Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2007-01-25  |  Ostatnia aktualizacja: 2007-01-25
Jednostki pływające z silnikiem inspirowanym przez kałamarnice
Jednostki pływające z silnikiem inspirowanym przez kałamarnice
Jednostki pływające z silnikiem inspirowanym przez kałamarnice
Naukowcy skonstruowali wodny silnik odrzutowy inspirowany przez głowonogi oraz super-wydajny system napędowy, który może dać nową jakość aerodynamicznym jednostkom pływającym, a nawet prowadzić do budowy mikroskopijnych robotów diagnostycznych zdolnych poruszać się w ludzkim przewodzie pokarmowym.

Próbę taką podjął zespół profesora Kamrana Mohseni’ego z Uniwersytetu Kolorado. Zespół ten wchodzi w skład większego programu badawczego, którego celem jest stworzenie floty autonomicznych podwodnych wehikułów monitorujących stan oceanu.

Szybkie jednostki w kształcie torpedy wyposażone w silniki „na kształt ogona” mogą poruszać się bardzo szybko jednakże słabo spisują się w ciasnych przestrzeniach. Nowy typ jednostek jest nieefektywny ze względu na swą konstrukcję, jednakże zastosowanie ogromnych silników umożliwia bardzo precyzyjne poruszanie się pod wodą.

Mohseni chciał skonstruować jednostkę, która będzie zarówno szybka i efektywna jak również zdolna do ultra precyzyjnych manewrów. Inspiracją dla takiego napędu okazały się kałamarnice i meduzy. Zwierzęta te poruszają się właściwie przy użyciu „silnika odrzutowego” sterując poprzez odpowiednie ustawienie „syfonu”. Kałamarnice są najszybszymi morskimi bezkręgowcami i rozwijają prędkość do 25 mil na godzinę.

Mohseni zaprojektował napęd, który pracuje bardzo podobnie. Silnik ma otwór wejściowy i cylindryczny otwór wyjściowy. Dla dodania mocy całość wyposażona jest dodatkowo w rodzaj tłoka. Silnik nabiera wody jednym końcem, a tłok wypycha ją drugim. Efektem jest „silnik odrzutowy a la kałamarnica”.

Naukowcy zbudowali okręt podwodny w kształcie torpedy o długości 140cm wyposażony w cztery silniki, dwa z przodu i dwa z tyłu. W laboratoryjnych testach był on w stanie zaparkować równolegle w przestrzeni liczącej 150cm.

Planem Mohseni’ego jest zjednoczyć flotę jego „kałamarnic” z jego flotą powietrzną w celu stworzenia działającej w czasie rzeczywistym bazy danych warunków na obszarze oceanu.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
discovery
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także