Powrót do listy wiadomości Dodano: 2025-10-14  |  Ostatnia aktualizacja: 2025-10-14
50 lat napędzania innowacji ABB
fot. pixabay
fot. pixabay

ABB obchodzi 50. rocznicę swojego pierwszego komercyjnego zastosowania niskonapięciowego napędu o zmiennej prędkości obrotowej. Technologia VSD została opracowana w latach 70. XX wieku przez poprzednika ABB, firmę Strömberg.

Napęd ten rozwiązał długoletnie ograniczenia tradycyjnych indukcyjnych silników klatkowych, które od czasu ich wynalezienia przez Nikolę Teslę w 1888 roku były zmuszone do pracy ze stałą prędkością obrotową. Przed wprowadzeniem VSD, regulacja wydajności silnika w odniesieniu do zmiennych obciążeń zazwyczaj opierała się na mechanicznych metodach dławienia.

- Przez 50 lat napędy niskonapięciowe ABB były częścią wielu przełomowych technologii i rozwiązań, które wyznaczały nowe standardy - od zelektryfikowanego transportu publicznego po obecne dążenie do tworzenia energooszczędnych i niskoemisyjnych gałęzi przemysłu - powiedział Tuomo Hoysniemi, prezes działu produktów napędowych ABB - Dzięki napędowi o zmiennej prędkości można precyzyjnie określić moc wyjściową, co znacząco poprawia efektywność energetyczną w przemyśle. Od czasu ich wynalezienia niskonapięciowe napędy stały się złotym standardem i cieszą się niezmienną popularnością.

Pierwsze komercyjne napędy zostały opracowane na początku lat 70. XX wieku przez Strömberg, fińską firmę elektrotechniczną, która w latach 80. stała się częścią ABB. W 1975 roku firma wprowadziła na rynek Sami A, pierwszy napęd niskonapięciowy zdolny do precyzyjnej regulacji prędkości obrotowej silnika indukcyjnego prądu przemiennego.

Pierwsza aplikacja Sami A w warunkach rzeczywistych (trzy systemy o mocy 350 kVA i pracujące z napięciem 500 V AC) miała miejsce jeszcze tego samego roku w tartaku Karihaara w północnej Finlandii. Pokazało to, że regulacja prędkości obrotowej może przynieść wymierne korzyści w zakresie wydajności i niezawodności w środowisku przemysłowym. Technologia ta szybko rozprzestrzeniła się na nowe sektory i zastosowania, w tym na helsiński system metra, gdzie przyczyniła się do realizacji bardziej płynnego i energooszczędnego transportu publicznego.

Napędy VSD pozwalają obecnie oszczędzać 41 TWh energii elektrycznej rocznie w samej Unii Europejskiej. Niezależne badania sugerują natomiast, że gdyby zastosowano je w szerszej gamie aplikacji, zużycie energii we Wspólnocie mogłoby spaść nawet o około 140 TWh rocznie.

(rr)

 

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
drivesncontrols
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :