Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-10-26  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-10-26
Europejskie badania nad inteligentnie poruszającymi się samochodami autonomicznymi
Europejskie badania nad inteligentnie poruszającymi się samochodami autonomicznymi
Europejskie badania nad inteligentnie poruszającymi się samochodami autonomicznymi
Autonomiczny samochód to problem niemal rozwiązany – czego dowodem mogą być projekty takie jak konkurs DARPA Grand oraz Urban Challenge. Nowy europejski projekt badawczy celuje wyżej: ma na celu umożliwienie autom organizowanie się w „pociągi”, podążające za pojazdem prowadzącym po autostradach.

Projekt o nazwie SARTE (SAfe Road Trains for Environment) prowadzony jest przez brytyjskiego dostawcę technologii motoryzacyjnych, firmę Ricardo. W celu usprawnienia przepływu pojazdów na najbardziej uczęszczanych drogach, skróceniu czasów przejazdu, uniknięcia zatorów i ograniczenia liczby wypadków, samochody mają się organizować w połączone elektronicznie pociągi, podróżujące w tym samym kierunku i oczywiście z jednakową prędkością. Po przejęciu kontroli nad autem przez elektronikę, kierowca miałby czas na relaks. Dodatkową korzyścią będzie obniżenie emisji substancji szkodliwych, a to z racji wyrównania i stałości prędkości samochodów. Jak sądzą eksperci, pozwoliłoby to na oszczędności w zużyciu paliwa nawet do 20%.

Większość z wymaganych do budowy systemu komponentów jest już dostępna – mowa nie tylko o prototypowych systemach sterowania używanych w projektach DARPA, ale też o systemach kontroli trakcji, wspomagania hamowania czy ostrzegania o zmianie pasa, które działają już w wielu samochodach. Układy asystentów mijania mogące przejąć kontrolę nad autem na dłuższy czas, są aktualnie testowane przez głównych dostawców technologii.

Poza wykorzystaniem opisanych elementów, badacze chcą wprowadzić jeszcze jeden element: pojazd prowadzący, który będzie kontrolował sześć do ośmiu jadących za nim samochodów. Tym pojazdem mógłby być autobus albo taksówka – w każdym razie musiałby być wyselekcjonowany do przejęcia takiej roli. Po dotarciu do punktu przeznaczenia, każdy kierowca będzie mógł opuścić szyk, a pozostałe auta zamkną powstałą lukę i pojadą dalej, aż do chwili rozdzielenia formacji.

W projekcie mającym potrwać 3 lata bierze udział firma Volvo Car Corp. i jej spółka zależna Volvo Technology. Do konsorcjum dołączył także hiszpański dostawca podzespołów dla motoryzacji IDIADA, hiszpański instytut badawczy Robotiker-Tecnalia, szwedzki SP Technical Research Institute oraz Institute fuer Kraftfahrzeugtechnik z uniwersytetu RWTH w niemieckim Aachen. Prace współfinansowane są przez Komisję Europejską.

Pierwsze testy przewidywane są na rok 2011. Pojazdy biorące w nich udział zostaną wyposażone w systemy nawigacji i bezprzewodowej komunikacji, pozwalające na wymianę sygnałów z pojazdem prowadzącym, a także w pełen zestaw systemów wspomagających kierowcę potrzebnych do kontroli prędkości, odległości i kierunku jazdy.

Jak twierdzi konsorcjum, koncepcja autonomicznych samochodów poruszających się w konwojach, w ciągu najbliższych 10 lat może stać się rzeczywistością europejskich dróg.

(bj)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
EETimes
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także