Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2007-09-24 | Ostatnia aktualizacja: 2007-09-24
Nowy system pomoże samolotom unikać turbulencji

Nowy system pomoże samolotom unikać turbulencji
Nowy system opiera zasadę swego działania na metodach matematycznych opracowanych przez naukowców z NCAR. Specjalnie przygotowany algorytm NEXRAD Turbulence Detection Algorithm (NTDA) przetwarza dane pochodzące z sieci radarów dopplerowskich nowej generacji National Weather Service. Stworzony w ten sposób obraz turbulencji jest przekazywany pilotom oraz meteorologom linii lotniczej.
Badania są finansowane z funduszy Federal Aviation Administration (FAA) przy współpracy z National Science Foundation.
„Wskazywanie turbulencji w chmurach i burzach jest dla naukowców dużym wyzwaniem,” – powiedział John Williams, naukowiec z NCAR. „Naszym celem jest wykorzystanie tych pomiarów radarowych do stworzenia trójwymiarowych map turbulencji, które mogą pomóc pilotom unikać niebezpiecznych obszarów, albo przynajmniej dadzą im dość czasu, by zapalić lampki ‘zapiąć pasy’.”
NTDA jest obecnie w fazie testów, które potrwają do października. Piloci, którzy otrzymują informacje o zbliżających się turbulencjach, zapewniają doskonałą informację zwrotną raportując do centrali jak precyzyjny otrzymali namiar.
„Informacje, jaki otrzymałem w kokpicie dały mi bardzo precyzyjny obraz lokalizacji turbulencji oraz jej siły,” – powiedział Rocky Stone, pilot United Airlines. „Przewidywanie siły turbulencji zapewnia niezwykle wartościowe dla pilotów narzędzie.”
W zależności od wyników tegorocznych testów, kolejnym krokiem może być rozszerzenie systemu na wszystkie samoloty linii United oraz innych przewoźników. Williams przewiduje, że do roku 2011, NTDA będzie działało nad terenem całych Stanów Zjednoczonych i będzie dostarczać pilotom i kontrolerom lotu nowe informacje co 15 minut.
„Mamy nadzieję, że będzie to znaczący skok w przemyśle lotniczym, a w szczególności w dziedzinie komfortu pasażerów, ich bezpieczeństwa i redukcji kosztów,” – dodał Williams.
NTDA gromadzi dane o turbulencjach wewnątrz burz poprzez analizowanie wiatrów. Przetwarza on dane pochodzące z radarów usuwając te czynniki, które mogłyby wpłynąć na zafałszowanie pomiaru, takie jak: światło słoneczne, pobliska burza, a nawet ptaki, czy owady latające w pobliżu radaru. Dokonuje on również uśrednienia serii pomiarów tak, by poprawić niezawodność szacunków.
Tegoroczny test w połączeniu z mniejszymi przeprowadzonymi również z United Airlines w latach 2005 i 2006 pokazuje, że skuteczność wykrywania dużych i średnich turbulencji plasuje się na poziomie 80 procent.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Physorg

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Cyberatak - realne zagrożenie
Cyberatak na stacje energetyczne i odcięcie dostaw energii elektrycznej do 80 000 odbiorców na Ukranie w grudniu 2015r. Tekst na podstawie...
-
-
-
-
-