Powrót do listy wiadomości Dodano: 2023-04-14  |  Ostatnia aktualizacja: 2023-04-14
Dryblujący robot z MIT
fot. pixabay
fot. pixabay

Improbable Artificial Intelligence Lab z MIT opracowało DribbleBota - robota, który może panować nad piłką w rzeczywistych warunkach podobnych do tych, z jakimi spotykają się prawdziwi gracze.

Piłka robotów istnieje od połowy lat 90. ubiegłego wieku, chociaż rozgrywane przez maszyny mecze były dotychczas raczej uproszczoną wersją ludzkiej rywalizacji. Okazuje się, że nakłonienie robota do manipulowania piłką jest bardzo atrakcyjnym zagadnieniem badawczym dla robotyków.

Zwykle ich wysiłki koncentrowały się na podążających za piłką robotach kołowych grających na bardzo płaskiej, jednolitej powierzchni. W tym przypadku zespół badaczy użył czworonożnego robota z dwoma kamerami typu „rybie oko" i komputerem pokładowym z możliwością uczenia sieci neuronowej śledzenia piłki nożnej na obszarze, który reprezentuje nierówny teren prawdziwego boiska, obejmując piasek, błoto oraz śnieg. To nie tylko sprawiło, że trajektoria piłki była mniej przewidywalna, ale zwiększyło także ryzyko upadku, po którym robot musi wstać, by następnie odzyskać kontrolę nad piłką.

Panowanie nad toczącą się po nierównym terenie elastyczną kulą jest bardzo złożonym zadaniem, ponieważ wymaga to reagowania na czynniki, które nie mają wpływu na samego robota, co wiąże się z samodzielnym opracowaniem umiejętności potrzebnych do kontrolowania piłki.

Aby przyspieszyć proces uczenia, przeprowadzono równolegle 4000 cyfrowych symulacji robota, w tym jego dynamiki i sposobu reagowania na toczenie się symulowanej piłki. Gdy maszyna skutecznie dryblowała, była nagradzana pozytywnym wzmocnieniem i otrzymywała negatywne, jeśli popełniła jakiś błąd. Tego rodzaju symulacje pozwoliły skompresować setki dni gry do zaledwie kilku dni prac.

Następnie w prawdziwym świecie kamery, czujniki i siłowniki wbudowane w robota pozwoliły mu zastosować w praktyce to, czego nauczył się w sposób cyfrowy i doskonalić te umiejętności w bardziej złożonej rzeczywistości.

Badania nad maszyną zostaną zaprezentowane na Międzynarodowej Konferencji IEEE 2023 ICRA w Londynie, która rozpocznie się 29 maja. Poniższy film pokazuje natomiast DribbleBota w akcji.

(rr)

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
newatlas
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także