
Zadaniem tulei ślizgowej jest zmniejszanie tarcia oraz prawidłowe podtrzymywanie elementów przenoszących znaczne obciążenia. Produkty te nie są drogie i wyróżniają się dużą odpornością. Z tego powodu dostępne na rynku tuleje ślizgowe znalazły szerokie zastosowanie. Gdzie najczęściej się je wykorzystuje? Jak są zbudowane i jakie mają właściwości? Sprawdź koniecznie!
Tuleja ślizgowa - czym jest?
Łożysko lub tuleja ślizgowa jest bardzo prostym i często wykorzystywanym połączeniem dla elementów tocznych, które wykonują ruchy posuwisto-zwrotne oraz ruchy obrotowe oscylujące (pomiędzy którymi występuje suche tarcie ślizgowe). Możemy wyróżnić tuleje cylindryczne, tuleje z kołnierzem oraz podkładki ślizgowe.
Ze względu na środowisko, w jakim pracują tuleje, dzielimy je na smarowe, powietrzne, olejowe i suche. Ponadto tuleje ślizgowe mogą być produkowane z brązu, z mosiądzu czy z włókien zwijanych FW. W sprzedaży znajdziemy też tuleje typu B/E, PTFE (z teflonu) czy POM i wiele innych. Niektóre z nich mają ciągły kontakt z żywnością, inne wykazują wysoką odporność na substancje chemiczne, a jeszcze inne są przeznaczone do pracy w wysokich temperaturach. Dlatego niezwykle ważne jest dostosowanie produktu do danego miejsca i maszyny.
Rodzaje tulei ślizgowych i ich właściwości
Tuleje ślizgowe zapewniają swobodny ruch wałka oraz innych elementów tocznych i cechują się wysoką wytrzymałością. Wyróżnia je także wysoka odporność na duże obciążenia. Niektóre z nich pracują tam, gdzie jest bardzo ograniczona przestrzeń na zabudowę. Tuleje ślizgowe potrafią przenosić siły o dużych prędkościach obrotowych i zapewniają odpowiednie tarcie. Wiele z nich przeznaczonych jest do pracy w trudnych warunkach.
Tuleje z brązu sprawdzą się w miejscach narażonych na rdzę, kwasy czy substancje chemiczne. Natomiast wytwarzana z kompozytu trójwarstwowego tuleja ślizgowa B/E stosowana jest w trudno dostępnych miejscach. Tę drugą wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie praca przebiega z dużymi obciążeniami promieniowymi.
Z kolei dostępne na rynku tuleje B/E z kołnierzem po jednej stronie są bezobsługowe i stosuje się je w mechanizmach, gdzie występuje ruch obrotowy oraz ruch oscylacyjny pod równoczesnym obciążeniem promieniowym i osiowym jednokierunkowym.
Tuleje z włókien zwijanych FW stosowane są tam, gdzie występuje obciążenie oscylacyjne, zmienne lub udarowe i wysokie obciążenia krawędziowe. Tulei typu M używa się m.in. w miejscach o dużym ryzyku zanieczyszczenia i niewspółosiowości. Wykonane są z trójwarstwowego materiału kompozytowego. Pracują m.in. w mechanizmach wykorzystujących ruch obrotowy i oscylacyjny.
Tuleje ślizgowe, które mają kontakt z żywnością, wykonane są z polietylenu, teflonu lub poliacetalu. Aby tuleje mogły pracować w wysokiej temperaturze, do ich produkcji stosuje się natomiast materiał PEEK.
Właściwości i cechy poszczególnych modeli będą uzależnione przede wszystkim od ich zastosowania i materiału, z jakiego zostały wykonane. Wiele obecnie dostępnych tulei z kieszonkami smarnymi lub specjalnymi perforacjami nie wymaga smarowania. To z kolei sprawia, że są one całkowicie bezobsługowe. Smarowanie łożysk jest potrzebne w przypadku, gdy tuleje wykonano z metalu. Tworzywa sztuczne dobrze radzą sobie z pracą na sucho, a dodatkowe smarowanie często jest nawet niewskazane.
Łożyska ślizgowe - budowa
Standardowe łożyska ślizgowe budową przypominają modele toczne, jednak wyróżniają się brakiem pośredniczących części ruchomych. Rolę tego elementu przejmuje w tym przypadku tuleja. Wewnętrzna część tulei jest również panewką łożyska ślizgowego.
Łożyska ślizgowe muszą podpierać lub prowadzić elementy poruszające się względem siebie. Ponadto przenoszą działające siły, a ich część ruchoma (wał, listwa lub czop) przesuwana jest na powierzchni ślizgowej zamocowanej tulei, taśmy lub panewki. W takich łożyskach ruch odbywa się pomiędzy warstwą ślizgową łożyska a łożyskowaną częścią.
Tuleje ślizgowe - gdzie znajdują zastosowanie?
Tuleje ślizgowe stosowane są zarówno w prostych połączeniach, jak i w skomplikowanych układach. Wykorzystuje się je w wielu dziedzinach przemysłu. Tuleje ślizgowe produkowane są z różnych materiałów, a ich wykorzystanie uzależnione jest od właściwości konkretnego tworzywa czy metalu.
Gdzie są najczęściej używane? M.in.:
- w urządzeniach gospodarstwa domowego,
- w górnictwie,
- w przemyśle włókienniczym,
- w budownictwie kolejowym,
- w budowie obrabiarek, kruszarek stożkowych,
- w szeroko pojętym przemyśle motoryzacyjnym.
- w maszynach rolniczych,
- do produkcji pras hydraulicznych, koparek,
- do produkcji amortyzatorów, elementów zawieszenia czy przekładni oraz układów kierowniczych i układów hamulcowych,
- w maszynach do pakowania,
- w silnikach elektrycznych,
- w urządzeniach radarowych,
- w urządzeniach AGD (np. mikser),
- w urządzeniach medycznych,
- w zegarach,
- w maszynach tkackich i przędzalniczych,
- w wózkach widłowych,
- w maszynach leśnych,
- w samolotach czy w konstrukcjach platform ciężarówek.
Jako łożysko ślizgowe zapewniają możliwość pracy reduktorom, turbinom, walcom czy generatorom.
Podsumowanie
Obecna technologia pozwala produkować łożyska i tuleje ślizgowe, które można wykorzystywać niemal we wszystkich branżach. Zanim wybierzemy tuleje, musimy zwrócić uwagę na to, czy wykazują odporność na korozję i ścieranie oraz, czy są przystosowane do wysokich temperatur lub do pracy z substancjami chemicznymi (jeżeli takie ma być ich przeznaczenie). Należy też dopasować je do konstrukcji, w jakiej będą pracować.
Wybór odpowiedniej, dobrej jakości tulei do konkretnych zastosowań gwarantuje odporność na zużycie i prawidłowe działanie różnego rodzaju sprzętu oraz maszyn na wiele lat!
Kategoria komunikatu:
Porady i ciekawostki branżowe
- Źródło:
- hp-sc.pl

Czytaj także
-
Nowe centrum szkoleniowo-pokazowe Bosch Rexroth - showroom „Mobile &...
W ramach sieci innowacyjnych ośrodków szkoleniowych CU.BE, firma Bosch Rexroth utworzyła w swojej centrali w Warszawie kolejny showroom „Mobile &...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-