Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-10-26 | Ostatnia aktualizacja: 2009-10-26
Europejskie badania nad inteligentnie poruszającymi się samochodami autonomicznymi

Europejskie badania nad inteligentnie poruszającymi się samochodami autonomicznymi
Projekt o nazwie SARTE (SAfe Road Trains for Environment) prowadzony jest przez brytyjskiego dostawcę technologii motoryzacyjnych, firmę Ricardo. W celu usprawnienia przepływu pojazdów na najbardziej uczęszczanych drogach, skróceniu czasów przejazdu, uniknięcia zatorów i ograniczenia liczby wypadków, samochody mają się organizować w połączone elektronicznie pociągi, podróżujące w tym samym kierunku i oczywiście z jednakową prędkością. Po przejęciu kontroli nad autem przez elektronikę, kierowca miałby czas na relaks. Dodatkową korzyścią będzie obniżenie emisji substancji szkodliwych, a to z racji wyrównania i stałości prędkości samochodów. Jak sądzą eksperci, pozwoliłoby to na oszczędności w zużyciu paliwa nawet do 20%.
Większość z wymaganych do budowy systemu komponentów jest już dostępna – mowa nie tylko o prototypowych systemach sterowania używanych w projektach DARPA, ale też o systemach kontroli trakcji, wspomagania hamowania czy ostrzegania o zmianie pasa, które działają już w wielu samochodach. Układy asystentów mijania mogące przejąć kontrolę nad autem na dłuższy czas, są aktualnie testowane przez głównych dostawców technologii.
Poza wykorzystaniem opisanych elementów, badacze chcą wprowadzić jeszcze jeden element: pojazd prowadzący, który będzie kontrolował sześć do ośmiu jadących za nim samochodów. Tym pojazdem mógłby być autobus albo taksówka – w każdym razie musiałby być wyselekcjonowany do przejęcia takiej roli. Po dotarciu do punktu przeznaczenia, każdy kierowca będzie mógł opuścić szyk, a pozostałe auta zamkną powstałą lukę i pojadą dalej, aż do chwili rozdzielenia formacji.
W projekcie mającym potrwać 3 lata bierze udział firma Volvo Car Corp. i jej spółka zależna Volvo Technology. Do konsorcjum dołączył także hiszpański dostawca podzespołów dla motoryzacji IDIADA, hiszpański instytut badawczy Robotiker-Tecnalia, szwedzki SP Technical Research Institute oraz Institute fuer Kraftfahrzeugtechnik z uniwersytetu RWTH w niemieckim Aachen. Prace współfinansowane są przez Komisję Europejską.
Pierwsze testy przewidywane są na rok 2011. Pojazdy biorące w nich udział zostaną wyposażone w systemy nawigacji i bezprzewodowej komunikacji, pozwalające na wymianę sygnałów z pojazdem prowadzącym, a także w pełen zestaw systemów wspomagających kierowcę potrzebnych do kontroli prędkości, odległości i kierunku jazdy.
Jak twierdzi konsorcjum, koncepcja autonomicznych samochodów poruszających się w konwojach, w ciągu najbliższych 10 lat może stać się rzeczywistością europejskich dróg.
(bj)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- EETimes

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Rozwiązania automatyki ze świata: Inteligentnie znaczy oszczędnie
Inteligentnie zarządzane miasta na całym świecie podejmują inicjatywy mające na celu poprawę jakości życia mieszkańców, przy jednoczesnym...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-