
Nowy niemiecki projekt ma na celu stworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym w kontekście wykorzystania olejów przekładniowych.
Osiem niemieckich przedsiębiorstw przemysłowych i instytutów badawczych współpracuje przy finansowanym przez rząd projekcie mającym na celu opracowanie technik recyklingu wysokowydajnych olejów stosowanych do smarowania urządzeń przemysłowych, takich jak reduktory i łożyska.
Co roku w Unii Europejskiej produkuje się i zużywa ponad cztery miliony ton środków smarnych. Większość z nich jest obecnie wciąż wytwarzana z surowców kopalnych. Obecnie około 40% oleju odpadowego z procesów przemysłowych można przetworzyć na oleje bazowe. Jednak procesy te nie są wystarczająco zaawansowane, aby odzyskać cenne materiały i wykorzystać je do produkcji nowych. W wyniku takiego działania istnieje również ogromny potencjał uniknięcia emisji CO2.
W ramach trzyletniej kooperacji pod szyldem Gear Oil Loop nowo stworzone konsorcjum planuje opracować proces i wyprodukować olej przekładniowy, który nadaje się do recyklingu i zawiera co najmniej 50% odzyskanego oleju bazowego. Celem jest prezentacja wykonalności procesu oraz jego możliwości przemysłowych i ekonomicznych.
Członkami konsorcjum są: Klüber Lubrication, Schaeffler, Starke & Sohn, Instytut Badań nad Energią i Środowiskiem Heidelberg (ifeu), Instytut Technologii Chemicznej Fraunhofera (ICT), Instytut Mechaniki Materiałów Fraunhofera (IWM), SEW-Eurodrive oraz BASF. Projekt jest finansowany przez Niemiecki Federalny Urząd Gospodarki i Ochrony Klimatu.
Oprócz opracowywania środków smarnych i procesów recyklingu testowane będą również zachowania nowych środków smarnych w przekładniach i łożyskach, a także przeprowadzone zostaną badania tarcia i zużycia w celu potwierdzenia, że opracowane oleje mogą dotrzymać kroku konwencjonalnym (niepoddawanym recyklingowi) pod względem wydajności i trwałości. Oceniona zostanie również koncepcja obiegu zamkniętego pod kątem zrównoważoności, biorąc pod uwagę surowce, procesy produkcyjne i recyklingowe oraz wydajność środków smarnych.
Konsorcjum ma na celu stworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym dla olejów przekładniowych, w ramach której surowce kopalne mogą być wykorzystywane tak długo, jak to możliwe, a ich produkcja generuje jak najmniej odpadów i CO2.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- drivesncontrols

Komentarze (0)
Czytaj także
-
SEW-EURODRIVE na targach Hanower 2024
Prowadzenie firmy w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju jest jednym z głównych celów transformacji w gospodarce. Dlatego właśnie na...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-