
Istnieją już koncepcje, które zakładają, że pojazdy elektryczne zasilane są przez zamontowane w drodze przewody, uwalniając w ten sposób ich konstrukcje od potrzeby montowania ciężkich baterii. Brytyjska firma Texchange idzie jednak krok dalej, opracowując pojazd, z którego pokładu pozbywa się silników.
Firma liczy, że jej technologia będzie mogła zostać zastosowana w szybkiej komunikacji miejskiej obecnej w krajach rozwijających się. Jednak bardziej prawdopodobna aplikacja obejmuje wózki w kopalniach węgla. Zasada działania opiera się na wykorzystaniu liniowych silników synchronicznych.
W tradycyjnym silniku elektrycznym, rotor wyposażony w magnesy obraca się w polu magnetycznym generowanym przez cewki w stojanie. Liniowy silnik elektryczny stanowi jego rozwinięcie na płaskiej powierzchni. Zamiast wirowania mamy jednak do czynienia z przesuwaniem się obiektu.
Synchronizując pracę szeregu tego typu silników na torowej trasie, obiekt może przemieszczać się wraz z falą magnetyczną podobnie jak Maglev – lecz bez efektu lewitacji. Poruszające się po torze wózki mogą być wprawiane w ruch niezależnie na tym samym torze, na dodatek osiągając różne parametry ruchu.
Według Texchange, system jest nie tylko bardziej energooszczędny niż w przypadku zastosowania w pojazdach ciężkich wózków silnikowych, ale również bardziej niezawodny i pozwala pokonywać bardziej strome trasy. Firma jest w trakcie budowy modelu demonstracyjnego wraz z partnerem produkcyjnym w Leicester.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- gizmag

Komentarze (1)
Czytaj także
-
Przekładnie do silników elektrycznych: siła napędowa elektryfikacji
1- i 2-biegowe napędy ROTATRAC eGFZ są przeznaczone do wysokoobrotowych silników elektrycznych stosowanych w napędach na dwa i cztery koła ...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-
msfort
Czyli co? Lepiej i taniej jest zamiast małego silnika na wózku i kabla wzdłuż toru np.10km zrobić silnik o "długości" 10km i wiązkę kabli 10? 20? 100? żył i też 10km długości?! I do tego bardzo proste, tanie i niezawodne sterowanie zapewniające niezależną i dowolną jazdę kilku pojazdów...