
Elektryczne auto wyścigowe zbudowane przez studentów z Politechniki Śląskiej w Gliwicach przy współpracy m.in. z Tekniska Polska, zostało wyróżnione jako najlepsza konstrukcja samochodu podczas wyścigów "zielonych pojazdów", organizowanych na torze Goodwood Motor Circuit w brytyjskim mieście Chichester. W klasyfikacji generalnej pojazd zajął 6. miejsce.
Wyścig Greenpower po raz pierwszy odbył się w Anglii w 1999 roku przy współpracy z Institute of Mechanical Engineers. Powstał, aby promować inżynierię oraz technologie przyjazne środowisku, zachęcając w ten sposób młodych ludzi do podjęcia studiów technicznych. Podczas konstruowania swoich pojazdów, uczestnicy poszerzają wiedzę z zakresu inżynierii mechanicznej, elektroniki, aerodynamiki, a także zdobywają doświadczenie niezbędne w dalszej karierze. W wyścigu mogą brać udział drużyny ze szkół średnich, uczelni wyższych oraz firm motoryzacyjnych. W tym roku, jako jedyni uczestnicy spoza Wielkiej Brytanii, w wyścigu wzięli udział Polacy.
Inaczej niż w typowych wyścigach samochodowych, w tym przypadku to nie prędkość decyduje o zwycięstwie. Zadaniem zawodników jest wykonanie jak największej liczby okrążeń toru w ciągu czterech godzin, mając do dyspozycji ograniczone źródło zasilania.
Konstruując pojazdy, należało przestrzegać ściśle określonych reguł. W celu wyrównania szans każda drużyna używała silników elektrycznych i akumulatorów tego samego typu. Integracją projektu Politechniki Śląskiej zajmował się Krzysztof Slósarczyk z wydziału automatyki, elektroniki i informatyki. Pozostali członkowie zespołu to Wojciech Slósarczyk (wydział inżynierii środowiska i energetyki), Krzysztof Kowalski (wydział automatyki, elektroniki i informatyki) oraz Błażej Mika (wydział mechaniczno-technologiczny). Studenci wspierani byli przez swoich promotorów: Mariana Błachutę, Wojciecha Skarkę, Romana Czybę i Jacka Smołkę.
Za część konstrukcyjną projektu odpowiedzialni byli głównie mężczyźni, ale bezpośredni udział w wyścigu wzięły kobiety – bolid prowadziły studentki Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki. Zdecydowały o tym nie tylko ich zdolności techniczne, ale także postura - każda z nich waży poniżej 50 kg i mierzy mniej niż 150 cm. To ważne, bo przy ilości wymaganych podczas wyścigu kilometrów (rekord toru to 54 okrążenia) i ograniczonym źródle zasilania waga kierowcy, a więc obciążenie auta, ma duże znaczenie.
W rywalizacji 34 drużyn Polacy zajęli 6. miejsce. W ciągu regulaminowych 4 godzin zawodów samochód wykonał 46 okrążeń toru, co daje dystans około 176 km. Ponadto auto nazwane Silesian Greenpower zdobyło tytuł Best Engineered Car - za najlepszą konstrukcję. Wkład w to osiągnięcie miała między innymi firma Tekniska Polska, zajmująca się przemysłowymi systemami transmisji danych.
Tekniska zasponsorowała zespołowi modemy GPRS WESTERMO GDW-11/485, które posłużyły do komunikacji pomiędzy pojazdem a laptopem w strefie serwisowej. Za ich pośrednictwem przekazywane były wszystkie dane niezbędne do monitoringu działania pojazdu: temperatura silnika i akumulatorów, parametry elektryczne akumulatorów (prąd i napięcie), prędkość jazdy oraz współrzędne GPS. Wbudowany stos TCP/IP i automatyczne wznawianie połączenia w przypadku jego zerwania to cechy modemu, które zapewniły niezawodną, nieprzerwaną i pewną komunikację bolidu z ekipą techniczną, a tym samym przyczyniły się do wyróżnienia polskiej konstrukcji.
Prace projektowe i konstrukcyjne nad pojazdem trwały od października 2009. Sponsorem strategicznym przedsięwzięcia była firma Vattenfall.
Inicjatywa GreenPower, promująca wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych i wspierająca technologie przyjazne środowisku, pojawiła się w Polsce stosunkowo niedawno. W wielu innych krajach podobne jej projekty są bardzo rozpowszechnione i wspierane; wyścigi samochodów elektrycznych to jedna z form promocji tych przedsięwzięć.
Informacja Prasowa: Tekniska Polska w międzywydziałowym projekcie studenckim Politechniki Śląskiej.pdf
(bj)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Silesian Greenpower, Tekniska

Galeria wiadomości
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Inteligentna przyszłość rolnictwa
W jaki sposób Ziemia może wykarmić dziewięć lub dziesięć miliardów ludzi? „Inteligentne rolnictwo" to ważna część odpowiedzi na to...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-