Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-02-15  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-02-15
AGH opracuje system monitorowania stanu kierowców
AGH opracuje system monitorowania stanu kierowców
AGH opracuje system monitorowania stanu kierowców
Akademia Górniczo-Hutnicza opracuje zintegrowany system monitorowania stanu kierowcy, pozwalający odpowiednio wcześnie reagować na oznaki jego zmęczenia. Jak informuje PAP w serwisie Nauka w Polsce, projekt pod kierownictwem dr. Sławomira Gruszczyńskiego otrzymał finansowanie ze środków programu LIDER Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. O pracach prowadzonych nad podobnym systemem w hiszpańskim Universidad Carlos III de Madrid, pisaliśmy w styczniu.

Dr Gruszczyński zamierza opracować system monitorowania stanu zmęczenia kierowcy. Będzie on złożony z radarowego, wielosensorowego detektora ruchu, kamer wykorzystujących zakres podczerwieni, bloku cyfrowego przetwarzania sygnałów i bloku decyzyjnego umożliwiającego generowanie sygnałów alarmowych.

"Nowatorskie podejście polega na połączeniu technik rozpoznawania obrazów pozyskanych z kamer wraz z technikami radarowymi w celu dokładniejszego określenia stanu kierowcy" wyjaśnia dr Gruszczyński. Dodaje jednocześnie, że istotnym zagadnieniem naukowym, które będzie musiał rozwiązać, jest opracowanie algorytmów umożliwiających monitorowanie położenia i ruchów głowy kierowcy, a także analiza sygnałów "micro-Doppler", pozwalająca na monitorowanie pulsu, częstości oddechu oraz pracy powiek kierowcy. "W celu zwiększenia niezawodności opracowywanego systemu oraz zdolności rozpoznawania zastosowany zostanie moduł radarowy pozwalający na skanowanie przestrzeni wokół kierowcy."

Zdaniem Gruszczyńskiego, system pozwoli zmniejszyć ryzyko wystąpienia wypadków drogowych spowodowanych zaśnięciem. Statystyki wskazują, że takie właśnie wypadki charakteryzują się bardzo dużą liczbą ofiar śmiertelnych oraz poważnie rannych. W trakcie wypadku osoba kierująca nie ma bowiem świadomości, co uniemożliwia jej podjęcie jakiekolwiek reakcji.

Wyniki prac badawczych zostaną opublikowane w liczących się czasopismach naukowych oraz przedstawione na międzynarodowych konferencjach z dziedziny techniki radarowej i przetwarzania sygnałów.

Kierownik projektu deklaruje wolę podjęcia rozmów z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego. Aby wdrożyć system do seryjnie produkowanych samochodów naukowcy będą musieli dostosować go do konkretnych potrzeb producentów. Aby tego dokonać, potrzebna będzie współpraca z przedstawicielami koncernów samochodowych.

W pierwszej edycji programu "Lider" zainicjowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wybrano 23 spośród 202 zgłoszonych wniosków. Laureaci wykazali, że są przygotowani do podjęcia samodzielnej pracy badawczej wraz z utworzonymi przez siebie zespołem nad projektem, który znajdzie zastosowanie w praktyce. Na jego realizację każdy z nich otrzyma nawet do 1 mln zł

(bj)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
PAP Nauka w Polsce
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także