Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2011-07-12  |  Ostatnia aktualizacja: 2011-07-12
ISKIP. Polski inteligentny system identyfikacji pojazdów
ISKIP. Polski inteligentny system identyfikacji pojazdów
ISKIP. Polski inteligentny system identyfikacji pojazdów
Pracownicy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM) skonstruowali inteligentny system identyfikacji pojazdów, dzięki któremu możliwe będzie automatyczne rozpoznanie numeru rejestracyjnego, koloru, marki czy modelu samochodu. Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP) będzie w stanie wykryć pojazdy z fałszywymi tablicami rejestracyjnymi, poszukiwane przez policję albo zmierzyć średnią prędkość pojazdu na zadanym odcinku. System ten został już zainstalowany w kilkunastu miastach w Polsce i testowany jest przez służby bezpieczeństwa, czytamy w komunikacie PAP.

Dzięki wyposażeniu systemu w kamery zainstalowane na przejściach granicznych, punktach kontroli wagi czy światłach drogowych, możliwa jest analiza obrazu w czasie rzeczywistym.

„Służące do automatycznego odczytu tablic rejestracyjnych systemy rozpoznawania liter i cyfr (OCR) są już powszechne; stosuje się je na przykład w skanerach. Jednak rozpoznawania typów samochodów, ich marek, modeli i koloru trzeba było dopiero maszynę ‘nauczyć’” – stwierdził Michał Karkowski z IBDiM, koordynator projektu ISKIP.

W ramach projektu, kamery sfilmowały kilkaset tysięcy samochodów, a następnie zostały one ręcznie opisane. Na tej podstawie powstał algorytm umożliwiający automatyczne rozpoznawanie pojazdów.

ISKIP został też połączony z kilkoma punktami ważenia pojazdów, na przykład na drodze krajowej numer 1 we Włocławku. Dzięki niemu policja otrzymuje nie tylko numer rejestracyjny pojazdu, ale i jego markę i kolor, co ułatwia wychwycenie go na drodze.

ISKIP może być również wykorzystywany do odcinkowej kontroli prędkości pojazdów. Ustawione wzdłuż drogi kamery rejestrują przejazd pojazdów, a system oblicza ich średnią prędkość. W Polsce mandaty wystawiane na podstawie zmierzonej średniej prędkości weszły w życie 1 lipca.

ISKIP nie jest wprawdzie pierwszym w Europie systemem odcinkowego pomiaru prędkości, ale jego przewaga nad konkurencją polega na tym, że oprócz samego numeru rejestracyjnego rozpoznaje on również markę czy kolor samochodu, co redukuje do minimum ryzyko pomyłki.

Skuteczność rozróżniania typu samochodu, według twórców, wynosi 99 procent; marka i model rozpoznawane są w 90 do 95 procentach, a kolor w dzień w 90 procentach.

Niestety system nie jest w stanie rozpoznawać modeli motocykli i ogranicza się w ich przypadku do identyfikowania ich tablic rejestracyjnych.

Projekt ISKIP realizowany był w ramach projektu Innowacyjna Gospodarka.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
PAP
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także