Łożyska ślizgowe mają za zadanie umożliwiać ruch obrotowy różnych elementów maszyn. Choć samo łożysko nie posiada w sobie części ruchomych, w jego budowie znajduje się element obrotowy, mieszczący się w części panewki cylindrycznej z pasowaniem luźnym. Na czym polega budowa łożysk ślizgowych, jakie są ich rodzaje i jakie są najczęstsze zastosowania tego typu elementów?
Łożysko ślizgowe — budowa i działanie
Łożysko ślizgowe najczęściej wytwarza się ze stali nierdzewnej, a swoją nazwę wzięło od sposobu działania. Część korpusu łożyska wypełniona jest panewką cylindryczną ze swobodnym poruszaniem, w której znajduje się czop wału. Podczas ruchu panewki i czopa wału powstaje charakterystyczny poślizg — tarcie ślizgowe.
Łożyska ślizgowe i ich smarowanie
W łożyskach ślizgowych ważne jest, aby tarcie odbywało się na bazie płynu lub innej substancji, która zabezpieczy części. Aby tuleje ślizgowe pracowały poprawnie, należy zaaplikować w nie środek smarny, który zapobiega tzw. zatarciu łożyska. Smarowane łożyska zużywają się wolniej i są odporne na szybkie, wzajemne ścieranie się części. Co ważne, zastosowanie smaru wycisza pracę komponenta w czasie ruchu wału, a także przyczynia się do zmniejszenia oporów ruchu pomiędzy panewką a czopem. W przypadku modeli ślizgowych najczęściej stosowane są tzw. smary plastyczne, które posiadają w składzie mydło, woski oraz stałe kwasy tłuszczowe. Inne często stosowane smary to smary stałe (ich skład obejmuje azotek boru i grafit) oraz smary na bazie olejów (oleje mineralne, skutkujące zwiększoną odpornością na zużycie się części łożysk).
Warto wspomnieć, że istnieją łożyska niewymagające smarowania. Zazwyczaj powstają one z tworzyw sztucznych, a smarowanie może wpłynąć na ich plastyczność i odporność na zniszczenia. Przy zakupie łożysk należy więc dowiedzieć się, z jakiego materiału powstały, aby uniknąć niepotrzebnych zniszczeń.
Szeroki wybór łożysk ślizgowych oferuje firma Bimex.
Podział łożysk ślizgowych
Rodzaje łożysk ślizgowych najczęściej wyodrębnia się, biorąc pod uwagę kryteria takie jak: typ smarowania, kierunek obciążeń i prędkość obrotową komponentu.
Podział ze względu na typ smarowania
- Łożyska suche — To łożyska, które powstają z tworzywa sztucznego, teflonu, brązu lub żeliwa. Są smarowane bardzo rzadko lub wcale. Łożysk suchych nie wykorzystuje się do pracy w trudnych warunkach.
- Łożyska olejowe — Olejem smarowana jest tylko część korpusu komponentu. W trakcie ruchu pomiędzy powierzchnią wału i panewką powstaje cienka warstwa oleju, potrzebna do podtrzymania wału. Ten typ łożysk można podzielić na hydrostatyczne i hydrodynamiczne.
- Łożyska hydrostatyczne — Aby dwa elementy łożyska mogły ze sobą współpracować, do panewki dostarczany jest olej pod ciśnieniem.
- Łożyska hydrodynamiczne — Tego rodzaju łożyska zabezpieczają się wręcz samoistnie. W momencie, gdy w szczelinie pomiędzy wałem a panewką powstaje tarcie, film olejowy tworzy się samodzielnie, zabezpieczając części tulei.
- Łożyska powietrzne — Do tulei dostarczane jest sprężone powietrze, które tworzy swego rodzaju poduszkę powietrzną pomiędzy elementami trącymi.
Podział ze względu na kierunek obciążeń
- Łożysko ślizgowe poprzeczne — Może przenosić tylko obciążenia promieniowe, a wektor przenoszonej siły zawsze jest prostopadły do osi całego mechanizmu.
- Łożysko ślizgowe wzdłużne — Może przenieść obciążenie występujące tylko równolegle względem powierzchni osi wału.
- Łożysko ślizgowe skośne — To połączenie łożyska poprzecznego i wzdłużnego. Wektor przenoszonej siły tworzy kąt ostry z osią tulei.
Podział ze względu na prędkość obrotową
- Tuleje ślizgowe o prędkości stałej.
- Tuleje ślizgowe o prędkości zmiennej.
- Tuleje ślizgowe o ruchu obrotowym oscylacyjnym.
Zastosowanie łożysk ślizgowych
Łożyska ślizgowe, tak jak w przypadku łożysk tocznych, stosowane są w wielu dziedzinach przemysłu, szczególnie gdy aplikacji dokonuje się w miejscu, gdzie jest ograniczona przestrzeń. W większości przypadków łożyska przenoszą obciążenia osiowe, promieniowe i kombinowane. Łożyska ślizgowe przede wszystkim mają za zadanie przenosić małe, średnie i duże obciążenia w czasie niewielkich prędkości obrotowych. Co więcej, ten typ łożysk montuje się w miejscach, gdzie wymagana jest cichobieżność komponentu.
Łożyska suche stosuje się w miejscach połączeń słabo obciążonych i „mniej odpowiedzialnych”. Łożyska olejowe znajdują zastosowanie w miejscach, gdzie części narażone są na istotne obciążenie. Zaś łożyska powietrzne aplikowane są w konstrukcjach, gdzie wymagana jest duża prędkość obrotowa przy małym obciążeniu.
W łożyska ślizgowe wyposażane są maszyny rolnicze, wózki widłowe, samochody (tuleje znajdują się m.in. w układach kierowniczych, hamulcach, pedałach, fotelach), a także urządzenia medyczne, maszyny budowlane i wiele innych. Co ciekawe, ten typ łożysk aplikuje się nawet w zegarkach.
Podsumowanie
Oferta łożysk ślizgowych jest bardzo szeroka, a ich części mogą być wykonane z różnych materiałów. Przed wyborem odpowiedniego modelu należy zwrócić uwagę, aby był on wykonany z tworzyw odpornych na korozję i szybkie ścieranie się. Co więcej, wybierając typ łożyska, konieczne jest odpowiedzenie sobie na pytanie, do jakich konstrukcji będzie ono montowane i jak duże będą przenoszone obciążenia. Pozwoli to uniknąć szybkiej eksploatacji komponentów i zapewni poprawne działanie konstrukcji przez wiele lat.
- Źródło:
- bimex.info
Czytaj także
-
Nowość! Śruby trapezowe i nakrętki z serii GN 103
Śruby trapezowe i nakrętki są kluczowymi elementami w mechanice i budowie maszyn. Umożliwiają tworzenie mechanizmów śrubowych służących do zmiany...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-