Powrót do listy wiadomości Dodano: 2015-04-02  |  Ostatnia aktualizacja: 2015-04-02
Bezsilnikowe pojazdy elektryczne
Bezsilnikowe pojazdy elektryczne
Bezsilnikowe pojazdy elektryczne

Istnieją już koncepcje, które zakładają, że pojazdy elektryczne zasilane są przez zamontowane w drodze przewody, uwalniając w ten sposób ich konstrukcje od potrzeby montowania ciężkich baterii. Brytyjska firma Texchange idzie jednak krok dalej, opracowując pojazd, z którego pokładu pozbywa się silników.

Firma liczy, że jej technologia będzie mogła zostać zastosowana w szybkiej komunikacji miejskiej obecnej w krajach rozwijających się. Jednak bardziej prawdopodobna aplikacja obejmuje wózki w kopalniach węgla. Zasada działania opiera się na wykorzystaniu liniowych silników synchronicznych.

W tradycyjnym silniku elektrycznym, rotor wyposażony w magnesy obraca się w polu magnetycznym generowanym przez cewki w stojanie. Liniowy silnik elektryczny stanowi jego rozwinięcie na płaskiej powierzchni. Zamiast wirowania mamy jednak do czynienia z przesuwaniem się obiektu.

Synchronizując pracę szeregu tego typu silników na torowej trasie, obiekt może przemieszczać się wraz z falą magnetyczną podobnie jak Maglev – lecz bez efektu lewitacji. Poruszające się po torze wózki mogą być wprawiane w ruch niezależnie na tym samym torze, na dodatek osiągając różne parametry ruchu.

Według Texchange, system jest nie tylko bardziej energooszczędny niż w przypadku zastosowania w pojazdach ciężkich wózków silnikowych, ale również bardziej niezawodny i pozwala pokonywać bardziej strome trasy. Firma jest w trakcie budowy modelu demonstracyjnego wraz z partnerem produkcyjnym w Leicester.

(rr)

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
gizmag
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (1)

  • msfort

    2015-04-08 12:34

    Czyli co? Lepiej i taniej jest zamiast małego silnika na wózku i kabla wzdłuż toru np.10km zrobić silnik o "długości" 10km i wiązkę kabli 10? 20? 100? żył i też 10km długości?! I do tego bardzo proste, tanie i niezawodne sterowanie zapewniające niezależną i dowolną jazdę kilku pojazdów...

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :