Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-09-30  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-09-30
Laser utrzyma helikopter w powietrzu
Laser utrzyma helikopter w powietrzu
Laser utrzyma helikopter w powietrzu
Amerykańska, specjalizująca się w technologii laserowej firma LaserMotive skonstruowała model helikoptera, który jest w stanie utrzymywać się w powietrzu przez sześć godzin dzięki energii promienia laserowego.

Konwencjonalne bezzałogowe statki powietrzne (UAV) mają ograniczony czas lotu ze względu na ilość paliwa czy pojemność baterii, które są w stanie unieść. Czas ten można wydłużyć, na przykład, poprzez zastosowanie paneli słonecznych, które pozwalają skonstruowanemu przez Qinetiq Zephyr’owi utrzymywać się w powietrzu przez 82 godziny. Również szwajcarski Solar Impulse zademonstrował swoją zasilaną energią słoneczną jednostkę.

Pojazdy bezzałogowe wykorzystywane przez wojsko muszą być silniejsze i cięższe przez co trudniej jest zapewnić im dostateczna ilość energii ze słońca. Rozwiązanie tego problemu znaleźli, jak sami twierdzą, inżynierowie z LaserMotive.

Zaprezentowali oni podczas AUVSI Unmanned Systems Conference model zasilanego laserem, ważącego 22 gramy helikoptera. Będący na uwięzi, sterowany radiem helikopter zasilany był przez układ laserów z diod półprzewodnikowych działających w paśmie bliskiej podczerwieni, które generowały skupioną wiązkę o średnicy 7 centymetrów.

Wiązka, bezpieczna dla oka, automatycznie śledzi helikopter i oświetla jego ogniwa fotowoltaiczne, które zostały zoptymalizowane pod kątem długości fal światła laserowego. Ogniwa przetwarzają na energię elektryczną około 50 procent energii wiązki lasera, dając zaledwie kilka watów mocy, co jednak wystarcza, by napędzić śmigła helikoptera.

Tom Nugent, prezes, CEO i współzałożyciel LaserMotive stwierdził, że według niego sześciogodzinne ograniczenie wynikało z jakości silnika napędzającego śmigło helikoptera, gdyż był to tylko mały silnik szczotkowy, nieprzystosowany do długiej ciągłej pracy. Miniaturowy model latał do chwili spalenia silnika.

LaserMotive zaprezentowało wykorzystanie lasera do bezprzewodowego zasilanie robota już w zeszłym roku, wygrywając 900 tysięcy dolarów w Power Beaming Challenge, zawodach w których zasilany laserem robot wspinał się po 900 metrowym przewodzie uwieszonym pod prawdziwym helikopterem.

Sektor UAV jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów rynku lotniczego. Jego wartość wzrosnąć ma, według prognoz analityków z Teal Group, z obecnych 4,9 miliarda dolarów do 11,5 miliarda dolarów w przeciągu dziesięciu lat.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Physorg
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :