ABB obchodzi 50. rocznicę swojego pierwszego komercyjnego zastosowania niskonapięciowego napędu o zmiennej prędkości obrotowej. Technologia VSD została opracowana w latach 70. XX wieku przez poprzednika ABB, firmę Strömberg.
Napęd ten rozwiązał długoletnie ograniczenia tradycyjnych indukcyjnych silników klatkowych, które od czasu ich wynalezienia przez Nikolę Teslę w 1888 roku były zmuszone do pracy ze stałą prędkością obrotową. Przed wprowadzeniem VSD, regulacja wydajności silnika w odniesieniu do zmiennych obciążeń zazwyczaj opierała się na mechanicznych metodach dławienia.
- Przez 50 lat napędy niskonapięciowe ABB były częścią wielu przełomowych technologii i rozwiązań, które wyznaczały nowe standardy - od zelektryfikowanego transportu publicznego po obecne dążenie do tworzenia energooszczędnych i niskoemisyjnych gałęzi przemysłu - powiedział Tuomo Hoysniemi, prezes działu produktów napędowych ABB - Dzięki napędowi o zmiennej prędkości można precyzyjnie określić moc wyjściową, co znacząco poprawia efektywność energetyczną w przemyśle. Od czasu ich wynalezienia niskonapięciowe napędy stały się złotym standardem i cieszą się niezmienną popularnością.
Pierwsze komercyjne napędy zostały opracowane na początku lat 70. XX wieku przez Strömberg, fińską firmę elektrotechniczną, która w latach 80. stała się częścią ABB. W 1975 roku firma wprowadziła na rynek Sami A, pierwszy napęd niskonapięciowy zdolny do precyzyjnej regulacji prędkości obrotowej silnika indukcyjnego prądu przemiennego.
Pierwsza aplikacja Sami A w warunkach rzeczywistych (trzy systemy o mocy 350 kVA i pracujące z napięciem 500 V AC) miała miejsce jeszcze tego samego roku w tartaku Karihaara w północnej Finlandii. Pokazało to, że regulacja prędkości obrotowej może przynieść wymierne korzyści w zakresie wydajności i niezawodności w środowisku przemysłowym. Technologia ta szybko rozprzestrzeniła się na nowe sektory i zastosowania, w tym na helsiński system metra, gdzie przyczyniła się do realizacji bardziej płynnego i energooszczędnego transportu publicznego.
Napędy VSD pozwalają obecnie oszczędzać 41 TWh energii elektrycznej rocznie w samej Unii Europejskiej. Niezależne badania sugerują natomiast, że gdyby zastosowano je w szerszej gamie aplikacji, zużycie energii we Wspólnocie mogłoby spaść nawet o około 140 TWh rocznie.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- drivesncontrols
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Typy czujników przemysłowych wykorzystywanych w automatyce przemysłowej
Wprowadzenie: Sercem automatyki przemysłowej, która zapewnia ciągłość pracy linii produkcyjnych, jest nowa generacja zaawansowanych...
-
-
-
-
-