Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2008-01-03  |  Ostatnia aktualizacja: 2008-01-03
Inteligentna opona, która sama wykryje uszkodzenie
Inteligentna opona, która sama wykryje uszkodzenie
Inteligentna opona, która sama wykryje uszkodzenie
Profesor z Purdue University opracował nowy rodzaj ‘inteligentnej’ opony, która jest w stanie w czasie rzeczywistym wykryć obniżenie właściwości trakcyjnych, przebicie, różnice w ciśnieniu, czy starcie się bieżnika. Technologia ta umożliwia również wykryć i wyeliminować defekty występujące w prototypowych oponach, zanim te trafią do masowej produkcji.

Zespół kierowany przez profesora Gary’ego W. Krutz’a z Purdue skonstruował oponę, która w całości zachowuje się jak czujnik i przekazuje zgromadzone informacje do komputera pokładowego.

Opony eksploatowane są w trudnych i nieprzewidywalnych warunkach. Dlatego właśnie są tak szczególnie narażone na uszkodzenia.

„Niektóre uszkodzenia opony są trudne do wykrycia i zabezpieczenia nawet przy właściwym utrzymaniu i serwisowaniu,” – powiedział Krutz. „Uszkodzenia, które znajdują się wewnątrz bieżnika są szczególnie niebezpieczne.” – dodał.

Krutz stworzył system czujników, który reaguje na znaczące zmiany zachodzące w ogumieniu koła. Prototypowy system został skonstruowany do określania krytycznych aspektów projektowania opon.

Czujnik, które informują operatora o pogorszeniu się stanu opony mogą zaoszczędzić czasu i wysiłków przy naprawie, czy wymianie opony. Czujniki mogą również informować kierowcę o niskim ciśnieniu wewnątrz opony, albo różnicy ciśnień pomiędzy oponami, co z kolei może wpłynąć na przedłużenie życia opony.

„Jednakże, istnieją takie zewnętrzne uszkodzenia, które nie wiążą się bezpośrednio z obniżaniem się ciśnienia wewnątrz opony, jak choćby: kamień, czy kawałek betonu, który może uszkodzić oponę nie przebijając jej,” – stwierdził Krutz. „Czujniki tej technologii informują również o tego rodzaju uszkodzeniach.” – dodał.

Technologia opracowana przez Krutz’a może zostać zastosowana we wszystkich rodzajach gumowych opon, nie tylko w samochodach, ale i kosiarkach, samolotach, urządzeniach pracujących wewnątrz kopalni, czy na budowach.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Sensors
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :