnałów. Pozwoliło to na modelowanie systemu w wersji bazowej – z wykorzystaniem sygnałów dostępnych ze sterowników linii i budowę drzew przyczyn przestojów. Etap zakończono uruchomieniem systemu wraz z podstawowym (standardowym) raportowaniem.
- Kolejny etap polegał na uruchomieniu systemu wizualizacji w hali produkcyjnej, instalacji dodatkowych urządzeń – skanery, panele, rozbudowie funkcjonalności, rozszerzenie systemu, wdrożenie aplikacji dla operatorów oraz konfiguracji dodatkowych raportów z wykorzystaniem arkusza Excel.
- Druga faza realizacji projektu na dwóch liniach filtracyjnych BMF miała miejsce w 2009 roku. W ramach tego etapu podłączono do systemu MES dwie linie filtracyjne, umożliwiając automatyczną rejestrację partii produkcyjnych, rejestrację i gromadzenie sygnałów
pobieranych z linii, raportowanie stanu realizacji procesu filtracyjnego (parametry procesu, przestoje, wielkość produkcji). Uruchomiono także alarmowanie oparte o reguły statystyczne (alarmy wysyłane są za pomocą SMS i e-mail).
Osiągnięte korzyści
- system jest integralną częścią zakładowego programu TPM, dostarcza automatycznie dane
z linii – istotne zmniejszenie pracochłonności personelu, - dane z systemu o awariach i przestojach są dokładne i wiarygodne – możliwość lepszej
analizy i wnioskowania, możliwość poprawy efektywności produkcji, eliminacji strat
i przestojów, - eksploatacja systemu pokazała, że spadki prędkości maszyn stanowią nie kilka, jak dotąd
sądzono, a kilkanaście procent strat – otwarta możliwość poprawy, - wyświetlacz na hali pozwala obsłudze na łatwą bieżącą ocenę postępów – lepsza mobilizacja
pracowników, - znacznie zredukowana liczba analiz laboratoryjnych (zmniejszenie zatrudnienia), mniej godzin pracy w laboratorium, odczynników, sprzętu do analiz, nie ma strat piwa przy pobieraniu próbki,
- lepsze wykorzystanie czynnika pracy ludzkiej i sprzętu produkcyjnego,
- lepsza kontrola jakości, prowadzona na bieżąco w czasie procesu filtracji, obiektywna, niezależna od interpretacji człowieka,
- znaczna poprawa w dostępie do informacji oraz wizualizacji danych,
- zwiększenie dyspozycyjnego czasu pracy zasobów (maszyn, narzędzi, ludzi),
- zmniejszenie obciążenia pracowników pracami biurowymi – ręcznym przygotowywaniem raportów.
Więcej informacji o wdrożeniu oraz inne referencje znajdą Państwo na www.vix.com.pl
- Źródło:
- Referencja z wdrożenia VIX Automation - Browar Warka
- Dodał:
- VIX Automation sp. z o.o.
Czytaj także
-
Zakup stali online? Z Moris.eu to możliwe!
W świecie biznesu szybkość, efektywność i niezawodność to cechy, które decydują o sukcesie. Każda firma, niezależnie od jej wielkości, szuka...
-
Taśmy termotransferowe: komu i do czego mogą się przydać?
Taśmy termotransferowe to obecnie jeden z najpopularniejszych materiałów stosowanych w drukowaniu oznaczeń. Znajdziemy je w biurach, halach...
-
-